Konsert: Katy Perry – «Prismatic World Tour»

Verdensstjernen Katy Perry (30) har nå gått på scenen på Telenor Arena, og er ventet å få publikum til å brøle.VGs anmelder Sandeep Singh triller terning - låt for låt!

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

I kveld spiller Katy Perry for første gang på Telenor Arena og Norge, og det er duket for et storslagent show skal vi tro hennes tidligere opptredener som Super Bowl.

Det er med turneen «The Prismatic World Tour» som tar med Perry til Norge, og 17 andre land. Etter konserten i kveld går turen videre til søta bror i øst. På søndag spiller hun i Stockholm - en by hun ifølge den svenske avisen Aftonbladet har forelsket seg i. Hun har brukt nemlig tilbrakt noen fridager i den svenske hovedstaden denne uken.

VG anmelder kveldens konsert - låt for låt!

VG:s terninger viser 5 prikker

«Roar»

En prisme dannes av tre pyramider. Hver del senkes og i midten står Katy Perry, kledd en sølvkjole med neonrammer og dansere som ligner romerske krigere fra Mad Max’ dystopiske framtid. Pangstart med en av hennes sterkeste, og mest genuint oppløftende singler. Jadda. Dette er hvordan man åpner en stadionkonsert. Hadde selvfølgelig kledd å være foruten den kjipe Telenor Arena-akustikken, men stemmen er sterk og tydelig.

VG:s terninger viser 3 prikker

«Part Of Me»

Det er ikke enkelt å følge opp forrige låt, men når valget faller på «Part of Me» virker det som at Katy ikke prøver engang. En låt som er overprodusert til det anonyme, men gir en god tid til å legge merke til de visuelle detaljene. Gladiator-danserne har neonspyd som som pumpes i takt med et greit trap-brekk og en masende tyggegummi-modulering mot slutten.

VG:s terninger viser 4 prikker

«Wide Awake»

Hennes eneste virkelig gode pre-«Prism»-ballade. Katy begynner alene på scenen, men Gladiatorene kommer seg tilbake opp på scenen for å styre søyler av blålys i trynet på publikum. Låten er pumpet opp til dance-formatet, mister noe av kraften, men kler 909-skarptrommer. Dette både føles og høres ut som nittitallet.

– I know you’ve been waiting. And for your patience, I’m gonna give you a good show. Maybe you don’t speak english. Maybe I don’t speak norwegian, but we speak the language of music tonight, sier Perry til Telenor Arena som jubler til svar.

VG:s terninger viser 4 prikker

«This Moment/Love Me»

Denne tar det tilbake enda et tiår. Det pulserende drivet i basslinjen skåler til Giorgio Moroder og Katys teatralske vokalteft gir filmatiske åttitalls-vibber. Hun har en enorm autoritet i stemmen, bryter den med små engasjerende skrik og oppfordringer til publikum. Hun er jo trossalt «The girl next door» og ikke en diva. Overgangen til den søte «Love Me» kommer litt fort, men glir godt.

VG:s terninger viser 4 prikker

«Dark Horse»

Nå har scenen fått en gammelegyptisk kledning i samsvar med musikkvideoen til Perrys sterkeste klubbsingel, og en av hennes beste låter. Oppbyggingen til refrenget er frysningsfremkallende levert, men Telenor Arena takler ikke dybden i bassdroppet. Et lite antiklimaks der, men kudos for å ha tatt med Juicy J via animasjon på storskjerm.

VG:s terninger viser 5 prikker

«E.T.»

Ooh! Kanye West er også med på storskjermen og åpner med sitt vers. Denne låten klarer på magisk vis å utnytte seg av akustikken i rommet. De enorme trommeslagende og det monumentale refrenget blir godt behjulpet av fin klasking fra live-bassisten. Eventyrlige visualer med akrobater hengende fra prismeaktige gjenstander fra taket.

VG:s terninger viser 4 prikker

«Legendary Lovers»

Nå er det egyptisk solnedgang som gjelder. Varmt, oransje lys legger et teppe over salen. Danserne gjør avanserte The Bangles-manøvre, til en av hennes mer anonyme låter fra sisteskiven. Den låter imidlertid bedre med Katys live-engasjement enn på plate.

VG:s terninger viser 3 prikker

«I Kissed A Girl»

Denne låten, fra den tiden Katy på liv og død skulle bryte med sin superkristne oppvekst, er den første til å få publikum i uoppfordret allsang. Gitaristen tar litt mange friheter med to harry soloer og danserne med de enorme rumpeballe-innleggene banaliserer låten enda mer, til et uforståelig sirkus. WTF-faktoren er stor i denne.

VG:s terninger viser 4 prikker

«Hot N Cold»

«Hva i alle dager»-faktene endte ikke i forrige nummer. Etter en videopastisj av utklipte katter og lyden av Snoop Doggs «Gin & Juice», kommer danserne opp i kostymer rett fra musikalen «Cats». Katy kommer frem i rosa kattetøy og gjør en rolig-rockete voksenversjon av en av hennes mest infantile låter. Kanskje for å understreke hvor mye hun har modnet siden da. Så lenge hun sparer Telenor Arena for «Peacock» har hun klart å pynte over den verste humpen i karrieren hennes.

VG:s terninger viser 4 prikker

«International Smile»

Dette er porno for katteelskere. Kattedansere, katteanimasjoner og Katte-Perry. «International Smile», så generisk som den er, er en smittende og fengende sak. Litt skuffende at den kuttes før den kommer til den Daft Punk-aktige synth-soloen, men til gjengjeld går det til et «Vogue»-brekk som avsluttes med at Katy får melkepulver slengt over seg.

Sirkuset fortsetter ut i pausen, med en person utkledd som rotte i et slapstick show. Noe må jo skje mens Katy skifter attyre.

Tilbake på scenen vil Katy lære seg litt norsk, og spør en publikummer hvordan man sier «Hello», «I love you» og «Good bye» på norsk.

Nå spør hun hele publikum hvordan man sier «selfie» på norsk.

Nå spør hun hvem som vil ta en selfie. Publikum jubler.

«Hey, you in the pizza-hoodie, If I let you on stage - Do you promise not to bite me or hold me to tight?». En gutt med en skjorte som ligner på pizza kommer på scenen. Han heter Trym og er 14 år.

Nå spør hun hvordan man sier «I’m hungry» og «all the time» og «scandinavian boys are cute». Hun etterligner alt på norsk med varierende hell. Overraskende godt toneleie.

Hun kysser ham på kinnet og tar en selfie med den pizza-kledde gutten.

VG:s terninger viser 4 prikker

«By The Grace of God»

Da er vi ute av det fargerike spetakkelet og inn i balladeland. Men først vil hun lære seg noen norske gloser og ta selfie med en pizzakledd publikummer. Hun tar seg god tid til å underholde publikum med fjas, før hun går i gang med den fineste roliglåten på «Prism». Det er i det nakne - kun akkompagnert av piano, at styrken i stemmen hennes kommer fram. Halsen hennes blir litt boblete i klimakset, og harmoniene med koristene faller i midten. Men de uttallige mobiltelefon-lighterne i publikum nekter å gi slipp på stemningen.

VG:s terninger viser 3 prikker

«The One That Got Away/Thinking of You»

Katy drar frem gitaren for denne folkpop-glaserte låten som fengsler i et halvt minutt, med et gørrkjedelig midtparti. Løfter seg når publikum synger med mot slutten på «Thinking of You».

VG:s terninger viser 5 prikker

«Unconditionally»

Det blir langt bedre her - en solid topplinje og et stort powerpop-refreng med primale trommer - og en elektrisk vokalprestasjon av Perry. Det er flere som lar seg rive med her, synlig med det økende antallet mobillys i salen. Sterk avslutning av balladedelen.

Det blir pause med megamix av nittitalls dance-hits.

VG:s terninger viser 6 prikker

«Walking On Air»

Etter å ha hørt Marky Mark & The Funky Bunch, Robyn S og Cece Peniston smelle fra anlegget er det house-oktavene som gjelder. Dette var ikke konserten jeg forventet å høre stramme TR909-skarptrommer to ganger. Dette er Katy Perry på sitt mest lekne, uten flåsingen - et frelsende refreng og kantene nittitalls dance som trekker undertegnede tilbake til fredagsdiskoen på Klemetsrud barneskole. Lukten av Grans-brus i lufta. Perry går kledd i knæsj-gul smiley-BH og vest. Dette kunne jeg ha hørt og sett på repeat i et kvarter.

VG:s terninger viser 4 prikker

«This Is How We Do»/«Last Friday Night (T.G.I.F.)»

Neste låt har et seigere diskofundament. På tross av litt uengasjerende refreng, er refrenget og sterkt groove som viser hvor god smak Perry har i blant. Det er ikke nevepumpende, men nakkerykkende funk, som har et søtt skift til sjarmbomben «Last Friday Night», før den kommer tilbake. Bassen kiler mellomgulvet.

VG:s terninger viser 4 prikker

«Teenage Dream»

Nå er Katy tilbake i neon-farger, enda mer enn sist. Gule strømper, grønt skjørt og rosa pumps. Hun ligner på en syrete japansk animasjon. «Teenage Dream» er ikke den beste hun har i feelgood-segmentet, men den former et smil om munnen.

VG:s terninger viser 5 prikker

«California Gurls»

Feelgood-bonanzaen høynes med denne skamløse sommerperlen. Hvis du er for selvhøytidelig til å la deg fenge av bedårende refrenget, vil den strøkne klaskebassen ta deg.

VG:s terninger viser 3 prikker

«Birthday»

Joda. Katy Perry gir ikke slipp enda. Hun har enda mer glede å spre. Hun drar fram hennes trofaste assistent som tilfeldigvis har bursdag i dag. Hyggelig at vi er invitert med på festen. En E-stoffkake rett ut av «Alice in Wonderland» sirkulerer på scenen, mens Katy Perry svever i luften ved hjelp av ballonger. Festlig visuelt, men sitcom-aktige «Birthday» er ikke en låt som er interessant nok til å tåle de fem minuttene den får. Men litt Michael Jackson-vibber av at hun synger klokkeklart mens hun snurrer rundt i lokalet. Riktignok ikke opp ned.

VG:s terninger viser 4 prikker

«Firework»

Hun avslutter, lurt nok, med sin aller største hit. En klassisk, men like så episk oppbygget inspo-pop som fengsler i refrenget, men Perry sliter med den dypere vokalen i versene. Hun blir avhengig av publikums hjelp i andre refreng, noe de ikke er vanskelige å be om. Og jada, vi får servert fyrverkeri også, før Perry går inn i prismen hun kom ut av til å begynne med.

SANDEEP SINGH

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder