Kommentar: Ylvis - en ny a-ha-opplevelse

«The Fox» er den største norske popsuksessen i USA siden «Take On Me». Den kan bli større på verdensbasis. Nå som i 1985 er det en musikkvideo som sørger for moroa.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Jeg har allerede rukket å irritere meg over at det måtte noe fjas til for å matche det som til nå har vært Norges eneste ubestridelige verdenshit. At vi ikke kan kvitte oss med a-ha-spøkelset med en «ordentlig» låt.

Irritasjonen avtar hver gang jeg ser «The Fox»-videoen, et mesterlig stykke komikk og definitivt noe å være stolt av som nordmann.

Resten av irritasjonen forsvinner når jeg tenker på hva som faktisk gjorde «Take On Me» til en nummer én-hit i USA.

For selv om «Take On Me» er en perle av en sang, har det aldri vært noen tvil om at det var den banebrytende, dels blyanttegnede musikkvideoen som sparket den oppover hitlistene. I likhet med «The Fox» var den en regelrett videohit.

FØRST TIL TOPPS: a-ha i 1985, da de som første og hittil eneste norske artister tronet øverst på den amerikanske singellisten. Ovenfra og ned: Magne Furuholmen, Morten Harket og Paul Waaktaar-Savoy. Foto: Svein Oppheim

«Take On Me» var allerede forsøkt lansert to ganger før plateselskapet Warners USA-kontor brukte en solid pengesum på en ny video og en tredje lansering.

a-ha-videoen kom ut i en tid hvor MTVs slagkraft i popindustrien var sammenlignbar med den YouTube har i dagens marked. Men publikum har tatt over makten som den gang lå i hendene på MTVs musikksjefer.

Ylvis-videoen er i skrivende stund sett 57 millioner ganger på YouTube i løpet av tre uker; antagelig er den ennå i startfasen, og kan meget vel få «Thriller»-effekten - det faktum at så mange har falt for den, gjør at nye millioner seere blir nysgjerrige på å sjekke ut hva dette er for noe.

Men er det riktig å si at «The Fox» er en ny «Take On Me»?

På visse punkter, ja. Man kommer ikke til topps i popsirkuset med levende bilder alene. «The Fox» er ikke bare populær på YouTube; den går også så det suser på streamingtjenester og iTunes, hvilket er årsaken til at den både topper VG-lista og suser oppover USAs Billboard Hot 100.

I STØTET: Bård (t.v.) og Vegard Ylvisåker i Los Angeles, hvor de jobbet med å promotere «The Fox». Foto: Thomas Nilsson

Den er catchy og limer seg kjapt til hjernebarken, en sang av typen som når frem til barnehagebarn så vel som besteforeldre.

Dessuten er Ylvis-låten i likhet med «Take On Me» utstyrt med en «catchphrase» i refrenget, men i enda større grad enn a-ha-sangen.

Setningen «What does the fox say?» er allerede en isbryter i sosiale lag, et lett gjenkjennelig humoristisk poeng som sprer seg i både sosiale og tradisjonelle medier.

Om vi ser bort fra kriteriet «fengende» er det imidlertid fint lite Ylvis og a-ha har til felles. Skal man være streng kan man karakterisere «The Fox» som et uhyre vellykket revynummer, mens «Take On Me» er noe mer ærverdig - en emosjonelt bevegende popklassiker.

Nettopp derfor vil «Take On Me» beholde sin særegne posisjon i norske hjerter. Samtidig vil Ylvis erobre sin helt egen plass i vår kulturkanon.

Det «The Fox» også har til felles med «Take On Me» er å være et produkt av sin tid. Med YouTube og sosiale medier som avgjørende redskaper er den en tøysesang som krysser landegrenser og språkbarrierer med den største selvfølge.

STØRST: «The Fox»-suksessen har fellestrekk med Psys «Gangnam Style». Den sørkoreanske slageren er nå vist over 1,7 milliarder ganger på YouTube. Foto: Afp

Videoen er av typen som blir adoptert, kopiert og parodiert av alt fra gutteromshumorister til store korps og multimillionkringkastede TV-programledere.

Spredningseffekten er enorm, og kan bli rekordstor - det som skjer med «The Fox» akkurat nå er veldig likt det som skjedde med den sørkoreanske artisten Psy, som i løpet av noen hektiske måneder i fjor ble et globalt fenomen. Hans «Gangnam Style» er nå vist over 1,7 milliarder ganger på YouTube.

Det er verdt å ha i minne at «The Fox»' popularitet per nå er et resultat av norsk og amerikansk begeistring. Trolig er ikke videoens potensial i nærheten av å være tatt ut ennå.

Med denne ukens 13. plass på Billboard-listen er «The Fox» nå den største norske USA-hiten siden «Take On Me». a-ha nådde 20. plass med «The Sun Always Shines On TV», mens Marit Larsen og Marion Ravn i M2M greide 21. plass med «Don't Say You Love Me».

a-ha kan for så vidt slappe av - de vil for alltid være nordmennene som nådde USA-toppen først.

Men dersom «The Fox» virkelig blir den nye «Gangnam Style» vil ikke «Take On Me» lenger være størst.

THOMAS TALSETH

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder