NEW YORK-BASERT: Er disse to Bærums-gutta vår nye store elektroniske musikkeksporter? Mye av oppmerksomheten rundt Carl Louis (til venstre) og Martin Danielle i CLMD tyder på det. I ett år har de vært basert i New York for å operere midt i smørøyet av EDM-scenen. Foto: Therese Alice Sanne

Norsk DJ-duo mot stjernene

Interessen rundt Carl Louis og Martin Danielle i CLMD ble så stor at de så seg nødt til å flytte til New York for ett år siden.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

- Det viste seg å være et godt valg. Vi gjorde det for å komme nærmere scenen, gjøre oss lettere tilgjengelige og for å få både bedre og flere spillejobber, sier Snarøya-guttene i CLMD, Carl Louis og Martin Danielle - eller Carl Arvid Lehne og Martin Bjercke, som er deres egentlige navn.

Hippe spillejobber har de allerede hatt flere av. Tidligere i uka delte de scene med DJ-giganten Calvin Harris under UKA i Trondheim.

Sett ti millioner ganger

Tidligere har de varmet opp scene og publikum for både Madonna, Tiesto og David Guetta.

Låtene deres er dessuten gitt ut på selskapene til to av medlemmene i Swedish House Mafia - Steve Angello og Axwell.

I sine egne radioprogrammer har ikoner som Tiesto og Pete Tong vært ivrige platesnurrere av CLMDs låter, ikke minst fjorårets gjennombruddshit «Black Eyes And Blue».

Denne låten åpner også den offisielle aftershow-videoen fra gigantfestivalen Ultra i Miami i fjor. Videoen er sett over ti millioner ganger på YouTube.

Viktigere enn radio

- Det å få slik support fra etablerte DJs er en stor del av genren vår og et kvalitetsstempel. Axwell er jo en av våre største inspiratorer, og det har vært en guttedrøm å få sine låter spilt av han. Så skjer det altså helt i starten av karrieren, sier en fornøyd Martin Danielle.

Riktignok kan de vise til topp-plassering for sin siste single, «Stockholm Syndrome», på den prestisjetunge BPM Countdown-lista til den nordamerikanske satelittradio-stasjonen SiriusXM for halvannen uke siden, men i CLMDs verden er ikke listeplasseringer det viktigste.

- Å bli spilt av andre DJs, er viktigere enn å bli spilt på radio. Å være synlig på Beatport er viktigere enn på iTunes, sier duoen om den nettbaserte genrebutikken Beatport.

Heldig med timingen

Muligheten til å være synlig har mildt sagt ikke blitt mindre i høst etter at CLMD undertegnet en verdensomspennende kontrakt med den amerikanske dance-giganten Ultra Music som nå ligger under Sony Music-paraplyen.

DRAHJELP: Axwell fra nå oppløste Swedish House Mafia har vært med på å gi CLMD uvurderlig drahjelp hittil i karrieren. Foto: wenn.com

Der er de i godt selskap med David Guetta, Calvin Harris, Axwell og Basshunter, for å nevne noen få. I slutten av måneden slipper CLMD dessuten to singler på Armada Music, som i sin tid ble startet av blant andre Armin van Buuren.

Begge er enig i at de er heldig med timingen. De siste årene har EDM - electronic dance music - gått fra å være subkultur til å bli kommersiell salgsvare på toppen av hitlistene gjennom navn som David Guetta, Swedish House Mafia og Avicii.

De to sistnevnte navnene er altså svenske. Ikke tilfeldig, mener Carl Louis og Martin Danielle.

Startet eget plateselskap

- Det gjelder å skape forbilder for hverandre. Svenskene har holdt på med dette siden 1980-tallet og har skapt en plattform som har utløst en snøballeffekt. Det går en direkte linje fra StoneBridge via Axwell i Swedish House Mafia til Avicii, mener Martin Danielle.

- Vi har masse å lære. Blant annet har de ikke det samme sikkerhetsnettet i Sverige som i Norge, de gir alt og våger mer. Her hjemme blir det gjerne slik at om du ikke slår gjennom, så er det alltids andre ting å finne på enn å satse som artist, sier Carl Louis.

Den svenske tankegangen er den direkte årsaken til at CLMD nå har startet sitt eget plateselskap, UpNorth Recordings. Selve lanseringen finner sted den 13. desember på Sentrum Scene i Oslo med klubbkvelden UpNorth Night Out.

- Våre aller største helter

«Night Out»-begrepet er for øvrig sentral i en av låttitlene hos Norges forrige storeksport av elektronisk musikk, Röyksopp. Kanskje ikke tilfeldig, for hva er det CLMD gjør annerledes enn det Röyksopp gjorde for ti år siden?

- Det vet jeg ikke om jeg har lyst til å svare på, for Röyksopp er våre aller største helter, selv om CLMD heller mer i retning house enn Röyksopps klassiske elektronika, smiler Martin Danielle.

- Vi har spilt på Slottsfjell to år på rad nå, og det morsomste med å flytte til New York er å komme tilbake og se den enorme veksten i interessen rundt vår musikk. Vi er stolt av å være med på å fronte en slik interesse og har lyst til å bidra at andre EDM-talenter fra Norge kommer frem i lyset, sier Carl Louis.

Ser en lys fremtid for genren

NRK P3s Christine Dancke er en av mange som har sterk tro på sine DJ-kolleger i CLMD.

- De har store muligheter til å lykkes - flere av de største DJene i verden spiller CLMDs låter i settene sine, dessuten er de gode på å lage hits i tillegg til klassiske klubblåter, sier hun.

- Jeg tror det er evnen til å lage klubba popmusikk som kommer til å gjøre CLMD til stjerner, og det ideelle for CLMD er nok å kunne klare å fore stjerne-DJs og EDM-elskere med klubbangers på den ene siden og på den andre siden fortsette å gi «mainstreamen» radiohits som «Black Eyes & Blue» og «Stockholm Syndrome», sier Dancke som ser en lys fremtid for EDM-genren i Norge.

TROR PÅ GUTTA: P3s Christine Dancke. Foto: Hilde Holta-Lysell, NRK


- Klubbmusikkscenen i Norge er bedre enn noen gang, og mye mer variert, populær og kul enn de fleste har fått med seg, tror jeg. Vi har store, etablerte navn som Todd Terje, Lindstrøm, Röyksopp, TeeBee og Prins Thomas, men også en del fremadstormende stjerneskudd som Cashmere Cat, CLMD, Finnebassen, Funkin' Matt, Coucheron og LidoLido.

Jeg tør påstå at disse kommer til å være definerende for lyden av klubbmusikk anno 2014. Dette vil igjen garantert motivere mange unge norske folk til å lage elektronisk dansemusikk.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder