POLITISK VINNER: Ukrainske Jamala gikk helt til topps i en thrilleravstemning i årets Eurovision Song Contest - og det med en politisk ladet sang, hvilket vanligvis ikke er lov i Eurovision.
POLITISK VINNER: Ukrainske Jamala gikk helt til topps i en thrilleravstemning i årets Eurovision Song Contest - og det med en politisk ladet sang, hvilket vanligvis ikke er lov i Eurovision. Foto: Jonathan Nackstrand Afp

Eurovision mistet uskylden med Ukraina

MUSIKK

STOCKHOLM(VG) Den 14.mai 2016. Det var datoen da Eurovision Song Contest mistet sin uskyld og ble politisk.

Publisert:

Vilken rysare!

Bare den mest konspirative renkespiller kunne ha regissert dette bedre; helt mot slutten står to land igjen og biter negler i nervøsitet etter at Australia har ledet suverent hele veien.

Så har Ukraina og Russland plutselig sanket så mange telefonstemmer at det er en av dem som kommer til å stå igjen som vinnere av Eurovision Song Contest 2016. To land man ikke akkurat trenger å google for å finne ut i hvilken politisk betent klinsj de har befunnet seg i de siste to årene. To land som ennå ikke har reparert forholdet seg i mellom. To land som krangler om eierskapet til Krim-halvøya i Svartehavet, den som Russland plutselig gjorde krav på fra Ukraina i 2014, noe som ennå er langt fra internasjonalt anerkjent.

Se også: Vant på målstreken

Bakteppet til årets vinnerbidrag fra Ukraina handler nettopp om dette. Det handler både om det som skjedde i 1944, som Jamala synger om, og det handler om det som skjedde 70 år senere, i 2014.

Jamala er selv krimtatar og bruker også dette språket i vinnerlåten «1944». Hun er etterkommer av krimtatarene, som ble deportert av diktatoren Josef Stalin i 1944, som en kollektiv straff fordi de angivelig skulle ha kollaborert med tyskerne.

Sytti år senere fikk den historiske hendelsen gjenklang igjen. Da skrev Jamala denne låten.

Nå får hele verden kjennskap til den. Gad vite hva Vladimir Putin tenker i sitt stille sinn akkurat nå...

«When strangers are coming
They come to your house
They kill you all
And say
We’re not guilty
Not guilty»

Med disse ordene åpner «1944». Sett mot det politiske bakteppet - forholdet mellom Ukraina og Russland - er det mildt sagt merkelig at EBU ikke har vurdert dette som en for politisk betent sak til å delta i Eurovision Song Contest.

Les også: – Gir Eurovision noe den aldri har hatt

For Eurovision har alltid slått seg på brystet for å være et apolitisk arrangement. Det er over nå. Jamala tok dyden på EBUs apolitiske linje en gang for alle. Innser ikke EBU dette, er det nærliggende å sammenligne EBU-ledelsen med bildet av de tre apekattene som holder seg for henholdsvis ørene, øynene og munnen.

Men én ting skal EBU ha; årets nyvinning, den todelte avstemningen, var et lykketreff. Situasjonen ble jo helt snudd på hodet etter at fagjuryene hadde stemt - der Australia var soleklart i tet, akkurat som forventet - til telefonstemmene fra «folket» kom og presset både Russland og Ukraina oppover resultatlista med ekspressfart.

Så du denne? Tidenes største Eurovision-hits i Norge

Spenningen var ikke bare stor, den holdt også helt til siste slutt. Denne ordningen viste seg å være herlig uforutsigbar, og den bør iallfall EBU gjenta neste år.

Jamala vant ikke bare på grunn i egenskap av å være representant for en politisk underdog; hun hadde også stemmen, desperasjonen i den, låten og et - i årets Eurovision - etterlengtet etnisk skjær i bidraget sitt. Hun var en outsider, men vant likevel fortjent.

Og alle med en viss porsjon rettferdighetssans i kroppen frydet seg ørlite grann over at det var David som nok en gang tok det siste stikket i aller siste sekund og henviste Goliat til tredjeplassen.

Sees i Kiev neste år!

STEIN ØSTBØ

Her kan du lese mer om