PÅ AVTALESHOPPING: Envy var nylig i New York for å møte plateselskaper som kan hjelpe dem med å få hitsingelen deres ut på det amerikanske markedet. Her på Times Square. Fra venstre: Nicolay Sereba og Vincent Dery. Foto: Thomas Nilsson

Norske rappere gruser a-ha

Osloduoen Envy er i ferd med å skrive pophistorie med slageren «Am I Wrong», som slår selv tidenes største norske hit ned i støvlene på Spotify.

  • Thomas Talseth

Artikkelen er over seks år gammel

«Am I Wrong» er i løpet av sommeren blitt noe såpass sjeldent som en panskandinavisk hit med norsk avsenderadresse.

Låten har nå nådd annenplass på hitlistene i både Norge, Sverige og Danmark, og Envy har fått platinatrofé i alle disse landene.

«Am I Wrong» er fortsatt den mest populære norske låten på VG-lista, slik den har vært store deler av sommeren.

På verdens største streamingtjeneste, Spotify, seiler den nå opp som den mest spilte norske låten noensinne, med over 18 millioner avspillinger.

Til sammenligning er a-ha-klassikeren «Take On Me» spilt 14,2 millioner ganger. Röyksopps «The Girl And The Robot» står oppført med 13,9 millioner avspillinger.

Av nyere hits har Adeléns «Bombo» passert 13,5 millioner. Mens både DJ Broilers to singler, Madcons «Beggin'» og Admiral Ps «Kallenavn» ligger på rundt ti millioner hver.

SLÅTT AV ENVY: Selv a-has internasjonale åttitallsklassiker kommer til kort i streamingpopularitet mot Envys sommerhit. Fra venstre: Paul Waaktaar-Savoy, Morten Harket og Magne Furuholmen. Foto: Roger Neumann


Envys popularitet har også slått ut på Spotifys «world chart», basert på de 28 landene hvor tjenesten finnes. Der har «Am I Wrong» hevdet seg på Topp 10 i selskap med navn som Avicii, Daft Punk og Robin Thicke.

- Det er egentlig ganske uvirkelig, sier Nicolay Sereba i Envy.

- Det som skjer med oss nå er jo noe man håper på og tror på, men det er utrolig gøy å se det faktisk skje, sier hans makker Vincent Dery.

- Envy har en fantastisk suksess, og det er veldig moro å se norske artister slå an i hele Norden, med topplasseringer på streaminglistene i Sverige og Danmark. Det vil vi se mer av, sier Spotifys PR-sjef Sofie Grant.

Skandinaviasuksessen er også i ferd med å åpne dører for Envy i andre og større markeder. Etter det VG kjenner til er duoen i forhandlinger med selskaper i både USA, Storbritannia og Tyskland.

- Når det går så bra i Skandinavia, blir det fort interesse i andre deler av utlandet. Både i USA og Europa, forteller Sereba.

- Folk i USA merker seg hva som skjer på Spotify-lister og andre lister, det veier tungt faktisk, mener Dery.

Forrige uke var Envy på businesstur i New York, etter å ha vært i samme ærend i Los Angeles tidligere i sommer.

FORSMAK PÅ DET SOM KOMMER? Envy stoppes på gaten i New York, av en fransk turist som sikrer seg et bilde i tilfelle de blir berømte. Foto: Thomas Nilsson


- Skandinavia er bra som en testplattform - fungerer en låt her, kan den fungere andre steder også. Drømmen er å gjøre det stort i hele verden, så vi trenger noen som kan hjelpe oss å oppnå det målet, røper Sereba.

«Am I Wrong» har blitt en ny start for Envy, som gikk på en smell etter mye positiv oppmerksomhet rundt singelen «One Song» sommeren 2011.

Albumet som fulgte våren 2012 sank som en stein.

- Etter den platen brukte vi i hvert fall et år på å finne ut hva vi ville gjøre, hva slags sound vi skulle ha, hvordan vi ville fremstå utad. Det tok lang tid, og var egentlig en tung periode. Men det tok så lang tid som det måtte ta. Vi måtte ha riktige produsenter og riktig image, forklarer Sereba.

SAMMENLIGNES: Madcon har fått beskjed om å gjøre mer som Envy i anmeldelser av deres siste album. Fra venstre: Yosef Wolde-Mariam og Tshawe Baqwa. Foto: Robert S. Eik

I tiden rundt «One Song» ble Envy ofte sammenlignet med Madcon - som nylig ga ut «Icon», en plate preget av høyt budsjett og internasjonale ambisjoner, med gjesteopptredener av Snoop Dogg og Kelly Rowland.

I flere krasse anmeldelser av «Icon» blir Envy trukket frem som et eksempel på hvordan man skal lage hip hop med popappell, og på hvordan Madcon burde gjort ting.

- Det har vi ingen kommentar til. Hva folk synes og tenker får være opp til dem, sier Dery, som legger til at han ikke har hørt Madcon-platen.

- De har banet veien for nye, norske artister i utlandet. Vi har respekt for det de driver med, påpeker han.

Envy får ikke gitt ut et helt album på denne siden av nyttår. Men i løpet av høsten kommer oppfølgersingelen til «Am I Wrong».

- Hvordan går det med oppfølgernervene?

- Næææh, vi har tro på oss selv. Og vi vet at med riktig arbeid bak, riktig tid og riktig promo er alt mulig. Vi er rimelig sikre på at det skal funke, sier Sereba.

Mer om

  1. Nico & Vinz

Flere artikler

  1. - Vi er ferdige med Envy nå

  2. Norske Envy med internasjonal platekontrakt

  3. Nico & Vinz med over 100 millioner avspillinger på Spotify

  4. Nico & Vinz til topps i Østerrike

  5. Dette mener VG er årets beste låter

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder