HYPER HYPERAKTIVE: Simen Auke (bak) og Mikkel Christiansen i DJ Broiler har på et drøyt år blitt det desidert største kommersielle DJ-fenomenet i Norge med en kombinasjon av tekster med tematikk hentet fra sex-, bole- og dopmiljø. - Det har gått fort fra skoleball til idrettshall, sier duoen som lover å holde på med DJ Broiler så lenge fansen vil ha dem. Foto: Helge Mikalsen/VG

DJ Broiler er vinterens afterski-konger

Mikkel (20) og Simen (21) er Norges største DJ-fenomen

Det startet med to gutter som kjedet seg på gutterommet. Ett år etter har DJ Broiler passert ti millioner strømminger på Spotify med sin kombinasjon av drøye tekster og dundrende rave-rytmer.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Mikkel Christiansen (20) og Simen Auke (21) tror det knapt selv, men nå har også «Afterski» - der «øllene er kaldere enn toppene på Hemsedal» - vært inne på pallen til VGs singleliste.

DJ Broiler - som tekstmessig tar den helt ut (og enda litt lenger) med klare meldinger om bolere, GHB, kebab og lokale drammensord for kjønnsorganer - spiller ikke lenger på små ungdomsklubber, men fyller idrettshaller med 2000 tilskuere, og de har over 50.000 følgere på Facebook.

DJ Broiler har på rekordtid blitt Norges største, kommersielle DJ-fenomen. Men er de godtatt av andre DJ-er?

- Få folk til å smile

- Kanskje ikke alle, men det er heller ikke det viktigste. Vi vil få folk til å smile og le av det vi gjør, samtidig som vi har det gøy selv. De er uansett en suksess - streamingtallene taler for seg selv, sier duoens manager, Christoffer Huse i Sky Agency, som ifølge broilergutta selv har vært sentral i profesjonaliseringen av DJ Broiler.

Mikkel Christiansen og Simen Auke er barndomsvenner, oppvokst i parallellgater i Slemmestad, og har drevet med musikk i mange år. Ironisk nok var det da de skulle ta en liten pause i stresset at det smalt.

- Vi skulle koble av fra hard jobbing og gjøre noe gøy. «Møndarn» lagde vi på et par timer og video natten etter. Så delte vi den med venner og så at den ble delt videre. Vi holdt det faktisk hemmelig i fire måneder at det var vi som sto bak DJ Broiler, vi ville egentlig ikke ha kred for det, sier de.

Drøye tekster

Linjer som «dåsene får smake DJ Broilers lem, hvem av dem vil bli med Broiler hjem?» (fra «Powerbeat») vakte snart oppsikt langt utover DJ Broilers vennegjeng og kjerneområde rundt Drammen, Hokksund, Mjøndalen og Krokstadelva.

Med en eksplosjonsartet popularitet helt ned til de yngste, var det én og annen ansvarsperson som også oppdaget tekstene til DJ Broiler.

- Noen var sure i starten, ja - vi var ikke akkurat elsket av foreldre og fikk blant annet en del reaksjoner etter at vi varmet opp for Avicii i Oslo Spektrum, sier Mikkel og Simen som ser frem mot å profesjonalisere tekstene og gå litt vekk fra det drøyeste som kjennetegnet DJ Broiler i starten.

Humor

- Vi begynte med humor for å lage karakteren DJ Broiler. Nå er han blitt et varemerke som bør levere også utenfor dette, uten at noen skal være redd for at Broiler skal bli for strait. Vi skal holde på det gamle, men utvikle karakteren langsomt over tid. Da vil det kanskje ikke merkes så godt, heller. «Keegas», en av våre nyere låter, er et eksempel på at det går an.

- Hvor lenge kan dette vare?

- Det er opp til fansen og vår egen kreativitet. Vi vil lage positiv musikk som passer både til vors og nach, og vi har det ufattelig gøy nå. Å se 2000 mennesker danse og ha det kult til den musikken vi har skapt på gutterommet - bedre blir det ikke. Da får vi betalt. Men det er viktig å holde hodet kaldt oppi alt som skjer, ikke gå rundt og leke konger!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder