RETT TIL FINALEN: Agnete Johnsen er den siste som synger i kveldens Grand Prix. I likhet med de andre deltagerne trengte hun ikke å vinne en delfinale for å komme til Oslo Spektrum. Foto: NTB SCANPIX

RETT TIL FINALEN: Agnete Johnsen er den siste som synger i kveldens Grand Prix. I likhet med de andre deltagerne trengte hun ikke å vinne en delfinale for å komme til Oslo Spektrum. Foto: NTB SCANPIX Foto: ,

Svensk Grand Prix-ekspert:
– Forbannet på NRK

Aftonbladets kommentator mener det er skadelig for konkurransen at delfinalene er lagt ned.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Hva fikk Freddy? VG triller MGP-terningene

I 2006 innførte NRK delfinaler i Melodi Grand Prix, for å gi den gamle TV-traveren et løft.

Konseptet med å arrangere fire «semifinaler» landet rundt ble raskt en suksess.

I 2009 ble det kronet med over en million seere på hver delfinale, over halvannen million seere på finalen – og til slutt: Alexander Rybaks seier i Eurovision Song Contest.

Fjorårets vinnere: Hitten floppet stort på VG-lista

Derfra gikk det sakte nedover. I 2013 fikk Grand Prix-finalen sine dårligste seertall på denne siden av årtusenskiftet, og snitt-tallet for delfinalene lå på litt over 700.000.

DELFINALIST: Alexander Rybak bergtok Norge med «Fairytale» i Skien 2009. Foto: NTB SCANPIX Foto: ,

Året etter prøvde NRK en variant hvor delfinalene ble holdt tre kvelder på rad, på Folketeateret i Oslo.

Resultatet var katastrofalt – og delfinalekonseptet en saga blott.

MGP-Mørland: Synger for sin døde mor

I 2015 satset statskanalen igjen på kun én finale, med oppsving i seertall som resultat.

Men, som VG skrev tidligere i dag, har det også kostet: Oppmerksomheten og entusiasmen rundt Grand Prix i forkant av finalen er alvorlig redusert.

«FÖRBANNAD»: Tobbe Ek. Foto: AFTONBLADET Foto: ,

Delfinalekonseptet var modellert etter hvordan Sverige arrangerer sitt Grand Prix, Melodifestivalen.

Tobbe Ek, den svenske avisen Aftonbladets ekspert på disse konkurransene, ser ikke blidt på hvordan nabolandet nå har gått tilbake til gamle dagers konsept.

– Det er svært «tråkigt» at delfinalesystemet er borte. Som Grand Prix-fanatiker synes jeg det er veldig trist at NRK går bort fra det.

Husker du Margaret? Fra MGP-triumf til hybel i kollektiv

Ek tror NRKs regressive manøver kan få alvorlige følger for konkurransen.

– Jeg tror det finnes en risiko for at Grand Prix dør ut i Norge, om man ikke satser stort på det.

Nå virker det som om vinden på NRK blåser andre veien, ifølge Ek.

LAGDE DELFINALE-SLAGER: Adelen Rusillo Steen. Foto: JAVAD M. PARSA Foto: ,

– Det virker ikke som om de er interessert i det som en musikk-konkurranse lenger, mer som at de ser på det som et sirkus. Da får de ikke med seg de største artistene, og da får de ikke de store hitene.

Les også: – Grand Prix i vanry

Grand Prix-vinneren av 2015 kom aldri inn på VG-lista Topp 20. Det første året uten delfinaler genererte kun én låt inn på Norges offisielle hitliste: Staysman& Lazz' «En godt stekt pizza» nådde 13. plass.

I delfinaleperioden var Grand Prix så populært at flere av bidragene ble store hits selv uten å vinne konkurransen.

I 2010 toppet Bjørn Johan Muris «Yes Man» VG-lista i seks uker. I 2013 toppet Adeléns «Bombo» VG-lista i tre uker.

FAVORITT: Freddy Kalas er, med over tre millioner avspillinger på Spotify og tredjeplass på VG-lista, den eneste i årets Grand Prix som deltar med en sertifisert hit. Foto: NTB SCANPIX Foto: ,

Disse to hadde tunge låtskriverkrefter involvert:

På «Yes Man» bidro Simen Eriksrud, som i skrivende stund ligger høyt på den amerikanske hitlisten.

Les også: – NRK må slutte å være flaue over Grand Prix

På «Bombo» bidro «Idol»-dommer Ina Wroldsen, en hitsnekkerveteran som denne uken kunne vise til tre Brit Awards-nominerte låter hun er involvert i.

– Jeg tror låtskrivere i Norge ikke synes Grand Prix er et bra sted å vise seg frem nå, sier Tobbe Ek.

– Man må lokke til seg de største og heteste låtskriverne og artistene, i kombinasjon med nye navn. Det må man for at programmet skal overleve i lengden.

Svensken påpeker at delfinaler og annen "hype" gir Melodifestivalen i hjemlandet hans et langt liv hvert år.

MEDIE-EKSPERT: Kristina Nilsen. Foto: RETRIEVER Foto: ,

– Melodifestivalen begynner jo i november her, med at artistene presenteres. Det blir som en folkefest, et leirbål i årets mørkeste måneder.

Ek er ikke i tvil om at Grand Prix-feberen i Norge har dabbet av.

Han er derimot i tvil om hvorvidt NRK har et ønske om å vinne den europeiske finalen, og dermed måtte ta de store kostnadene det medfører.

– Jeg blir forbannet på NRK, for følelsen er at de rygger – de vil ikke at det skal gå bra i den europeiske konkurransen. Jeg tror ikke NRK ønsker å komme med en dårlig låt, men samtidig vil de antagelig ikke vinne. Og da vil interessen selvsagt avta.

SAVNER DELFINALENE: Morten Thomassen, leder i Grand Prix-klubben. Foto: NTB SCANPIX Foto: ,

Ek kritiserer også NRKs mangel på å skape oppstuss rundt Grand Prix og deltagerne i forkant.

– En moderne TV-kanal i nåtidens medielandskap må få ut sitt program. De kan ikke sitte på sin fete rumpe og regne med at folk skal komme til dem bare fordi de er NRK. Om man har et bra program må man sørge for å markedsføre det.

Kristina Nilsen, analysesjef i den norske mediesøketjenesten Retriever, er klar på at frafallet av delfinaler – og ergo vesentlig færre deltagere – har hatt negativ effekt på Grand Prix-dekningen i lokalpressen.

FERDIG MED DELFINALER: NRK-redaktør Charlo Halvorsen. Foto: NRK Foto: ,

– En stor del av medieomtalen av Grand Prix finnes i lokalaviser. Dette skyldes at det alltid er en del ukjente artister som løftes frem i sine lokalmiljøer når de deltar i Grand Prix.

Hun påpeker at lokalavisene har pleid å ha «sine» deltagere i søkelyset hele perioden konkurransen har pågått.

– Så her mister NRK mye omtale. I tillegg bortfaller en del av den klassiske kjendisjournalistikken som kan publiseres mellom slagene. Den nye modellen fører til færre anledninger til å produsere journalistisk materiale, og Retrievers tall viser tydelig hvordan det påvirker medieomtalen totalt sett.

Morten Thomassen, leder i den norske Grand Prix-klubben, ser gjerne at delfinalene gjør comeback.

– Pressen skriver når det skjer noe, og fire eller fem show gir selvsagt mer å skrive om. Jo mer Grand Prix, dess bedre. Riktignok blir det litt flere dårlige låter med delfinaler, men det er også noe av sjarmen, mener Thomassen, som også synes NRK bør lære mer av Sverige.

– Der har de holdt på med delfinaler i 15 år, og arrangørene er flinkere til å invitere pressen inn tidlig i prosessen. Her hjemme kommer ikke pressen til før under generalprøven lørdag. Det er en litt rar PR-strategi.

Dag Hvaring, tidligere eventsjef for Grand Prix, mener at konkurransen før lyktes med å skape entusiasme, energi og glede rundt arrangementet gjennom delfinalene.

– Vi var et profesjonelt team som bygget en klar strategi – med flere hundre arrangementer og titalls tusen mennesker involvert mange måneder før finalen, sier han.

– Det førte til at etablerte artister og låtskrivere ville være med, forteller Hvaring, som i dag er sjef for forretningsutvikling i Warner Bros Norge.

– Artistene ble satt i høysetet og var stjerner. Det ble skapt mange vinnere som gikk videre fra delfinalene. Medieinteressen, arrangementene og engasjementet fra hele landet – i tillegg til at Grand Prix gikk på TV fire lørdager på rad – bygget merkevaren, mener Hvaring.

NRK stiller seg uforstående til kritikken de får.

– Fjorårets seertall viser at oppslutningen er svært høy i Norge, og vi arrangerer Melodi Grand Prix med mål om å ta med en låt til Eurovision-finalen for å vinne, sier Grand Prix-prosjektleder Stig Karlsen.

Charlo Halvorsen, redaktør for NRKs underholdningsavdeling, gjør det klart at de ikke tenker på å gjeninnføre delfinalene.

– Vi jobber stadig med å utvikle Grand Prix, og delfinaler hadde vi i ti år. Så hadde vi lyst til å prøve noe annet. Noe av det tristeste man kan gjøre i TV-verdenen er å se tilbake på noe som fungerte tidligere. Delfinalene fungerte ikke optimalt de siste årene, verken oppslutningsmessig eller i forhold til å jobbe opp mot en finale.

Han mener det er feilaktig å sammenligne Melodifestivalen med Grand Prix.

– Svenskene har en helt annen kultur rundt dette. Så vidt jeg vet er de også de eneste i Europa som gjør det på den måten.

Halvorsen hevder det er ingenting som tyder på at interessen for Grand Prix er dalende.

– Og trøkket fra låtskrivere som vil være med er også større enn noensinne, sier redaktøren.

– Det er hyggelig med kjente artister i konkurransen, men empiri viser jo at de ikke nødvendigvis vinner. Vi hadde dessuten en veldig god plassering i den internasjonale finalen både i fjor og forfjor.

– Året før, det siste med delfinaler rundt om i landet, var vår klart beste siden Rybak, med Margaret Bergers fjerdeplass?

– Det er ikke så farlig for oss om vi er på tredje, femte eller syvendeplass. Topp 10-plassering for lille Norge er veldig bra uansett.

Én innrømmelse har NRK-sjefen:

– Vi skal gjøre en jobb med å gjøre låtene mer kjent i forkant, men delfinaler tror jeg både er for kostbart og ikke en spesielt effektiv måte å gjøre det på. Vi får finne andre, smartere måter. Jeg tror det riktigste vi kan gjøre er å skape mest mulig støy på kort tid, i stedet for å trekke det ut.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder