20 ÅR: D.D.E. har vært på veiene i 20 år og har aldri tatt pause i karrieren. Frode Viken, nr. to bak fra venstre, omgitt av Eskil Brøndbo, Arnt Egil Rånes, Bård Jørgen Iversen og Bjarne Brøndbo. Foto: Robert S. Eik

Frode Viken i D.D.E.: - Norske musikkanmeldere mobber!

Frode Viken (57), gitarist og låtskriver i D.D.E., vil ikke holde munn lenger. Da han i sommer ble beskyldt for å stjele musikk, rant begeret over.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Om Frode Viken på Wikipedia

- Det er på tide at noen sier fra. Vi har fått en slags musikkekstremisme i Norge, mener Viken.

- Jeg har en 20 år lang historie med journalister som vil herse med meg som låtskriver, og har måttet leve med et harrystempel i alle disse årene. Det overrasker meg at det ikke går an å vaske det bort. Det er faktisk mobbing. Når jeg nå sier meningen min, så er det først og fremst for å hjelpe yngre låtskrivere.

DDE og Coldplay

Selv fikk han nok da D.D.E. i sommer ble beskyldt for å ha stjålet musikk fra det britiske bandet Coldplay. VGs anmelder mente at refrenget til D.D.E.-låten «Hopp i det» er en blåkopi av britiske Coldplays «Viva La Vida».

- Når journalister ikke forstår forskjellen på et refreng og et arrangert korparti, blir jeg rystet. Journalister mangler musikkforståelse. Vi har latt oss inspirere, og det er noe helt annet enn å stjele. I stedet for å få ros for at vi har laget noe som er så nært opp til noe annet uten å stjele, og som faktisk er en kunst, så blir vi hengt ut som tyver. Hvis man kopierer, er man en dårlig fagmann, og det vil jeg ikke ha på meg, sier Viken.

Han har skrevet over 200 låter for D.D.E. gjennom bandets 20 suksessrike år.

- Fra Bygde-Norge

- Chris Martin i Coldplay lar seg også inspirere av andre. Det går ubemerket hen. Problemet vårt er at vi er fra Bygde-Norge. Når vi prøver å nærme oss en hit på samme måte, så blir vi slått hardt ned på. Samtidig etterlyser anmelderne norske hitlåter. Men anmelderne skal selv legge premissene for hvilken form og uttrykk den hiten skal ha. Hvis man vil få skryt av norske anmeldere, må man finne en internasjonal stjerne å etterligne, helst på engelsk. Men da blir vi fortsatt ikke annet enn et kopiland, og vi får ikke utviklet en egenart à la Sverige.

Selv mener Viken at det særpreget D.D.E. er kjent for, er de forunderlig alene om.

- Selv i Namsos vil nye låtskrivertalenter helst være fra New Jersey eller fra Harlem, ikke fra Namsos, mener han.

- Det er et tankekors at ingen har tatt opp tråden etter vår suksess i D.D.E. Men unge mennesker vil ikke bli fremstilt som harry. De skal jo omgås venner og kjente etter et medieoppslag. Selv har vi blitt kalt bondeknøler og harrytasser av anmeldere, og det er ikke pent. Bare for at vi skriver om det livet vi faktisk lever og kjenner. Statsministeren har sagt at vi ikke skal mobbe. Skal vi bli kvitt mobbingen i skolen, tenker jeg at vi starter her, jeg.

Hva mener DU? Synes du musikkanmelderne går over streken?Diskuter i kommentarfeltet i bunnen av artikkelen.

Går mot riksavisene

Det er særlig anmelderne i riksavisene Viken går ut mot.

- Vi betjener jo vårt publikum, som reiser hjemmefra og betaler seg inn på konsert i hopetall. Da kan vi ikke ønske oss noe mer. Men det er forstemmende at Oslo-aviser ikke har dybde nok til å skjønne at de skriver for hele landet og også store deler av vårt publikum. Anmelderne elsker stigma rundt «Rompa mi» og hjemmebrent og bart. De 195 andre låtene våre har de antagelig ikke dvelt noe særlig ved.

Viken er opptatt av norsk musikk fremover og mener at ferske artister og debutanter i det minste bør få et par-tre sjanser før de blir utsatt for det han beskriver som «slugger-anmelderne».

-Unge artister som ønsker å gå i våre fotspor, kan miste motet. Jeg håper bare ikke jeg blir avfeid som for gammel nå, da. Det fikk jo Madonna og Showgirls høre nylig, noe som er direkte pinlig og tragisk. Og respektløst, ikke minst. Musikk kan man drive med til man dør. Hvorfor skal noen bort for at andre skal få plass?

- Hva tenker kollegene dine i D.D.E. om at du kommer med dette utspillet?

- En nådeløs bransje

- Jeg har ikke tatt det opp med dem. Dette er kun et hjertesukk fra meg over å bli beskyldt for å ha stjålet noe jeg ikke har stjålet. Jeg har vært 20 år i bransjen og tør å stå for dette. Jeg klager heller ikke på vegne av D.D.E. Vi klarer oss. Men tenk på de unge og sårbare. Musikkbransjen er så nådeløs i seg selv at man ikke trenger den ekstra belastningen det er å få høre at man bør fjerne seg.

- Hva tror du reaksjonen fra anmelderne blir?

- Jeg håper det fyrer opp noen som mener noe om norsk musikks fremtid! I den lille grenda Norge burde alle stå sammen om å utvikle norsk egenart, også anmeldere. Kjør debatt!

Avviser kritikken

Musikkanmelderne tar ikke til seg kritikken fra Frode Viken i DDE.

EKSPERT: Stein Østbø. Foto: Robert S. Eik

Stein Østbø, musikkjournalist i VG:

- Jeg værer et såret ego her. Frode Viken har brukt uforholdsmessig mye tid de siste 20 årene på å disse hovedstadsanmeldere og er åpenbart ikke ferdig ennå. Men det forundrer meg at han går i krigen igjen etter en så opplagt sak som blåkopien av Coldplay-temaet.

EKSPERT: Asbjørn Slettemark. Foto: Line Møller

Asbjørn Slettemark, musikkjournalist og NRK «Lydverket»-programleder:

- Det er relativt lav temperatur på anmelderi i Norge sammenlignet med andre land. D.D.E. har i mange år snakket om at de har blitt hetset, men det er lenge siden jeg har sett noe eksempel på det. Jeg tror ingen hadde tenkt på dette hvis ikke Viken selv hadde tatt det opp nå.

EKSPERT: Egon Holstad. Foto: Bjørn Thunæs

Egon Holstad, journalist og kommentator i Nordlys:

- Nå vet jeg ikke om mangelen på et nytt D.D.E. er synonymt med norsk musikks angivelige undergang. Og hvordan forklarer han suksessen til bygdegeniet og norskspråklige Stein Torleif Bjella? Og har han hørt om Hellbillies eller Henning Kvitnes?

Hva angår regjeringens kamp mot mobbing, håper jeg virkelig at Jens & co. har forsmådd sutregnål fra Madonna og D.D.E. langt ned på listen nå de gyver løs på problemet. At et band som har solgt 1,5 millioner plater påtar seg offerrollen og skriker etter drahjelp fra musikkjournalister er i beste fall hamrende latterlig.

EKSPERT: Tor Milde. Foto: Jørgen Braastad

Tor Milde, musikkjournalist:

- Jeg opplever at Frode sutrer for sin syke mor her. For hvis han mener anmelderne ikke har peiling på musikk, hvorfor er deres anerkjennelse så viktig da? Kan han ikke bare heller være fornøyd med publikumet de har? Jeg kan ikke noe for at jeg som anmelder ikke liker DDE, men han bør da ikke ha et problem med det heller. Å gjøre dette til en provinsiell debatt er hvert fall tull, se på Åge!

FLERE NYHETER PÅ RAMPELYS

FØLG RAMPELYS PÅ FACEBOOK

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder