HAR FÅTT NYTT KONTRAKTSFORSLAG: Sophie Elise Isachsen er blant bloggerne som har fått tilsendt ny kontrakt fra Nettavisen. Hun ønsker ikke å si noe om den vil påvirke samarbeidet. Foto: Trond Solberg VG

Nettavisen endrer blogg-kontrakt

På grunn av et svingende annonsemarked vil mediehuset dele blogg-inntektene likt.

Endringene skjer ifølge mediehuset «i forbindelse med at annonsemarkedet endrer seg» og for at det «skal fremstå som en bedre avtale for både deg som blogger og oss i Nettavisen».

Tidligere har personer som blogger i samarbeid med Nettavisen på portalen blogg.no fått en fast sum betalt per annonseklikk. Men nå skal annonsekronene deles likt.

Nylig sendte avisen ut nye kontrakter til rundt 200 bloggerne hvor det kommer frem at inntektene fra annonsevisninger skal deles 50/50.

Har du lest? Anna Rasmussen tjente 2,3 mill på blogging

Tjener godt

I kontrakten kommer det også frem hvor mye bloggerne faktisk er garantert i lønn dersom de klarer å levere et stabilt antall sidevisninger. I kontrakten står det at bloggere som har over 150 000 unike brukere i snitt per uke de siste tre månedene er garantert innlegg som gir en omsetning på minst 1 080 000 per år.

Bloggere med over 40 000 unike brukere i snitt per uke de siste tre månedene er garantert innlegg som gir en omsetning på minst 360 000 per år.

Bloggsjef i Nettavisen, Gaute Tyssebotn, sier til VG at den nye avtalen skal sikre mediehuset mot risiko ved svingninger i annonsemarkedet.

– På denne måten kan vi raskere tilpasse oss markedet når det er nødvendig, sier Tyssebotn til VG og legger til:

– Det betyr at inntektene på annonser vil svinge i takt med markedet. Noen måneder kan bloggeren tjene mer enn i dag, mens andre dager kan det bli mindre. Bloggerne vil nok i 2016 jevnt over tjene mer enn i 2015 til tross for at de tradisjonelle annonsene er utfordret.

Han forteller videre at mediehuset betaler ut et tosifret millionbeløp til sine kontraktsbloggere hvert år.

– For vår del vil en modell som svinger innebære mindre risiko. En svingning på ett øre kan ha mye å si for oss, selv om det ikke nødvendigvis påvirker den enkelte blogger så mye, sier blogg-sjefen.

I tillegg til annonsekroner kommer inntekter fra sponsede innlegg, Instagram-poster, Youtube-filmer og Snapchat-kampanjer. I tillegg til annonse-kroner er det dette mange bloggere tjener gode kroner på. For bloggerne på kontrakt skal disse pengene deles femti-femti med Nettavisen.

Forbrukerombudet: Varslet strengere bloggregime med bøter

Vil ikke kommentere

VG har vært i kontakt med flere av bloggerne som blogger på kontrakt med Nettavisen. De er ordknappe da det kommer til å beskrive hva endringen vil bety for dem i praksis. – Sophie har som alle andre fått det nye kontraktforslaget, hun er på ferie og kommer tilbake til Nettavisen. Det er et forhold mellom henne og Nettavisen, sier Marte Schei, Sophie Elise Isachsens manager, til VG.

Nettavisen har mange andre store blogg-profiler på kontrakt. Hverken Ida Wulff, Anne-Brith Davidsen, Peter «Pappahjerte» Kihlman eller Kristina Andersen ønsker å kommentere sitt samarbeid med Nettavisen overfor VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder