JOIK'N'ROLL: Samiske Jon Henrik Fjällgren tar Sverige med storm. Foto: TT NYHETSBYRÅN Foto: ,

Er dette Sveriges «Sámiid Ædnan»?

Med en joikelåt gikk Jon Henrik Fjällgren (27) rett til finalen i den svenske Melodifestivalen. Nå kan sangen hans gå i den norske Grand Prix-slagerens fotspor.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

I delfinalen av Sveriges Grand Prix lørdag kveld ble Fjällgrens låt «Jag är fri (Manne leam frijje)» en av to som gikk rett videre til finalen 14. mars.

Den var en stor favoritt på forhånd, og den samiske artisten tok publikum med storm med sin joik. (Opptredenen kan sees 45 minutter ut i dette klippet hos SVT.)

Entusiasmen har allerede spredd seg til Norge. President i den norske Grand Prix-klubben, Morten Thomassen, er ikke i tvil om at svenskene nå kan få sin egen «Sámiid Ædnan».

– Ja, den kan bli det. Samene er jo like ursvenske som de er urnorske, så dette kan fenge. Jeg tror den kan bli en party-höydare. Den er utrolig fin, fengende og suggererende. Jeg fikk litt Rybak-feeling av den, og den er min svenske favoritt, sier han.

«Sámiid Ædnan» slo ned som en bombe i Grand Prix 1980. Rockveteranen Sverre Kjelsberg og den samiske joikeren Mattis Hætta danket ut både Åge Aleksandersen, Jahn Teigen, Anita Skorgan, Radka Toneff og Inger Lise Rypdal i den norske konkurransen.

FAN: Morten Thomassen, president i den norske Grand Prix-klubben, er begeistret for den svenske joikelåten. Foto: NTB SCANPIX Foto: ,

Teksten var politisk ladet, og ble knyttet til den intense og bitre striden om utbyggingen av Altakraftverket, på et område reindriftssamer brukte til beite.

Det joikbaserte refrenget slo bredt an, og sangen lå fire strake uker på toppen av VG-lista.

Morten Thomassen fremhever «Sámiid Ædnan» som den første norske etniske låten som gikk videre til Eurovision Song Contest.

– Den føyer seg inn i en tradisjon i Eurovision med etniske innslag. Den var jo en folkehit; om ikke alle kunne teksten, så kunne alle joiken.

Ifølge Thomassen har det vært fint lite joik i konkurransen siden «Sámiid Ædnan».

– I 2000 hadde Roger Pontare med seg en same på scenen som hadde litt bakgrunnsjoik, så det er ikke første gang det er joik i den svenske finalen, påpeker han.

LAGDE FOLKESLAGER: Sverre Kjelsberg (t.v.) og Mattis Hætta triumferte i Grand Prix. Her under den europeiske finalen i Haag, Nederland april 1980. Foto: BJØRN ASLAKSEN Foto: ,

– Men det var på ingen måte så fremtredende som i Fjällgren-låten. Koristene synger på svensk, men artisten synger på samisk og joiker. Dette er originalt og nyskapende i Melodifestivalen.

Fjällgren selv var mektig stolt etter lørdagens triumf.

– Jeg tror dette betyr mye for hele samekulturen. Oi oi oi. De er nok riktig glade, sier han til SVT.

Artisten har røtter i Colombia, og har allerede vist seg konkurransedyktig på TV: I fjor vant han «Talang Sverige», og ble med det én million kroner rikere.

Han ga ut et album i 2014; den mest populære låten hans er spilt over fire millioner ganger på Spotify.

Vivi Stenberg, NRKs musikkansvarlige for Grand Prix, er også begeistret for Fjällgrens joikesang.

– «Jag är fri» står definitivt ut i den svenske konkurransen med sin melodiske joik, i kontrast til schlägerpopen som har dominert delfinalene så langt, mener hun.

Stenberg er usikker på om sangen blir like mye av en folkefavoritt som «Sámiid Ædnan» var, men hun tilskriver den gode vinnersjanser.

– Nettopp fordi den skiller seg veldig ut fra de andre favorittene, som ligger i en tradisjonelt poplandskap. Den har en suggererende kvalitet som absolutt har potensial til å treffe på tvers av språk og musikksmak.

BEGEISTRET: NRKs Vivi Stenberg, musikkansvarlig for Grand Prix. Foto: NTB SCANPIX Foto: ,

Sverre Kjelsberg og Mattis Hætta måtte i sin tid nøye seg med å bli profeter i eget hjemland. «Sámiid Ædnan» nådde 16. plass i den europeiske konkurransen, med 19 deltagerland.

– Men «Saami Ædnan» bidro til å gjøre folk oppmerksomme på den samiske kulturen. Dette var lenge før Mari Boine, som vel er den største samiske artisten til nå, sier Sverre Kjelsberg. (VG har forsøkt å få kontakt med Hætta, uten å lykkes.)

Morten Thomassen tror imidlertid at «Jag är fri (Manne leam frijje)» har helt andre forutsetninger for europeisk triumf enn «Sámiid Ædnan» hadde i sin tid, dersom Fjällgren vinner Melodifestivalen.

– Verden var veldig annerledes i 1980. Virkeligheten er noe helt annet i 2015. Nå kan en koreaner og Ylvis slå gjennom på verdensbasis, sier Grand Prix-eksperten.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder