• TikTok: En stor mulighet for nye artister

    Ramón Andresen (23) topper de norske hitlistene med låten «ok jeg lover».

    Publisert 07. mars, kl. 12:34

  • Låten klokket inn 605.000 på Spotify i løpet av de første 24 timene, og er ny rekord for antall spillinger av en låt på ett døgn i Norge.

  • I ukene før hadde Ramón «teaset» låten på TikTok. Vi har pratet med tre andre norske artister som har brukt TikTok for å få maks ut av låtene sine.

TikTok: En stor mulighet for nye artister

De sosiale plattformene har bidratt til å skape flere nye stjerner som briljerer på topplistene.

  • Maja Mathilde Nilsen
Publisert:

Små snutter av Ramón sin «ok jeg lover» gikk viralt på TikTok allerede før hele sangen hadde blitt sluppet.

Artisten forteller at han er takknemlig for de mulighetene denne plattformen har gitt han.

– Hvis ikke tror jeg ikke at jeg hadde vært her jeg er i dag.

Et springbrett

TikTok har vært et springbrett for internasjonale stjerner som Olivia Rodrigo, Lil Nas X og Doja Cat.

Men også her i Norge har nye artister opplevd stor suksess via plattformen.

I 2020 la Niklas Paulsen (21), kjent som Bølgen ut flere snutter av sin første låt på TikTok, og da han senere slapp hele låten på Spotify – gikk den rett til topps.

– Jeg hadde alltid hatt en drøm om å jobbe med musikk, og når TikTok kom ble det et springbrett for meg, forteller han.

Niklas Paulsen har de siste to årene delt musikken sin på TikTok.

Tidligere har også musikkekspert Sandeep Singh uttalt seg om at Paulsen var det første store, norske eksempelet på en artist som bryter gjennom som følge av TikTok.

Suksessen rundt debutlåten «Er ikke verre» ga Paulsen blant annet en nominasjon til Spellemann, og de siste to årene har han sluppet flere låter og kommet ut med en EP.

Men Paulsen har også fortsatte med å ‹tease» musikken sin for sine 165 tusen følgere på TikTok.

– TikTok er jo til hjelp for å få fram det du vil, men det er heller ingen oppskrift til suksess. Til syvende og sist handler det om at det du lager er bra, og at låten treffer folk.

Paulsen forteller at TikTok har åpnet flere muligheter for mange, og at man ikke skal undervurdere fremveksten av nye artister via appen.

– Man jobber like hardt, men man gjør det bare på en annen måte.

En hjelpende hånd

Victoria Karlskås Andersen, kjent som Victoria Nadine (23) beskriver TikTok som en hjelpende hånd.

– Hadde ikke TikTok eksistert er det nok flere låter som aldri ville ha kommet ut til verden.

Hun forteller at det koster mye penger å slippe låter, og at man tidligere gjerne har vært avhengig av plateselskaper.

Nå gir sosiale plattformer som TikTok muligheten til å bli oppdaget, og kunne være selvstendig. Dette synes Andersen er betryggende.

– På TikTok er det bare folket som bestemmer, og det publikum som «blower» opp de sangene som de mener er bra – uavhengig om man har et stort apparat rundt seg.

Hun synes at det er fint å se at topplistene er fylt opp av nye artister, og at mye nettopp er på grunn av disse plattformene.

Victoria Nadine synes at TikTok har bidratt positivt for nye artister.

Muligheten for kommunikasjon

I 2020 kom Victoria Nadine med låten «Be okay» som toppet listene, og som også ble nominert til årets låt under P3 Gull 2021.

Hun forteller at mye av grunnen til at låten ble så stor, var nettopp fordi hun hadde muligheten til å kommunisere med følgerne sine. Noe hun ser på som helt avgjørende.

– Jeg kan snakke med dem om hva låtene mine handler om, også kan de komme med tilbakemeldinger.

Muligheten for kommunikasjon var også det som la grunnlaget for «Du er ikke alene» som ble sluppet i november.

Da ba Andersen følgerne sine om å dele egne tanker om julen.

«Game changer»

Låtskriver og artist Synne Vorkinn, kjent som Synne Vo (23) synes det er en spennende tid å være artist i.

I 2020 gikk coveret hennes av Astrid S viralt på TikTok, og låten «Seksten» som ble sluppet i fjor har nesten 1 million visninger på plattformen.

Det gikk tidlig opp for Vorkinn at det var mulig å nå et større publikum via TikTok.

– Det er veldig kult å være med på den utviklingen som skjer akkurat nå. Det er sikkert ikke så ofte at det skjer en så stor «game changer» i musikkbransjen, noe jeg føler TikTok er.

Hun forklarer det som en ny kanal som endrer hele bransjen, og som er en fin mulighet for nye artister til å kunne bli oppdaget.

– Jeg føler at TikTok har vært en tilleggs-«boost» for meg som ny artist, og gjort at det har gått fortere å nå ut til et større publikum.

Vorkinn ser at om video på TikTok går bra, påvirker det også følgerskaren på Spotify.

For Synne Vorkinn har sosiale plattformer gjort at hun når ut til flere mennesker.

På TikTok deler Vorkinn små snutter av egen musikk, og det er ikke uvanlig at følgerne ber henne om å gi dem ut.

«Legg den på Spotify», kommenterer flere.

– Det du legger ut på TikTok er jo hjemmelaget innhold, noe jeg tror gjør at folk kanskje får en følelse av at de kommer tettere på.

Hun forklarer at sjargongen inne på TikTok er lavterskel, og at det er derfor enklere å kunne kommunisere direkte med publikumet sitt.

– Det er artig å faktisk kunne ha en dialog med de som hører på musikken, men også å kunne få tilbakemeldinger.

Victoria Nadine er tilknyttet Max Social, som er et heleid profilbyrå i VGTV AS. VGs redaksjonelle vurderinger gjøres uavhengig av dette. Redaksjonen står fritt. Oversikt over bindinger for profiler som gjør oppdrag for VG ligger her.

Publisert:

Mer om

  1. TikTok

Flere artikler

  1. Ramón holder Subwoolfer unna hitlistetoppen

  2. Norges største TikTok-artist Ramón: – TikTok var så sykt teit

  3. Årets Spellemann. Årets forbilde

  4. Subwoolfer om Rosa Linn: «Den egentlige vinneren» av Eurovision

  5. Sangene til Imanuel (12) og Bruno (14) har blitt spilt over 10 millioner ganger