Dette går pengene til

En internasjonal lansering av en artist koster fort mange kroner, men utgiftene er mange:

Artikkelen er over 22 år gammel

INNSPILLING: Studio, produsent, remiksere, teknikere, masterprodusent og musikere, som gjerne skal ha prosenter av salget på lik linje med eventuelle låtskrivere.

DESIGN: Coverdesigner, fotograf, repro, reklamebyråer osv.

MARKEDSFØRING: Publisister, uavhengig promo, reklamebyråer, fester, showcaser, pressekonferanser, utforming av materiell, plakater, butikk-kampanjer, annonser.

STYLING: Designere, fotografer osv.

FYSISK PRODUKSJON: CD-trykking, plastomslag og selve coveret. Distribusjon.

PRAKTISKE SAKER: Flybilletter, mat, hoteller og andre reiseutgifter. Telefon. Representasjon.

JURIDISK: Advokater, musikkforleggere og regnskapsførere.

FORSKUDD: Egentlig som et lån på fremtidig salg å regne, men det inngår uansett i regnskapet.

Flere artikler

  1. Leica møter protester i Kina for reklamefilm

  2. Bruker Finnmarkskysten til å selge hyttetomter i Hafjell

  3. Nordiske artister misbrukt i hurtigmat-reklame

  4. Reagerer kraftig på Virkes bruk av brannvesenet i reklame: – Utrolig frekt

  5. Dyre matvarer selger best

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder