Hovedinnhold

Ruster til kamp på nett og mobil

Hektisk for Schibsted

Schibsted-sjef Kjell Aamot er ikke i tvil om hvor han skal bruke pengene fremover - på nett og mobil.

Denne saken handler om:

REGN MED KJELL: Schibsted-sjef Kjell Aamot ruster til kamp på nett og mobil. Foto: Bjørn Thunæs
REGN MED KJELL: Schibsted-sjef Kjell Aamot ruster til kamp på nett og mobil. Foto: Bjørn Thunæs

- Rent personlig må jeg si at det er mer spennende å investere i den nye medieverdenen enn i den gamle med papiraviser, sier Schibsted-sjefen, som kan se tilbake på en hektisk høst. I går ble søkemotoren Sesam lansert. 60 millioner skal brukes i rene penger på markedsføring.

- Det har utvilsomt vært det største prosjektet i år. Vi vil først etablere Sesam skikkelig i Norge, men har også sikret oss rettighetene til navnet i Sverige. Det er naturlig at vi lanserer Sesam også der, om det går bra i Norge, sier Kjell Aamot, som før i år også lanserte næringslivssiden N24.se i Sverige.

Svensk satsing

- Vi etablerte N24.se for å konkurrere med Dagens Nyheters nettside. Etter at vi fikk en «knapp» på førstesiden av Aftonbladets nettside, økte trafikken 50 prosent. Dette viser betydningen av å ha flere egne kanaler. I Norge vil f.eks. VG være viktig i oppbyggingen av Sesam. Å markedsføre egne produkter gjennom egne kanaler betyr mye. Pengene blir også værende innenfor «systemet», forklarer Aamot, som også har satset på en svensk versjon av den norske seddelpressen Finn.no.

Foruten Sverige har Schibsted også gjort store investeringer i Spania og Frankrike i år.

- Det er blitt fem nye gratisaviser i Spania, og en ny i Frankrike (i begge land «20 Minutter»). Nå har vi henholdvis 14 og 8 aviser i disse landene. I Spania håper jeg at vi ved neste måling kan bli den mest leste avis. Vi har samme målsetting for Frankrike, sier Aamot, som imidlertid ikke kommer til å satse på flere gratisaviser i de to landene.

- Det som vil prioriteres i Frankrike og Spania, er onlineprosjekter som Finn.no. Onlineprosjektene i Spania og Frankrike har større prioritet enn å gå inn med satsing i nye land. Målet er at «20 Minutter» i Spania og Frankrike skal bli egne mediehus, med papir, nett og mobil, sier Aamot, som begrunner:

- Vi ser jo at i f.eks. Spania er PC mindre utbredt enn i Norge. Men like mange har mobil. Da er det naturlig at vi også satser hardt på mobilmarkedet og innholdstjenester der.

Verden i kø

Daglig kommer det henvendelser fra hele verden til Schibsteds hovedkontor i Oslo.

- Det er kø fra hele verden fra folk som vil lære av det vi har utviklet og se på det vi har gjort innen nett-, mobil- og gratisavismarkedet. VG Nett, Finn.no og Vektklubb.no er tre eksempler. Våre erfaringer blir presentert i Brasil og India, neste uke kommer det folk fra Singapore. Ute i verden sier man at Nord-Europa er det mest spennende mediemarkedet på grunn av vårt høye medieforbruk og mange PC'er i befolkningen. Amerikanerne mener f.eks. at Skandinavia er like viktig for medieforbruket som Silicon Valley er for dataindustrien. Det vi opplever i dag, er at det er det rent organisatoriske internt i Schibsted som setter grenser for oss. Vi er rett og slett ikke mange nok, akkurat nå, sier Kjell Aamot.

- Hva har overrasket deg mest hittil i år?

- Tilveksten på nettet, og at den har fortsatt slik den har gjort. Vi fikk en aha-opplevelse på godt og vondt da det gikk opp for oss hvilken posisjon Google og Yahoo virkelig har. Vi skulle gjerne oppdaget denne trusselen før, så får ettertiden vise om vi har vært tidsnok ute med søkemotoren vår, Sesam, sier Kjell Aamot.

I Sverige eier Schibsted blant annet Aftonbladet.

- Jeg er også blitt overrasket over at annonsørene fra dag én har annonsert på Aftonbladets IP-TV. Tunge annonsører kom til med en gang, det var rett og slett en stor overraskelse. Og at nettaktiviteten skulle bety så mye for nettoresultatet for Schibsted, hadde vi aldri trodd. I 2004 hadde vi mål om 10 prosent, det ble 18. I år blir det enda høyere, sier Aamot, som er glad konsernet har tviholdt på sin interaktive satsing de siste ti årene.

Lest av 46 prosent

- VG på papir, nett og mobil blir hver dag lest av nesten 46 prosent av Norges voksne befolkning. Det er egentlig helt utrolig, men vi har mål om femti! sier Schibsted-sjefen, som helst vil bygge organisasjonen organisk.

- Da har vi best styring på det, og kan bygge opp egne ting fra «scratch». Men kommer det noe for salg, skal vi selvsagt foreta en regneøvelse, sier Aamot. Han er ikke altfor lei seg for at Schibsted ikke fikk kjøpt Centertidningarna i Sverige eller Finlands nest største mediekonsern, Alma Media.

- De gikk veldig høyt i pris. For høyt, mener jeg. Da er det bedre å bruke pengene på det vi lager selv, sier Aamot, som er ydmyk i forhold til nett og mobil.

- Jeg ser på mine egne barn. Før var det krangel om fjernkontrollen til TV, i dag er det kamp om PC'en. Det er den som står i sentrum. Jeg pleier å si at du har ingenting i konsernledelsen i Schibsted å gjøre om du ikke daglig omgås ungdom mellom 12 og 16 år, sier Aamot.

- Flytter ikke TV2

I går skrev Bergens Tidende at TV2 har planer om å flytte hovedkvarteret fra Bergen til Oslo. Schibsted eier 33 prosent av TV2.

- Flytting fra Bergen er ikke noe tema. Det er meg bekjent ikke engang diskutert i styret. Jeg tror det er en del i Bergen, også blant journalister, som er overnervøse... sier Schibsted-sjefen, som heller ikke har noen planer om å samle hele Schibsted-familien på ett sted. Tidligere er en samlokalisering med Schibsteds nye trykkeri i Nydalen i Oslo diskutert.

- Det er ikke aktuelt å samle hele Schibsted i ett bygg. Vi har ingen planer om det, sier Aamot, som i morgen skal legge fram resultatet for tredje kvartal.

Meglerhuset DnB NOR forventer at Aamot vil legge frem et overskudd før skatt på 240 millioner kroner. Men aller først i morgen kommer Aamot til å gi ordet til VG Multimedias ansvarlige redaktør og adm. direktør, Torry Pedersen.

- Torry skal fortelle om hvordan verden er blitt, sier Kjell Aamot - mer overbevist enn noen gang om at fremtiden er elektronisk...

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Rampelys

Se neste 5 fra Rampelys