Kommentar

Dette gliset bør vi få se på Spellemannprisen

Av Tor Martin Bøe

MANAGER: Geir Luedy, her sammen med Aurora Aksnes. Foto: Jan M. Lillebø, Bergens Tidende

Se ikke bort fra at Geir Luedy står bak «Årets Spellemann». Selv om det ikke er like sikkert hvem som spiller hovedrollen.

Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning

Siden første «Årets Spellemann» ble delt ut til a-ha, har prisen nesten utelukkende gått til popartister. Det heter at «utmerkelsen går til en norsk artist eller gruppe som har utmerket seg særskilt i året som har gått.»

35 år senere virker det å være kommersiell oppmerksomhet alene som definerer dette «utmerket seg særskilt».

Ingen internasjonal norsk artist utmerket seg mer særskilt i 2019 enn Sigrid. Hun fikk jublende anmeldelser, både for album og konserter. Hun har vært tilstede på de «riktige» TV-programmene og konsertstedene.

TOMHENDT HJEM: Sigrid hadde tre nominasjoner og opptrådte live, men fikk ingen priser på fjorårets Spellemann-utdeling. Foto: Fredrik Hagen/NTB

Albumet hennes er blytungt av hits, selv om ikke alle fikk plass der. Hun selger og streames godt.

I prinsippet skulle det bety at det omtrent bare er hun som er aktuell for «Årets Spellemann» i år. Men det trenger ikke være så åpenbart.

Grammy- og Oscar-aktuell

Samtidig har nemlig Aurora Aksnes bidratt på en av årets største internasjonale familiefilmer, og skal natt til mandag opptre på Oscar-utdelingen med musikk fra «Frost 2».

Hun er med på flere låter som låtskriver og vokalist på Chemical Brothers’ nylige Grammy-vinnende album.

Hun er videre hyllet som avgjørende inspirasjonskilde av årets Grammy-grossist og James Bond-artist, Billie Eilish – den heteste poteten på pop-planeten.

I rene målbare bransjenormer har Aksnes riktignok ingen allment kjente hits eller voldsomme streamingresultater.

Men hun trekker alltid mye publikum live (og avslutter den kommende Øyafestivalen) av en sterkt dedikert og globalt levende følgeskare.

Håndterer trøbbel

Sigrid og Aurora har gitt ut gode, bejublede album og samtidig fått negativ oppmerksomhet for strategiske feiltrinn. Aurora har prøvd å skjule to konserter i Tel Aviv. Sigrid har blitt avslørt som gjerrig arbeidsgiver.

Eller – kanskje ikke de to artistene personlig. Man kan også peke på folkene bak. Fremfor alt deres felles manager.

Disse situasjonene har blitt håndtert av samme kar: Geir Luedy Andersen. Manageren i det bergenske selskapet Made er han som forklarer hvorfor musikerne til Sigrid har fått lønn under minstesatsene til Creo. Og hvorfor Aurora ikke har med Israel-konsertene på turnélisten.

Gått opp veien

Luedy er en av disse som møysommelig har bygget bransjenettverk ut over landegrensen, og skjønte tidlig at det var viktig å satse internasjonalt om man skal kunne ha suksess som norsk popartist.

Sigrids karriere hadde nok ikke vært like racerkjapp om ikke Luedy og Made hadde gått opp veien først med blant andre Aurora.

STARTET DEBATT: Susanne Sundfør på Spellemannprisen i 2008. Foto: Lise Åserud/SCANPIX

I bransjens backstage har Luedy navigert siden han ble involvert i karrierestarten til en annen artist som ofte nevnes i «Årets Spellemann»-diskusjoner: Susanne Sundfør.

Samarbeidet med henne ble avsluttet før hun ble det kunstneriske fyrtårnet hun er nå, men etter at Sundfør i 2008 kickstartet en debatt som senere endret Spellemannprisen.

I år står Luedy nesten garantert ved siden av «Årets Spellemann». Begge vil være verdige vinnere.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder