TAR SEG BETALT: Taylor Swift. Foto: AP
TAR SEG BETALT: Taylor Swift. Foto: AP Foto: ,

Musikk-kommentar: Tyven Taylor Swift

Publisert:
MUSIKK

De store plateselskapene gir deg ikke produktet du som streamingkunde betaler for.

De siste ukene har musikkmediebildet vært dominert av en komisk ilandsproblematisk hets av U2, som var så frekke at de serverte sin nye plate gratis til alle som har en iTunes-konto.

Raseriet burde heller rettes mot artister som gjør det stikk motsatte.

Som Taylor Swift. Hennes ferske «1989» ligger an til å bli årets mest solgte 2014-utgivelse allerede denne uken.

Og det er ikke rart at den selger. Du får nemlig ikke lov til å streame den.

Swift føyer seg dermed inn i rekken av storselgere med så godt publikumstekke at de vender ryggen til de viktigste musikk-konsumentene for fremtiden: De som streamer, og betaler for det.

Beyoncé gjorde det samme med sin plate av fjoråret. Den er fortsatt ikke tilgjengelig for streaming. Likeså med The Black Keys' siste. Coldplay ga nylig tillatelse til streaming av sitt siste album, fem måneder etter utgivelse.

Det er noe grådig og usympatisk ved dette.

For de store plateselskapene, med rettigheter til millioner av låter, har tjenester som Spotify og Wimp vært en monumental redningspakke, etter en lang bølgedal hvor bransjen rev seg i håret og lurte på hvordan de skulle få publikum til å betale for musikk igjen.

Avtalen har fra selskapenes side vært: «Dere dropper å laste ned ulovlig, og betaler oss igjen. Til gjengjeld gir vi dere hele repertoaret.»

Når løsningen så er på plass, i form av streamingtjenestene, bør de samme selskapene sørge for at folk får det de betaler for – også de mest attraktive produktene.

Det er noe helt annet med bittesmå selskaper som trekker seg fra streaming. For dem kan noen hundre solgte eksemplarer utgjøre forskjellen på videre eksistens eller ei.

Slik de store selskapene opererer nå, behandles streamingkundene som papiravisabonnenter med fullt abonnement – unntatt når det «alle» vil lese dukker opp. Da må de gå til butikken og betale ekstra.

Det er en forretningsmodell som åpner for utstrakt ulovlig nedlastning. Og i dette tilfellet er det fristende å sympatisere med piratene.

THOMAS TALSETH