OPPTUR: Carl Espen Thorbjørnsen jublet da han vant Grand Prix-finalen 15. mars. Foto: KYRRE LIEN
OPPTUR: Carl Espen Thorbjørnsen jublet da han vant Grand Prix-finalen 15. mars. Foto: KYRRE LIEN

Grand Prix-vinner Carl Espen flopper

«Silent Storm» uten vind i seilet

MUSIKK

Årets vinner av Melodi Grand Prix slår ikke an hos norske musikkjøpere. Tre uker etter at Carl Espen Thorbjørnsen vant med «Silent Storm» er låten fortsatt ikke å se på VG-lista.

Publisert:

NRK fikk de dårligste Grand Prix-seertallene på mange år 15. mars. Nå er det også klart at konkurransevinneren sliter med å vinne publikums gunst i etterkant.

Forrige uke var «Silent Storm» et godt stykke unna å komme seg inn på VG-lista Topp 20, Norges offisielle hitliste, som er basert på tallmateriale fra både nedlastning og streaming.

Det går heller ikke riktig vei for den kritikerroste balladen: Denne uken er ikke låten engang blant de 50 mest populære i Norge.

«Silent Storm» er med dette den første Grand Prix-vinnersangen som ikke når VG-lista siden 2007, da Guri Schanke floppet med «Ven A Bailar Conmigo».

Siden den gang har Grand Prix generert flere gedigne slagere. I særdeleshet Alexander Rybaks «Fairytale», som toppet VG-lista i ti uker. Stella Mwangis «Haba Haba» tronet øverst på VG-lista fire uker i strekk.

Det er heller ikke bare vinnerne som har vunnet platekjøperne: I 2010 nådde Bjørn Johan Muris «Yes Man» fjerdeplass i MGP, og tilbragte seks uker på toppen av VG-lista.

I fjor kunne sølvmedaljevinner Adelén og hennes «Bombo» notere seg tre uker som Norges #1-hit.

«Bombo» nærmer seg nå 19 millioner avspillinger på streamingtjenesten Spotify. Til sammenligning er låten som skal representere Norge i Eurovision Song Contest om en måned spilt ca. 375.000 ganger på Spotify.

Vivi Stenberg, musikkansvarlig i Grand Prix, medgir at hun gjerne skulle sett «Silent Storm» på VG-lista.

- Men som mange har påpekt: Det er en annerledes vinnerlåt vi har i år. Den fester seg kanskje ikke så fort i ungdomssegmentet, som er hovedforbrukerene av streamingtjenester og digitale salgssteder.


Stian Malme, prosjektleder for Grand Prix, tror at NRKs lave aktivitetsnivå rundt konkurransen de siste ukene kan ha hatt innvirkning på vinnerens popularitet.

- Carl Espen har dessuten en vanlig dagjobb å ta seg av. Frem mot Eurovision-finalen skal han på flere arrangementer og vise seg frem. Vi opplever at låten blir godt mottatt ute i Europa. Carl Espen er også en favoritt hos bettingselskapene, påpeker Malme.

På radio går det bedre for «Silent Storm». På radiolisten som lages av Ifpi, platebransjens organisasjon, ligger låten nå på sjetteplass - riktignok godt hjulpet av A-listing hos Grand Prix-arrangør NRKs største radiokanal, P1.

- Ballader trenger generelt lenger tid enn kommersielle poplåter, på å bygge seg opp i kjølvannet av mye radiospilling - uavhengig av om man har en plattform som Grand Prix eller ikke, sier Leif Ribe, domestic marketing director i Sony, plateselskapet som har signert Carl Espen.


Han beskriver VG-listesituasjonen som «ikke helt uventet».

- Men selvsagt hadde vi ønsket at låten lå litt høyere på listene, legger han til.

NRKs tidligere «Grand Prix-general» Per Sundnes tror at statskanalens nye delfinalekonsept kan ha ført til den manglende slageruttellingen for «Silent Storm».

- Han hadde antagelig vært tjent med det gamle Grand Prix-systemet, hvor det var mer repetisjon og folk fikk hørt sangene flere ganger, sier han.

- Det er godt mulig at Per har et poeng, sier prosjektleder Malme.

- Årets Grand Prix ble jo veldig konsentrert, og det er forskjell på fire uker eksponering og en ukes eksponering.

Sundnes vil likevel ikke spå Carl Espen nord og ned:

- Jeg tror han er mer av en albumartist enn en hitartist. Og jeg tror han vil få et løft frem mot Eurovision-finalen.

Her kan du lese mer om