KLAR FOR GULLFISKEN: Stian Blipp skal lede reklamebransjens prisutdelingsshow, Gullfisken på TV 2. Foto: Frode Hansen

Blipp om TV-reklame: - Det har vært en del forespørsler

Nå skal TV 2s gullgutt lede Gullfisken

Stian Blipp (23) skal lede reklamebransjens egen prisutdeling. Han mener derimot norske kjendiser tar for lett på å takke ja til reklamejobber.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Dermed tar han over stafettpinnen etter Sigrid Bonde Tusvik og Odd-Magnus Williamson som i fjor ledet TV-showet, som skal sendes på TV2 den 1. februar.

Etter at han debuterte som TV 2-programleder for halvannet år siden, har han selv fått tilbud om å gjøre TV-reklamer for ulike selskaper.

- Det har vært en del forespørsler, men det har vært litt halvhjertet føler jeg. Det har ikke vært noen konkrete ideer. Dersom jeg skulle gjort en TV-reklame, måtte det ha vært for et produkt eller merke jeg virkelig kunne stått inne for. Og jeg ser ikke hva det skulle være akkurat nå, sier han.

Nylig ble det klart at Tone Damli er i spillselskapet Betssons hender som deres nye frontfigur. Hun fikk sterk kritikk fra blant andre Blå kors for å promotere gambling på Internett.
Også John Arne Riise er ambassadør i samme selskap.

- Kunne du stilt opp som Betsson-ambassadør?

- Nei, det kunne jeg ikke. Punktum.

Mister egenart

På spørsmål om han mener norske kjendiser takker for lett ja til å reklamere for selskaper, sier han følgende:

- Det er en farlig uttalelse akkurat det her, men jeg synes jo at folk er for lite forsiktig med hva de takker ja til. Hvis man ser til utlandet så synes jeg det er helt ok når stjerner som Beyonce for eksempel gjør en jobb for Pepesi Max: Der er det som en slags musikkvideo med henne i sentrum, sier Blipp.

- Men med en gang man taler på vegne av andre så skal man passe seg litt. Da mister man litt av sin egenart. Med en gang man sier «gå å kjøp ditt og datt, eller gjør ditt og datt», da synes jeg det blir litt vovete, sier han.

Til Sotsji

Blipp har på halvannet år rukket å gjort en rekke programmer for TV 2: «Norske Talenter», «Idol», «Torsdag kveld fra Nydalen» og snart skal han også være kommentator i snowboardbakken for TV 2s OL-dekning i Sotsji. Han er ikke nervøs for å reise til Russland med tanke på terrortrusler i forbindelse med arrangementet.

- Jeg er ikke så veldig nervøs med tanke på trusselbildet. Men Russland er jo ikke akkurat kjent for å være det feteste landet å være i. Det er ikke sånn at man plutselig finner ut at man vil reise til Russland fordi man har hørt at Sotsji er et så fett sted, ha-ha. Også er det jo 20 dager, da. 20 dager i et land som er litt shabby, - med mye korrupt politi, sier han, og legger til:

- Det skumleste er jo at politiet er litt crazy, smiler han.

Men før det skal han reiser dit skal han lede Gullfisken - noe han ser frem til.

- Dette er en sending som er veldig tradisjonsrik som mange har satt pris på opp igjennom. Jeg personlig har hatt det veldig gøy med å se på det selv.

- Nå overdriver du: Reklame-TV er ikke akkurat så innmari gøy?

- Joda, det som er så gøy med Gullfisken er at man får se de beste reklamene - de kuleste. TV-reklamer liker jeg.

- Radioreklamer derimot, der er det så mange dårlige at det er enkelte jeg får lyst til å kjøre inn i fjellveggen av når jeg er ute å kjører bil.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder