Daniela Vesco / Ap Disse låttekstene måtte forandres
Strømmetjenester og digitale utgivelser har gjort det lettere enn noen gang for artister å trekke publiserte verk.
Disse artistene trakk låtene sine for å prøve igjen:
KEVIN MAZUR / AFP 2022: Lizzo og Beyoncé
I sommer annonserte Lizzo at hun ville forandre teksten på singelen «Grrrls».
– La oss gjøre én ting klart: Jeg har aldri lyst til å promotere nedsettende språk, skrev Lizzo på Twitter.
Det var teksten «I’mma spazz» som ble møtt med misnøye fra fans. Kort tid etterpå kom en ny versjon, der strofen ble byttet ut med «Hold me back».
Trykk på lydknappen for å høre forskjellen!
Flere opplevde teksten som støtende mot personer med funksjonsnedsettelser.
Kritikken handlet blant annet om at ordet «spazz» blir brukt nedsettende om personer med spastisk cerebral parese.
Beyoncé trakk nylig sin egen låt «Heated» fra strømmetjenester. Der brukte hun det samme ordet som Lizzo.
«Spazzin' on that ass, spazz on that ass» ble dermed til «Blastin' on that ass, blast on that ass».
2003: Black Eyed Peas
The Black Eyed Peas gjorde stor suksess med albumet «Elephunk» fra 2003.
Låtene «Where Is the Love» og «Shut Up» toppet begge hitlisten her i landet, så vel som internasjonalt.
På samme album kom også singelen «Let’s Get Retarded», som bare noen måneder i ettertid ble utgitt på ny, da under tittelen «Let’s Get It Started».
Hør forskjellen her!
Gruppen har aldri offisielt kommentert forandringen.
Originalversjonen ble tidligere i år gjort utilgjengelig på strømmetjenester.
1996: Michael Jackson
I 1996 skapte Michael Jackson overskrifter med utgivelsen av protestlåten «They Don't Care About Us».
Låten innhold teksten «Jew me, sue me, everybody do me / Kick me, kike me, don't you black or white me». Kort tid etter fikk vi en ny versjon, nå med bråkete lydeffekter over den kontroversielle teksten.
Hør forskjellen her!
Flere reagerte på teksten som antisemittisk.
– Det er ikke antisemittisk fordi jeg ikke er en rasistisk person. Jeg kunne aldri vært en rasist. Jeg elsker alle raser, svarte «kongen av pop» den gang.
Mer enn noen gang er det enklere for artister å ta trekke verk, og gi ut nye varianter. – En del av den kunstneriske friheten, sier førstelektor.
Låter forandres: − En del av den kunstneriske frihet
Jan-Tore Diesen er studieprogramleder for låtskriving og produksjon ved Høyskolen Kristiania. Han merker at det blir vanligere for store artister å trekke låter etter utgivelser.
– Noen ganger må en låttekst endres på for å treffe publikumet godt. Det er en del av den kunstneriske friheten. Det er viktig at låtskrivere og kunstnere tør å utfordre, ikke knebles, men samtidig er det fint å utøve noe klokskap, forteller Diesen om låttekster.
– Det er interessant denne etterpåkloke språklige selvsensuren til Beyoncé sin siste utgivelse. Språk og sjargong er ferskvare i stadig endring, og en låttekst vil kunne oppfattes ulikt, i kobling til musikken og ikke minst i møtet med ulike lyttere.
Vanlig i liveopptredener
Diesen peker på kontekst som en viktig faktor når tekster blir tuklet med.
– Når låter settes i nye kontekster blir det ofte justeringer slik at de passer inn. Vi er jo vant til at de innspilte verkene er konstanter, men dette blir jo sjeldnere, forteller Diesen om utviklingen.
Selv om fenomenet nå har blitt mer vanlig med digitale utgivelser, har det lenge preget livemusikken.
– I livemusikk er det veldig vanlig at ting blir tillagt og tatt vekk, avhengig av kontekst. Det kan for eksempel være hendelser i nyhetsbildet. Da kan låter få nye farger.
Nedenfor har vi samlet eksempler på låttekster som har fått nytt liv i liveformat:
Kanye West med serenade
Ye, bedre kjent som Kanye West, er kjent for å kjøre sitt eget løp. Han har blant annet kjempet en turbulent kamp for å få vinne tilbake ekskona Kim Kardashian.
Under en nylig fremførelse av låten «Runaway» fra albumet «My Beautiful Dark Twitsted Fantasy» dedikerte West låtens avslutning til Kim. I fremførelsen synger West «I need you to run right back to me / More specifically, Kimberly».
Dedikasjonen er ingen sted å finne i studioversjonen av låten.
Forandringen av sangtekstene førte i dette tilfellet trolig til mer kontrovers enn originalversjonen.
Scorpions med Ukraina-dedikasjon
Da det tyske rockebandet Scorpions ga ut låten «Wind of Change» i 1991, klatret den raskt på toppen av hitlistene her i landet. Nå, 31 år etter, har bandet forandret teksten i låtens åpningsvers når de spiller låten på konserter.
Låten, som ble et symbol på Berlinmurens fall, åpner med lyriske skildringer av russisk natur.
«I follow the Moskva / Down to Gorky Park, listening to the wind of change» ble med det til «Now listen to my heart / It says Ukraine, waiting for the wind to change»
– Dette er ikke tiden til å romantisere Russland, sa låtskriver Klaus Meine om tekstskiftet.
Dire Straits bannlyses i Canada
Gitarhelten Mark Knopfler og bandet Dire Straits står høyt på listen av engelske rockeband.
Med hits som «Sultans of Swing» og «Walk of Life» har de gjort stort inntrykk på rockehistorien. Det er likevel ikke alt som tåler tidens tann.
I MTV-favoritten «Money for Nothing» synger Knopfler «that little faggot with the earring and the make-up».
Teksten førte til at låten ble bannlyst fra kanadisk radio i en liten periode i 2011, hele 26 år etter låten originalt ble gitt ut.
Knopfler fremfører fremdeles låten, men synger ikke strofen slik den er i studioversjonen.
Flere artikler
Beyoncé spiller inn låt på ny etter kritikk om støtende innhold
Ukens låter uke 24/22: Black Eyed Peas, Han Herman og Eminem
Sangene til Imanuel (12) og Bruno (14) har blitt spilt over 10 millioner ganger
A$AP Rockys angivelige skyteoffer står fram
Kanye West postet falsk dødsnyhet om Pete Davidson etter Kardashian-brudd