Roper «ulv!» om reven: Musikkprofessor: - «The Fox» er en a-ha-parodi

NORGES MUSIKKHØGSKOLE (VG) Musikkprofessor Wolfgang Plagge (53) er ikke i tvil om at Ylvis parodierer a-ha med «The Fox». Det er ikke en lattermild Magne Furuholmen med på.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Slagereksperten som har analysert en rekke norske hits i NRK-serien «Landeplage» demonstrerer på pianoet hvordan «The Fox» har store likheter med en av de største a-ha-hitene, «Cry Wolf».

- Byggingen av akkordkombinasjonen minner veldig om «Cry Wolf», og det forundrer meg nesten at de ikke spør «how does the wolf go?». De bruker jo akkorden som er selve nøkkelen for a-ha, sier Plagge, som er professor i interpretasjon.

Han finner det underholdende at en akkurat denne sangen har seilet opp som den største norske hitlistesuksessen i USA siden nettopp a-ha, nå som «The Fox» har steget til 13. plass på Billboard-listen.

- «The Fox» er en a-ha-parodi, både visuelt og klangmessig. Spesielt spilles det på Paul Waaktaar-Savoy, mener Plagge.
Han mistenker Ylvis-brødrene for å ha tatt utgangspunkt i én spesifikk låt når de har laget «The Fox».

- For meg har det fra første øyeblikk vært «Cry Wolf». Jeg er jo selv en «ulvegjeng» - Wolf Gang! - og er følsom for alt som har med ulver å gjøre.

- Er dette din måte å dra deg selv inn i suksesshistorien på?

SER OG HØRER LIKHETENE: Wolfgang Plagge hører klare likhetstrekk mellom Ylvis' "The Fox" og "Cry Wolf" med a-ha. Foto: Roger Neumann

- Hehe, ja. Fiffig, ikke sant? Men altså, jeg mener jo at «Cry Wolf» er en av de mest briljante a-ha-låtene, og en av de første norske poplåtene hvor man brukte så avansert harmonikk.

«Cry Wolf» fra 1986 var den siste låten a-ha fikk inn på Topp 40 i USA.

Magne Furuholmen skratter godt når han får høre Plagges teori.

- Haha, så han mener ulven og reven er i slekt? Kan ikke si det har slått meg, men Plagge er eksperten, sier Furuholmen til VG.

Mannen som skrev melodien til «Cry Wolf» i sin tid er mer opptatt av å backe opp under Norges nest største suksess på USAs Billboard-liste, ganske nøyaktig 28 år etter at han, Morten Harket og Paul Waaktaar-Savoy gikk helt til topps.

DEN GANG DA: a-ha i 1986, året da "Cry Wolf" kom ut. Foto: NTB Scanpix

- Det er kjempegøy at Ylvis-guttas blanding av ellevill humor og catchy musikk fenger Amerika på denne måten. De har gjennom hele sin karriere vist at de er meget musikalske karer, og Stargate-gutta er jo ikke helt ukjent med å skape suksess i USA, så dette er en etterlengtet og god norsk periode på Billboardlista. Vi ønsker dem all mulig suksess fremover! sier Magne Furuholmen.

- Wolfgang Plagge, er det et smart grep av Ylvis å ta for seg en mindre kjent hit enn «Take On Me», hvis det nå er det de har gjort?

- Ja, for «Take On Me» ville vært så innlysende. Det er et elegant trekk hos en komiker å parodiere eller fleipe med noens innerste vesen, i stedet for det mest opplagte som alle kjenner igjen umiddelbart.

- Kunne «The Fox» blitt en hit uten den tilhørende videoen ?

- Det kan jeg ikke skjønne hvordan man skulle fått til. Det ville vært det samme som å be en dress om å stå av seg selv, ler Plagge, som gjerne vil analysere videoen også.

- Her er det slik at musikken tjener det visuelle. I mange musikkvideoer er det musikken som styrer det visuelle, her er det motsatt. Dette er en bransjekarikatur som helt klart forsøker å bruke alle de virkemidlene man vet fungerer, og spiller dem ut på veldig intelligent men mystisk vis. De utnytter grenselandet mellom humor og alvor.

Plagge gir likevel «The Fox» ros som komposisjon.

- Den er ganske trofast mot sin akkordiske funksjon - at ting gjentas og gjentas er alltid en god oppskrift, sier han.

- Men det som er det spesielle, det som er genistreken, er når de kommer til det som skulle vært refrenget. Fordi dyrelydene aldri er de samme. Den stakkars reven synger noe nytt hver gang, og som lytter blir du nærmest invitert til å finne på noe selv, forklarer Plagge.

Professoren er klar på at dersom reven hadde sagt «voff-voff-voff» i hvert refreng ville det hele blitt veldig kjedelig.

- «The Fox» bruker en anti-oppskrift; et refreng som har et refrengs posisjon og et refrengs tonale bilde, men teksten er aldri det samme, så det er ikke egentlig et refreng. Dét gjøres veldig sjelden, sier Plagge, og konkluderer:

- Det folk legger merke til er ikke nødvendigvis det som er bedre enn noe annet, men det som er annerledes.

Det har ikke lykkes VG å få kontakt med Ylvis-leiren for å høre hva reven egentlig sier til parodi-påstanden.

P.S.: Ved 18-tiden lørdag kveld nærmet Ylvis' «The Fox» seg 64 millioner visninger på YouTube.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder