Hovedinnhold

Magne Furuholmen ser tilbake før han fyller femti år

- Vil ikke gjøre som Pushwagner

SER TILBAKE: Magne Furuholmen viser denne sommeren eldre tresnitt som ikke er vist i Norge før Foto: Roger Neumann
SER TILBAKE: Magne Furuholmen viser denne sommeren eldre tresnitt som ikke er vist i Norge før Foto: Roger Neumann
BLAAFARVEVÆRKET/NYFOSSUM (VG) Noen måneder før Magne Furuholmen fyller femti år, ser han litt tilbake på sin kunstnerkarriere i sommerens utstilling.

Denne saken handler om:

- Jeg har blant annet tatt frem mange tresnitt som ikke er vist i Norge før, sier Magne Furuholmen (49).

Det er spesielle tresnitt som bare er laget i ett eksemplar, såkalte monotypier. Ofte lages tresnitt i mange flere eksemplarer.

- På Tjuvholmen har du galleriet «Stolper + friends» ved siden av Pushwagner, hvorfor lager du ikke store opplag på 250 eksemplarer som han gjør?

- Jeg liker ikke å lage trykk i store opplag. Det skremmer meg. Jeg er ikke så opptatt av reproduksjoner av det jeg gjør, som Pushwagner gjør med sine silketrykk. Jeg liker bedre å være tett på trykk jeg lager i stedet for å sveive opp et stort opplag, sier han.

- Pushwagner tjener mye mer penger på å lage sine store opplag da?

- Ja, men han risikerer å sitte igjen med tusenvis av trykk også, sier Magne.

- Du har nok penger?

- Store opplag er uinteressante, svarer han.

- Du mener Pushwagner er uinteressant?

PÅ TUNET: Magne Furuholmen (49) viser i sommer små og store krukker som koster 60 000 kroner og 120 000 kroner, men utstillingen på Nyfossum ovenfor Blaafarveværket er ikke noen salgsutstilling. Foto: Roger Neumann
PÅ TUNET: Magne Furuholmen (49) viser i sommer små og store krukker som koster 60 000 kroner og 120 000 kroner, men utstillingen på Nyfossum ovenfor Blaafarveværket er ikke noen salgsutstilling. Foto: Roger Neumann

- Nei, men for meg er ikke det noen god ide, sier Magne, som i 2009 laget en serie med trykk i 46 eksemplarer.

- 46?

- Jeg var 46 år tidlig i 2009, da jeg laget bildene, så jeg nærmer meg et spesielt jubileum, smiler han.

Et google-søk får opp Wikipedia som avslører at Magne fyller femti år 1. november, født i 1962.

Når han skal vise oss en av sine nye krukker som ligger på plenen utenfor tømmerlåven på tunet Nyfossum, gir 49-åringen opp.

- Jeg fikk en smell i går, da jeg forsøkte å løfte krukka, sier Magne og roper på assistenten «Tor Einar», som hjelper ham med å løfte den.

TV-meteorologene i NRK1s Dagsrevyen og TV 2 - Nyhetene tok feil kvelden før, da de meldte gråvær og regn, for sola varmer idyllen Nyfossum onsdag formiddag, når Magne viser en av krukkene.

Tømmerlåven og Herskapshuset, eller Ida Lorentzen-museet, som det heter nå, er omgitt av en vakker hage, med urter, roser, lysthus og andedam.

- «Dark As Love» har jeg kalt denne krukka, sier han.

- Selvbiografisk?

- Nei, det er portretter av andre personer. Hvilke vil jeg ikke si, sier Magne, som legger til at krukkene han stiller ut er stemplet fulle av bokstaver.

I TØMMERLÅVEN: Her er Magne Furuholmen iraden med krukker inne i tømmerlåven. Foto: Roger Neumann.
I TØMMERLÅVEN: Her er Magne Furuholmen iraden med krukker inne i tømmerlåven. Foto: Roger Neumann.

Inne i et av de mindre rommene i tømmerlåven er det også bokstaver, mange trykk med hver sin store bokstav som hovedtema.

- Scrabble! sier Magne.

I et annet rom er tresnittene, monotypiene, som han i 1996 og 1997 viste i Hong Kong, Shanghai og Beijing.

- Du ser at jeg har brukt årringene i treet som viktig element i bildene. Det er en slags nordisk tone i trykkene. Kanskje noe tungt og traust som jeg ville vise i Kina den gangen, sier Magne.

ELDRE TRYKK: Magne Furuholmen bruker som Edvard Munch, strukturen i treplatene i sine tresnitt Foto: Roger Neumann
ELDRE TRYKK: Magne Furuholmen bruker som Edvard Munch, strukturen i treplatene i sine tresnitt Foto: Roger Neumann

- Du synes ikke de tunge tømmerveggene her tar oppmerksomheten fra trykkene sine?

- Nei, snarere tvert imot, så synes jeg det blir en fin kontrast.

Utstillingen «Kutt» fra Henie Onstad Kunstsenter i 1995, som Magne kaller sin «gjennombruddsutstilling», har han også viet et par rom.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Rampelys

Se neste 5 fra Rampelys