TO DRÅPER VANN: Marcus (t.v.) og Martinus Gunnarsen fra Trofors kan være vanskelige å se forskjell på. Navnene deres er også en utfordring for norsk presse. Foto: TROND SOLBERG Foto: ,

Marcus & Martinus, ikke Markus og Martinius

De er blant Norges største popstjerner. Men mange sliter med å skrive navnet deres riktig.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Tvillingbrødrene Marcus & Martinus (14) har det siste året vokst fra å være «tidligere Melodi Grand Prix Jr.-vinnere» til å bli landets mest populære popduo.

Les også: Forteller om kjæresten

Debutalbumet deres ligger fortsatt i det øvre sjikt av VG-lista, etter 50 uker på Topp 40.

De selger ut konserter over alt, og fyller Oslo Spektrum to ganger til høsten.

Snart runder de en kvart million følgere på Instagram.

Fikk du med deg? Norges nye popkonger

Like fullt blir de ofte omtalt ved feil navn, og hardest går det ut over Martinus.

Ikke minst ble dette synlig under utdelingen av Spellemannprisen i januar, hvor brødrene var nominert til tre priser.

(skjermdump fra VGTV) Foto: ,

Den kvelden hadde flere av Norges største nettaviser henvisning til «Marcus & Martinius» på sin forside.

Hvilket på sett og vis var passende, siden «Martinius» (med ekstra «i») er en av de mest utbredte feilstavingene i norsk kulturjournalistikk siden «Spellemannsprisen» (med ekstra «s»).

Kommentar: Prisen for streaming

Arkivsøktjenesten Retriever viser at norsk presse har publisert litt over 2200 artikler som omtaler «Marcus & Martinus» eller «Marcus og Martinus» – altså korrekt – siden 2012.

Men i samme periode foreligger også over 500 artikler som inneholder både «Marcus» og «Martinius». 188 artikler inneholder både «Martinus» og «Martinius».

Noen av dem handler om andre ting enn tenåringsidoler.

Men hele 300 artikler byr på konstellasjonen «Marcus & Martinius» eller «Marcus og Martinius».

(faksimile fra Dagbladets papirutgave 2. januar 2016) Foto: ,

Marcus og c'en hans får også kjørt seg.

176 artikler omtaler «Markus & Martinus» eller «Markus og Martinus».

I tillegg finnes 44 artikler som greier null av to rette, med omtale av «Markus & Martinius» eller «Markus og Martinius».

Fotografer har også problemer med å få detaljene på stell. Norges største bildebyrå NTB Scanpix har fem bilder i sitt arkiv merket «Marcus & Martinius».

Husker du? Marcus & Martinus vant MGP Jr.

Men det er ikke bare i pressen det bommes. Google-søk på «Marcus & Martinus» gir 435.000 treff, mens «Marcus & Martinius» får 46.700 treff.

På Facebook finnes det flere «Marcus og Martinius»-grupper. På Twitter er ikke feilen så utbredt, der ble vi imidlertid obs på at humoren sitter løst blant folk som skriver «Martinius»:

I Norge finnes det 351 gutter og menn ved navn Martinus, ifølge Statistisk Sentralbyrå. 210 heter Martinius.

Språkforsker Helene Uri røper at hun selv nylig oppdaget popduoen – og trodde de het Marcus & Martinius, frem til VG tok kontakt.

Uri mener det er «-ius»-endingens popularitet i Norge som skaper trøbbel.

– Et frekvent navn som Marius påvirker helt klart, sier hun.

Det er over 16.000 mariuser i Norge, ifølge SSB.

– Videre: Julius, Stinius, Cornelius og etternavn som Hellstenius. Dermed overfører folk. Og dessuten: Når en feil først oppstår, blir den videreført, forklarer Uri.

(faksimile fra Sarpsborg Arbeiderblad 26. november 2015) Foto: ,

Leif O. Ribe, artist- og repertoaransvarlig i Marcus & Martinus' distribuerende plateselskap Sony Music, sier han ikke greier å hisse seg voldsomt opp over det pågående navnetrøbbelet.

– Men dette viser at vi nok må jobbe enda hardere med merkevarebyggingen, ler han.

Agnete Tøien Pedersen er sjef for søkemotoroptimalisering i markedsføringsfirmaet iProspect. Hun mener at apparatet rundt Marcus & Martinus bør sikre seg Google AdWords-annonser som utløses både når duoens navn skrives riktig og når noen sniker en ekstra «i» inn i Martinus.

– Da får de annonsevisning når noen søker med feilstaving også, sier hun.

Ribe i Sony påpeker at begrepet Marcus & Martinus er såpass etablert at Google allerede skjønner at man har feilstavet og i stor grad viser de samme resultatene.

– Men det er ikke utenkelig at vi tar det Pedersen sier i betraktning neste gang vi skal i gang med en kampanje.

Marcus & Martinus-manager Jon F. Leiulfsrud gir også inntrykk av at maskineriet fungerer fint selv med mye Martinius i omløp.

– Men Martinus er hans navn, så vi håper jo at flere får det med seg.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder