SOMMERMORO: NRKs «Sommeråpent» med programlederene Atle Bjurstrøm, Nadia Hasnaoui, Dan Børge Akerø, Haddy N´jie, Anne Rimmen og Tore Strømøy er mer populær blant TV-seerne enn TV 2s «Sommertid» med Ida Fladen, Guri Solberg og Gundhild Dahlberg.

SOMMERMORO: NRKs «Sommeråpent» med programlederene Atle Bjurstrøm, Nadia Hasnaoui, Dan Børge Akerø, Haddy N´jie, Anne Rimmen og Tore Strømøy er mer populær blant TV-seerne enn TV 2s «Sommertid» med Ida Fladen, Guri Solberg og Gundhild Dahlberg. Foto:NILS BJÅLAND / VG / TV 2,

Ingen god «Sommertid» for TV 2

Totalsviktet av seerne

Eksperter: - Mulig kroken på døren

TV 2 forsøkte å lokke til seg yngre seere ved å skifte ut programlederne i «Sommertid». Resultatet ble et sviende nederlag.

Sofia Storhaug
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Fredag sendte TV 2 sin siste episode av «Sommertid», mens NRK avslutter «Sommeråpent» lørdag. Til tross for at den kommersielle kanalen skiftet ut både programledere og location i sitt sommerprogram, er det tydelig hvem som har vunnet kampen om seertallene.

Mens TV 2 i perioden 8. juli til 12. august har et snitt på 160.000 seere, kan statskanalen, i samme periode, skilte med over det dobbelte: Totalt sett har i overkant av 470.000 seere i snitt fulgt Atle Bjurstrøm, Nadia Hasnaoui, Dan Børge Akerø, Haddy N´jie, Anne Rimmen og Tore Strømøy fra sofaen på operataket.

Nådde ikke mål

- TV 2 gjorde om på programmet i et håp om å få yngre seere. Men generelt sett er det ikke noe tvil om at TV 2 ikke har truffet hundre prosent, sier TV-ekspert Morten Wiberg til VG.

Over en måned har gått siden «Sommertid» hadde premiere på TV 2, denne gangen med tre nye programledere foran kameraet. Premieren var en suksess: Over 400.000 mennesker fulgte Guri Solberg, Ida Fladen og Gunhild Dahlbergs sommerunderholdning. Dessverre ble rekorttallene en kortvarig lykke.

Hvilken kanal foretrekker du? Diskuter nederst i kommentarfeltet

Mens TV 2 valgte å sende sitt sommerprogram samtidig som VM-sendingene i fotball, valgte NRK å vente til VM var over. TV 2-tallene fra 16.juni til 7. juli er derfor ikke med i beregningen.

Dermed kan NRKs «Sommeråpent» i snitt skilte med 312 000 flere seere enn TV 2 i perioden 8. juli til 12. august.

Programmet har i tillegg til sviktende seertall, også fått hard medfart, blant annet av tidligere TV 2-programleder Oddvar Stenstrøm.

- For enkelt

Også VGs TV-anmelder, Morten Ståle Nilsen, mente at den kommersielle kanalen måtte se seg knust av superkonkurrenten NRK.

«Om man først skal sludre bort sumarnatta, er det statskanalen man skal gjøre det på», skrev han og trilte terningkast to til TV 2-kanalen, og fire til NRK.

- Min oppfatning er at TV 2 blir for enkelt i forhold til NRK. NRK sitt program er mer innholdsrikt. Det er i stor grad innhold som styrer slike programmer, og de som ser slike programmer foretrekker den type innhold NRK leverer kontra det litt mer enkle og kommersielle som TV 2 leverer, sier TV-ekspert Synne Vindal i MediaCom til VG.

Morten Wiberg er usikker på hva som kommer til å skje med konseptet videre.

- Det kan godt være de får en annen type sommersatsning. Jeg tror ikke det er god økonomi å ha et program med 160.000 - 200.000 seere i snitt.

Ikke forsvarlig

- Betyr dette kroken på døren?

- Det blir for lavt til at det er økonomisk forsvarlig å kjøre. Samtidig er det viktig at de også er aktuelle om sommeren – og at de leverer ferskvare.

Mens Guri Solberg har ledet seerne gjennom flere programmer på TV 2, skulle «Sommeråpent» fungere som et prøvevindu for Ida Fladen og Gunhild Dahlbergs. Ikke akkurat en suksess, ifølge TV-ekspert.

- Proffe programledere har en evne til å skape gode programmer, ikke bare konsepter. Gode programledere betyr en del. Nå er det ikke slik at Guri, Ida og Gunhild ikke er gode, men de har ikke fått det helt til å flyte. TV 2 ville sette på de beste, men det gjenstår å se om disse tre får fornyet tillitt til neste sommersatsning, sier Wiberg.

Godt forankret

Analysesjef Kristian Tolonen i NRK, er veldig fornøyd med sommerens TV-tall.

- Hvis man sammenligner det med perioden i fjor, så er programmet like populært i år. «Sommeråpent» har vært en klassiker på TV i mange år. Og er strengt tatt det mest populære programmet gjennom sommeren sammen med nyheter, sier han.

Kommunikasjonssjef i TV 2, Jan-Petter Dahl, forteller at de vil evaluere sin sommersatsing.

- Det er bare å gratulere NRK med gode seertall denne sommeren. «Sommertid» har lang tradisjon på TV 2, og som med alle andre programmer og konsepter tar vi en evaluering av hvert sesong før vi tar en avgjørelse på hvordan vi løser det neste gang, sier han.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder