PÅ SCENEN: Outkastet gjestet Øya-festivalen torsdag i forrige uke. I helgen spilte de i Sverige. Konsertene er kritisert for å være sexistiske i svenske medier. Foto: NTB SCANPIX Foto: NTB SCANPIX,NTB scanpix

Gir musikkanmeldere smekk for sexshow-taushet

Reagerer på videoer av halvnakne kvinnekropper under Outkast-konserter ** Anmeldere innrømmer at sceneshowet var på kanten

Outkast høster kritikk for sexistisk sceneshow under Øya-festivalen. Nå får norske musikkanmeldere også smekk på fingrene for at de ikke omtalte rappernes kvinnesyn.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Det er i en kronikk skrevet av Tonje Haabeth og Ingvild Mangseth Gjul at de amerikanske rapperne og norske anmeldere får passet sitt påskrevet.

VG DEBATT:Ræva kvinnesyn!

De to var på Øya-konserten, og reagerte på hvordan Outkast brukte halvnakne kvinnekropper på skjermer bak scenen.

«Halvveis inn rullet en kollasj av fem meter høye, halvnakne kvinnekropper i ulike positurer over backdroppet og vi fikk demonstrert akkurat hvor mange måter en kvinne kan spre beina på. I en lengre sekvens kler en kvinne av seg plagg for plagg, og til slutt ryker trusa. Rumper gnikkes og gnis mot kamera og mot oss. Det varer og det rekker.»

Haabeth og Gjul skriver at stemningen i venninnegjengen deres falt etter dette, og at flere forlot konserten i protest.

«Hadde vi hatt lyst til å betale for å få trykket nakne kvinnerumper i ansiktet, hadde vi som André 3000 gått på strippeklubben Blaze Go Go Bar. Det gjorde vi ikke. Vi var på en av Norges største og viktigste musikkfestivaler», skriver de to.

Skribentene spør seg også hvorfor norske musikkanmeldere ikke nevnte sexismen med et ord, mens deres svenske kolleger i Expressen og Aftonbladet trakk frem showet som noe negativt.

Til VG sier Haabeth og Gjul at de skrev kronikken fordi de ble provosert over at ingen norske anmeldere omtalte det de hadde sett på scenen.

- Vi skrev den fordi vi hadde vært på en konsert vi trodde skulle være bra, og som bare ble for mye av det dårlige. Vi reagerte og skjønte at mange andre gjorde det, men ingen medier gjorde noe med det. Da måtte vi gjøre noe selv!

Etter Øya dro Outkast videre til Gøteborg og Way Out West-festivalen, en konsert som svensk media omtalte i negative ordelag. Aftonbladet og Expressen skriver at publikum raste mot Outkasts sceneshow, som blir omtalt som sexistisk og støtende, det samme som VGs kronikkforfattere tar opp i sitt innlegg.

Ingen av de norske anmelderne som anmeldte Outkast-konserten på Øya omtalte sexisme under liveshowet, men i ettertid innrømmer de at showet var på kanten.

VG-ANMELDER: Sandeep Singh. Foto:Frode Hansen,

Sandeep Singh anmeldte konserten for VG. Han sier han forstår at noen kan ha reagert på showet.

- Jeg nevnte det ikke i min anmeldelse fordi jeg oppfattet det som en naturlig del av et Outkast-show. Men jeg tar høyde for at jeg har blitt blasert og herdet etter å ha hørt på dem siden jeg var 10 år.

- Dette er ikke hverdagskost på norske scener, og jeg ser at det helt klart kan oppfattes som upassende i et skandinavisk perspektiv. Men showet er en del av hele estetikken rundt Outkast, som de har holdt på med siden andreplata fra 1996, sier Singh og forklarer.

- Strippeklubb-estetikken er en helt naturlig del av rapkulturen i Atlanta, det er et sted hvor rappere spiser middag på strippeklubb. Men samtidig er André og BigBoi to rappere som fremhever kvinnelig nytelse, i stedet for å kun omtale damer som «bitches and hoes». På plate har de i hvert fall hedret kvinnekroppen.

Dagsavisens anmelder Espen Hågensen Rusdal har ikke lest debattinnlegget til Haabeth og Gjul, men innrømmer at konserten var på grensen til det sexistiske.

- De er ganske drøye, det er jeg enig i. Outkast kommer fra en sjanger der det er vanlig med kraftuttrykk. Men det er ikke noen unnskyldning for at jeg ikke skrev om det, sier Rusdal.

Han frykter at slike sceneshow er blitt mer normalt, og at det var grunnen til at han ikke reagerte.

- Vi er nok blitt «bedøvet» av det, dessverre. Chris Brown og Akon er for eksempel enda drøyere i sine sceneshow. Det er uansett et dårlig tegn, og retter fokuset bort fra musikken, sier Dagsavisens anmelder.

NRK P3s musikkanmelder Ali Soufi tenkte ikke på sceneshowet til Outkast under selve konserten.

- Ikke før noen minnet meg på det dagen etter. Jeg tenkte først og fremst at det var to artister som samles og som gir fra seg en deilig musikkarv, med de referansepunktene som er i rappen, sier Soufi til VG.

- Det er helt klart en debatt det er verdt å ta tak i, men når de snakker om kvinnehat er jeg ikke helt enig. Jeg er helt sikker på at det ikke er kvinnehat Outkast prøver å forfekte.

Gisle G. Stokland, redaktør i underholdningsnettstedet 730, ble ikke videre provosert av videoen i bakgrunnen.

- Siden 90-tallet har Outkast aldri lagt skjul på at de er opptatt av sexy jenter, og selv om det de presenterte var på grensen til snuskete, så var det satt sammen på en snedig og forseggjort måte, mener Stokland, og viser til at strippeklubber er en del av den urbane populærkulturen i fra bandets hjemsted Atlanta.

- Jeg synes både Miley og Rihanna har hatt «videokunst» som er mer provoserende. Selv et par av musikkvideoene som kommer med Beyonces seneste album er like «på kanten» som det Outkast viste frem på Øya, sier han.

VG har ikke lykkes å komme i kontakt med Dagbladets anmelder Mathias Rødahl mandag formiddag.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder