GOD BUTIKK: Marcus & Martinus – som blir myndige i februar neste år – kan se tilbake på braksuksess også på den økonomiske fronten. Foto: Stian Andersen

Millionbutikken Marcus & Martinus

De to 17-åringene fra Trofors la et solid grunnlag for sin økonomiske fremtid i 2017. Dette året innkasserte Marcus & Martinus Gunnarsen over 25 millioner kroner etter en samlet omsetning på 62,2 millioner.

  • Stein Østbø

Artikkelen er over ett år gammel

Det viser regnskapstall fra selskapene som styrer forretningene til popduoen. Ettersom tvillingene ennå ikke er myndige, er det far Kjell-Erik Gunnarsen som holder sin stødige hånd om millionene som triller inn.

les også

Marcus og Martinus fortsetter skolegangen med pappa som lærer

Gunnarsen, som tidligere jobbet som lærer, opprettet i 2014 M & M Artister AS for å ivareta inntektene til sine sønner. To år senere, i april 2016, opprettet han et eget selskap for merchandise-delen, M & M Merchandise AS, som altså selger produkter med Marcus & Martinus-logo på.

Ved inngangen til 2017 overtok Kjell-Erik Gunnarsen rollen som manager for sønnene og opprettet samtidig et eget selskap også for konsertbiten, Mm Concerts AS.

– Marcus & Martinus er en artist i vekst og midt i en stor endringsprosess fra barnestjerner til voksenartister. Det er ekstremt kostnadskrevende å bygge en slik karriere, så 2017-tallene er et viktig resultat for den videre satsingen, sier PR-ansvarlig i Team M & M, Marte Schei, til VG.

– Bak tallene ligger det store mengder hardt og målrettet arbeid, og det er svært hyggelig å se at det gir en slik avkastning, sier hun.

les også

Marcus og Martinus på turné med Jason Derulo

2017 var et svært aktivt år for Marcus & Martinus, ikke bare på konsertfronten. Dette året ble tvillingene kåret til Årets Spellemann, kinofilmen om dem slo alle rekorder både i Norge og Sverige og turnésuksessen i Skandinavia la grunnlaget for å utvide konsertvirksomheten utover hele Europa.

Turné blir det imidlertid ikke i år for Marcus & Martinus, røper Marte Schei.

– I 2019 har Marcus & Martinus tatt seg tid til å være mye i studio og jobbe med flere av verdens beste låtskrivere og produsenter – det er første året i karrieren de ikke skal ut på en stor turné. Det økonomiske grunnlaget som blant annet stammer fra 2017 gir artisten friheten til å kunne ha fokus på å utvikle seg som artister for fremtiden. Det er mange spennende prosjekter, først står noen få store arenaer i Europa for tur til sommeren, sier Schei.

Det er også konsertbiten som har gitt best resultater; overskuddet til Mm Concerts AS var i 2017 på 13, 6 millioner etter en omsetning på 24, 5 millioner. Størst omsetning hadde likevel merchandise-delen med 29,5 millioner. Overskuddet her ble på 9,9 millioner kroner.

les også

Marcus & Martinus er Norges nye popkonger

Tallene for M & M Artister AS er en omsetning på 8,2 millioner kroner og et overskudd på 1, 8 millioner. Det samlede overskuddet bikker dermed 25 millioner kroner for de tre selskapene.

Kjell-Erik Gunnarsen eier også en fjerdedel av Fenomen Mm-Film AS. Dette er produksjonsselskapet som sto bak kinofilmen «Marcus & Martinus – sammen om drømmen», og som i 2017 også hadde et positivt resultat på 2,1 millioner kroner.

Marcus & Martinus er for tiden aktuelle med singlen «Pocket Dial». En EP, «SOON», kommer etter planen senere i sommer. Når tvillingene fyller 18 i februar 2020, vil de også ta et større og bredere ansvar for sin egen karriere.

– Marcus og Martinus er allerede involvert i den kreative delen av bedriften og vil ettersom de blir eldre få ta den rettmessige plassen de selv ønsker i styringen av virksomhetene, sier Marte Schei.

– Men først og fremst er de artister som skal få ha fokus på de mange og krevende oppgavene en artisthverdag som popstjerner i Europa er, sier hun.

Mer om

  1. Marcus & Martinus
  2. Økonomi

Flere artikler

  1. Marcus & Martinus (18): Nei til alkohol og kjærester

  2. Marcus og Martinus fylte 18: Fikk lappen på dagen

  3. Madcon-Yosefs selskap nær tvangsoppløst - får revisorrefs

  4. Nytt toppår for a-ha

  5. Disse fire «Senkveld»-gjestene er alle tilknyttet Stian Blipps eget selskap

Fra andre aviser

  1. Stadig flere influensere registrerer eget navn som varemerke. – Det er «risky business».

    Aftenposten
  2. Kygo tjener 25 ganger mer enn Sigrid

    Bergens Tidende
  3. Alan Walker tjente 26 millioner i fjor

    Aftenposten
  4. 64 konserter på 23 dager: – Det blir intensivt

    Bergens Tidende
  5. Vipers med ny rekordomsetning og rekordoverskudd

    Aftenposten
  6. Smell for Ravnedalen Live-arrangør

    Fædrelandsvennen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder