Mange roller for Unni Wilhelmsen på nytt album

ROLLESPILL: Unni Wilhelmsen (35) må bekle mange roller hjemme på kjøkkenet i Holmenkollen om hun skal få utgitt musikk. Bildet er en montasje av Unnis mange roller. Foto: Helge Mikalsen

Gjør alt selv

Unni Wilhelmsen (35) er nesten blitt musikkbransjens svar på Rolv Wesenlund i filmen «Norske byggeklosser». I arbeidet med albumet «Til meg» bekler hun de fleste rollene selv.

  • Espen Arnold Hansen

Artikkelen er over 13 år gammel

- Det handler om å få det til eller dø. Jeg har ikke noe valg når jeg først skal utgi mine egne album på egen hånd, forklarer Unni Wilhelmsen, som i år feirer tiårsjubileum som artist.

Under arbeidet med albumet, som for øvrig er hennes første på norsk, har Wilhelmsen fungert som platedirektør, prosjektleder, produsent, tekniker, musiker, komponist, økonomiansvarlig, sekretær, motorsykkelbud, juridisk rådgiver, manager, eneaksjonær, innspillingsleder, art director, mediestrateg, kokk, webmaster og tillitsman

Unnis plasseringer på VG-listaDe ferskeste plateanmeldelseneMusikkextra

- Jeg var utrolig rotete frem til jeg var 20 år. Etter det er jeg blitt mer og mer strukturert. Det kom som en stor overraskelse at jeg faktisk har et administrativt gen, bemerker artisten.

Gode hjelpere

Albumet «Til meg» er innspilt i Fett Studio. Det ligger i kjøkkenet til Wilhelmsen og hennes samboer, reklametekstforfatteren Terje Borg, som har bidratt på tekstsiden.

- Han er sjef på formuleringer. Jeg er sjef på innholdet og musikken, røper hun.

- Terje er en skikkelig handyman. Han skrudde opp atten nye stikkontakter for at studioet skulle få nok med strøm, sier den rødhårede sangeren og ler.

Wilhelmsen har fått hjelp fra blant andre Jarle Bernhoft fra oppløste Span, Ulf Nygaard fra Folk & Røvere, gitaristen Børge Pettersen Øverleir, saksofonisten Trygve Seim og hannkatten Purre på katteluke og gitarsolo på låten «Fingerbøl».

Tøffe tak

Albumet utgis på hennes eget selskap, St. Cecilia Music, som er administrert inn under moderselskapet Bubble AS. Siden opprettelsen i 2003 har eneaksjonær Wilhelmsen, som kontrollerer mastertapene til to album, samtlige låtrettigheter, forlagsrettigheter og utgiverrettigheter, hatt en omsetning på 4,7 millioner og et samlet overskudd på 488000.

- Jeg er min egen arbeidsgiver. Jeg betaler min egen lønn. Jeg tar alle investeringer og utgifter selv. I perioder har det vært tøft. Jeg har ikke tatt ut av selskapet siden mai, fordi alt er brukt på det nye albumet, understreker Wilhelmsen.

Det første album hun utga selv, «Hurricane's Eye», gikk rett inn på en 2. plass på VG-lista og solgte nesten 20000 eksemplarer.

- På «Til meg» går jeg i null når jeg har solgt 8000. Målet er å selge 30000 denne gangen, opplyser Wilhelmsen, som kun kjøper promotjenester fra Head Of Promotion, distribusjon av Musikkoperatørene og booking av konserter fra J.S. Sollien. Debutalbumet «To Whom It Might Concern» fra 1997 hentet hjem to Spellemann-priser. Wilhelmsen utga deretter «Definitively Me», «Back In The Blonde» og «Disconnected».

Wilhelmsen, som var innom Verdikommisjonen til Kjell Magne Bondevik, sitter i dag i styret til Eiendomsspar AS og datterselskapet Victoria Eiendom AS. Det er en helt annen divisjon.

I styret sitter blant andre Christian Ringnes, Petter Sundt og Ragnar Horn.

- Det var Christian Ringnes som foreslo meg. Det var et godt valg. De har fått et kinderegg i meg. Jeg kommer fra et helt annet sted sosialt. Jeg er ung og kvinne. Mediene kjenner meg, men jeg tror ikke noen forventer at jeg skal foreslå en rentebinding de neste fire årene, sier Unni Wilhelmsen lakonisk.

Flere artikler

  1. Unni Wilhelmsen: Var bonusmamma – ble bestevenn

  2. Unni Wilhelmsen og den nye kjæresten: – Vi har fått en sjanse til

  3. Bjørn Eidsvåg forsvarer pratmakere på festivaler

  4. Disse er med i årets «Hver gang vi møtes»

  5. Jo Nesbø på bedringens vei: – Pilene peker oppover

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder