Sitt livs viktigste opptreden: M2M møtte sine fans

MUSIKK

ORLANDO (VG) M2M-jentene Marit Larsen (16) og Marion Ravn (15) var høyt oppe lørdag kveld etter sitt livs viktigste opptreden i Epcot-senteret i Disney World.

Publisert: Oppdatert: 25.02.03 13:19

- Spellemannprisen, here we come! sier Marion og flirer med tanke på forrige gang de opptrådte under den norske prisutdelingen med kjente barnesanger.

Men det kunne fort gått galt.

Den siste tonen til låten «Don't Say You Love Me», som topper hitlistene i en rekke asiatiske land, hadde knapt tonet ut før Disney-fyrverkeriet braket løs.

Både manager Thomas Erdtman og hans assistent, digre Rick Aliberte, trakk et lettelsens sukk.

- Både Rick og jeg har vært og er syndere, men jentene er uskyldige. De skal ikke straffes. Vi ba til Gud om at de måtte bli ferdige før fyrverkeriet. Tror du ikke vi ble hørt, bemerker Erdtman.

Da var klokken 21.00 - konserten med M2M var en hel time forsinket, men jentene var slett ikke ferdige.

Dermed ble det mer venting.

Flaskehals

35 000 Disney-besøkende skulle ut av Epcot denne kvelden. Samtlige måtte passere flaskehalsen rundt scenen for å komme ut. Med en forlenget M2M-konsert på gang ville mange nysgjerrige stoppet opp. Resultatet ville vært et kaos uten like.

Marit og Marion lot seg imidlertid ikke vippe av pinnen til tross for flere avbrytelser, blant annet mens jentene var midt i «Girl In Your Dreams».

- Å nei, ikke nå igjen! utbryter Marion spontant da Disney-produsenten plutselig dukker opp og forlanger omtak av sangen for tredje gang - mens M2M sitter på scenen med 10 unge fans rundt seg.

Med kostnader på 700 000 kroner på hver «Zoog - Disney In Concert»-produksjon kan produsenten saktens tillate seg å være perfeksjonist.

Alt skulle nemlig være helt perfekt. Selv ikke den minste antydning til lydkluss ble tolerert.

- Dette er helt vanlig når konserter blir filmet for TV-bruk. MTV gjør det på sine «Unplugged»-opptak. Alle artister opplever slikt. Nirvana måtte spille en sang tre ganger før MTV var fornøyde, forklarer Jim Welch, artist- og repertoaransvarlig, som sikret seg M2M for Atlantic Records.

Skrek

Mindre rutinerte og profesjonelle tenåringer enn M2M hadde mistet konsentrasjonen på flekken.

- Hvis dere ikke har noe imot det, tar vi gjerne sangen om igjen, sier Marit passelig scenevant og smiler så søtt at guttene blant publikum smeltet.

En gruppe med jenter fra Canada hadde tatt med seg hjemmelagde M2M-plakater og skrek som gale.

- Dette er kjempegøy. Jeg synes det gikk veldig bra i kveld, konstaterer Marit.

- Nei, jeg synes ikke at alle avbruddene var noe problem. Vi var forberedt på det, siden dette er et TV-opptak, legger hun til.

Bak Marit vokser køen av opprømte barn og ungdommer som ønsker seg en autograf og et signert bilde.

Endelig treffer Marit og Marion noen av de 700 000 som har kjøpt singlen «Don't Say You Love Me».

- Lyden er ikke bra, mumler manager Thomas Erdtman underveis.

- Men så lenge det ikke høres på TV er jeg fornøyd, presiserer han.

«Zoog - Disney In Concert» skal sendes på Disney Channel tidlig i mars, når debutalbumet «Shades Of Purple» slippes i USA, med flere millioner amerikanske barn og tenåringer som publikum foran TV-skjermen.

Maktens menn

Kveldens viktigste besøkende var imidlertid en rekke middelaldrende menn og deres familier, som Rick Froio, salgssjefen i Atlantic Records, hadde fløyet inn til Orlando og M2M-konserten.

- Disse herrene representerer tusenvis av butikker som selger musikk i USA. Han der borte kjøper inn musikk for kjedene Wal-Mart og K-Mart, røper Froio og peker på en mann som ikke akkurat oser rock 'n' roll.

- De elsker M2M fordi jentene ikke støter noen. Skal du selge millioner av album i dette landet, må du spille på lag med disse kjedene, fastslår Froio.