ALLEREDE HEDRET: Astrid Smeplass på NRKs P3 Gull-prisutdeling 28. november 2015, hvor hennes låt «2AM» ble kåret til årets beste og artisten selv til årets nykommer. Foto: TROND SOLBERG Foto: ,

Plateselskapsjef om Spellemann: – Astrid Smeplass-låt burde kanskje ikke vært nominert

Kveldens Spellemannpris handler om musikkåret 2015. Men «2AM» med Astrid Smeplass – nominert til Årets Låt – ble utgitt i oktober 2014.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

En som stusser på dette er Erik Jansen, som driver Jansen Plateproduksjon. Plateselskapet har gitt ut Daniel Kvammen – også han nominert til Årets Låt, med «Du fortenar ein som meg».

Les også: Takker nei til Spellemannprisen

– Jeg visste ikke at den låten ikke kom i 2015, sier Jansen om Smeplass' «2AM».

– Men hvis den gjorde det, så burde den vel kanskje ikke vært nominert som årets låt, selv om den ble en hit i 2015 og er en fin låt.

I Spellemann-reglementets påmeldingskriterier står det nemlig i klartekst at utgivelser skal ha funnet sted i perioden mellom 1. januar 2015 og 31. desember samme år.

TUNG KANDIDAT: Kygo er statistisk sett favoritt til å vinne Årets Låt, som den eneste dobbelnominerte, med «Firestone» og «Stole The Show». De øvrige nominerte er Aurora Aksnes, Daniel Kvammen, Karpe Diem, Madcon, Marcus & Martinus, Morgan Sulele og Susanne Sundfør. Foto: GETTY Foto: ,

«Unntak er utgivelser som ble utgitt etter utløp av påmeldingsfrist for Spellemann 2014», heter det videre.

Fristen for påmelding til Spellemann 2014 var 3. november 2014. Ifølge iTunes ble «2AM» med Astrid S utgitt den 16. oktober samme år.

Foruten Kygos «Firestone» (2. desember 2014) ble alle de øvrige nominerte til Årets Låt gitt ut i 2015.

Gå ikke glipp av: Rihannas nye norske hjelper

Men i motsetning til de fleste kategoriene under Spellemannprisen, melder ikke norske plateselskaper inn sine kandidater til Årets Låt.

De stemmes frem av en storjury bestående av 15 bransjefolk – se medlemmene her – og ledes av redaktøren i Metal Hammer Norway, Espen Nørvåg Slapgård.

Slapgård henviser VG til Spellemanns styreleder, Marte Thorsby, som fremhever Årets Låt-kategoriens spesielle karakter som årsaken til at Astrid S likevel er med i det gode selskap.

Sjekk: Ekspertenes Spellemann-favoritt

Thorsby påpeker at utvelgelsen i kategorien hovedsakelig baseres på radiospilling, salg og streaming i 2015.

– Årets Låt er altså ikke knyttet direkte til utgivelsesår, som derimot er regelen for album som meldes på til Spellemann, og som vurderes etter andre kriterier. Dette er ikke nytt av året.

KRITISK: Egon Holstad synes Spellemannprisen gjør ting unødvendig kompliserte. Foto: RONALD JOHANSEN Foto: ,

Journalist og kommentator Egon Holstad i avisen iTromsø synes det er rart at Spellemann ikke gjør ting enklere for seg selv og publikum, ved simpelthen å forholde seg til kalenderåret.

– Dette systemet har fungert helt ypperlig siden Jesus slet ut sine første par sandaler og frem til nå. At Spellemann da forsøker å innføre et intrikat og uforståelig parallellunivers synes således merkelig, for ikke å si unødvendig, mener musikkjournalistveteranen.

– Når dét er sagt, er regelverket og jurysystemet til Spellemannprisen noe jeg alltid har funnet mer mystisk og ubegripelig enn Bermudatriangelet, Stonehenge og Kheopspyramidens innerste labyrinter til sammen.

VGs musikkanmelder Tor Martin Bøe synes det er pussig at Årets Låt skal ha egne regler.

– Spesielt med tanke på at argumentet for at man må påmelde i andre, albumbaserte kategorier er at juryen ikke kan ha oversikt over alt. Jeg skjønner ikke hvorfor det eksisterer andre regler for låter, og hvorfor noen låter som de facto er større hits enn flere av de nominerte da ikke er tatt med.

Les også: Aurora hylles i USA

På Spellemannprisens hjemmeside står det ikke oppgitt hvilke kriterier som eventuelt måtte gjelde for hvor langt tilbake i tid en Årets Låt-kandidat kan være gitt ut.

Styreleder Marte Thorsby har ikke besvart VGs spørsmål om hvorfor dette ikke er med i reglementet, eller hva som skiller Årets Låt fra kategoriene med tydelige tidsfrister.

– Juryen nominerer etter radiospilling, salg, streaming og skjønn. Dette innebærer igjen at vi ikke forholder oss til utgivelsesdato, sier Thorsby.

Fikk du med deg? Disse leder Spellemann

Astrid Smeplass' manager Halvor Marstrander setter pris på at «2AM» er plukket ut av storjuryen til tross for utgivelsesdatoen i 2014.

– Vi skal huske på at Matomas remiks av «2AM» gjorde at låten fikk en kraftig oppsving utover våren i fjor, sier Marstrander.

Spotify-tall bekrefter dette; originallåten til Astrid S – som aldri kom inn på VG-lista – har nå drøyt 7,7 millioner avspillinger, mens Matoma-remiksen er spilt av 10,5 millioner ganger.

Millionene flyr imidlertid fort av gårde på streamingtjenesten. Matoma og Smeplass' ferske samarbeidslåt, «Running Out», har allerede hanket inn 23 millioner Spotify-spillinger i løpet av de knappe to månedene den har vært ute.

Så du denne? Lei seg for å gå glipp av Spellemann

Årets Låt regnes av mange som en av de mest attraktive Spellemannprisene. Musikkskribent Audun Vinger skrev i fredagens Dagens Næringsliv at kategorien «virker som den gjeveste» i år.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder