- NYTT SYDNEY: Med sine aktivt befolkede uterom kan Snøhettas opera best mannelignes med operaen i Sydney, sier arkitekten bak den nye danske operaen, Henning Larsen Architects. Foto: Markus Aarstad

- NYTT SYDNEY: Med sine aktivt befolkede uterom kan Snøhettas opera best mannelignes med operaen i Sydney, sier arkitekten bak den nye danske operaen, Henning Larsen Architects. Foto: Markus Aarstad

- På grensen til et mesterverk

Internasjonalt arkitekt-skryt til operaen

Mesterverk, suksess, et nytt Sydney. Det er beskrivelser som brukes om Oslos nye opera av Nordens fremste arkitekter og Europas mest betydelige arkitekturanmeldere.

ARTIKKELEN ER OVER 11 ÅR GAMMEL
Den Norske Opera & Ballett | Kjøp billetter til Operaen \ Den Norske Opera & Ballett

VG har kontaktet og snakket med arkitekter og anmeldere i Europa og USA. Arkitektene bak den nye danske operaen, Henning Larsen Architects, sier:

- Snøhettas opera kan best sammenlignes med operaen i Sydney.

Sveriges stjernearkitekt Gert Wingårdh har tegnet House of Sweden, den svenske ambassaden i Washington, den svenske ambassaden i Berlin, Universeum i Gøteborg, skulpturmuseet Glaskasten i tyske Marl og en rekke andre statusbygninger. Han har vunnet Sveriges mest prestisjetunge arkitekturpris Kasper Salin-utmerkelsen fem ganger. I dag jobber ca 130 personer på Wingårdh arkitektkontor AB.

Reality-show på VGTV:Operaen Backstage

- Farlig bygning

Wingårdhs oppfatning om den nye norske operaen:

- Den er på grensen til et mesterverk. Opplevelsen av å være i naturen er sterk. Og akkurat som naturen kan være farlig er bygningen også det. Vi hadde aldri fått lov til å lage et så spennende og farlig bygg i Sverige. Bygget er som en skibakke, som man kan falle i, og bare fem centimeter skiller deg fra å falle i sjøen. Bygget krever at du holder styr på din kropp. Det er en heftig opplevelse. Den nye operaen i Oslo er et landemerke som internasjonalt ruver veldig høyt. Den er enkel å forstå, ikke innsmigrende, men gjør et veldig sterkt inntrykk. I min anmeldelse i magasinet Svensk Arkitektur, kaller jeg bygget Uglycute. Bygget er helt på høyden med de kulturhus som nå skal bygges i Paris og Hamburg.

Jean Nouvel skal tegne et nytt konserthus i Paris, mens Herzog de Meuron skal tegne et nytt bygg for symfoniorkester i Hamburg.

Henning Larsen er grunnlegger av arkitektkontoret som regnes som Danmarks kanskje mest betydelige arkitektkontor. Larsen er internasjonalt kjent for den nye operaen i København og the Ministry of Foreign Affairs Building, altså Utenriksdepartementet i Riyadh i Saudi-Arabia. Kontoret har ellers blant annet tegnet nye Carlsberg Glyptotek i København og hovedkvarteret til Nordea i København. Henning Larsen er æresmedlem av the American Institute of Architects og Royal Institute of British Architects.

- Unikt formspråk

Peer Teglgaard Jeppesen, partner og direktør for Henning Larsen Architects i Skandinavia, sier dette om den nye norske operaen på vegne av det danske arkitektkontoret:

- Operaen har et helt unikt formspråk, hvor fasade og tak smelter sammen og blir en stor arkitektonisk komposisjon. Den skulpturelle formen vil gi liv til hele havneområdet og bli et festlig innslag i den norske hovedstaden. Med sine aktivt befolkede uterom kan Snøhettas opera best sammenlignes med operaen i Sydney.

HEIKKINEN-KOMONEN ARCHITECTS er ett av Finlands fremste arkitektkontor, arkitektene står bak den finske ambassaden i Washington D.C., Finish Science Centre og Prefab Housing System, ferdighus i ny innpakning som skal presenteres på Museum of Modern Art i New York til sommeren.

Mikko Heikinnen sier om den nye norske operaen i Oslo:

- Bygningen ser litt bedrøvet ut, akkurat som en hund som ber om din sympati der den ligger på gulvet. Men på samme tid ser den ut til å kunne være på alerten for action, akkurat som et bombefly. Ved første inntrykk minner strukturen meg om en fugl som dykker eller glir ned i vannet for å fange en fisk. Spenningen mellom det statiske and de dynamiske bevegelsene er en slående komposisjon. Det later til å være fornuftig i det urbane landskapet som omgir operaen som åpenbart trenger et angrep som dette.

Dette mener arkitekturanmeldere i Europa og USA:

Marc Cristal Bekeeva i det amerikanske arkitekturtidsskriftet var på befaring i det nye operahuset i Oslo rett før påske. Her er hans vurdering:

- Bygget er en suksess på flere måter. Den organiske formen som fremkaller en isbre eller isfjell og ser ut til å stige opp fra fjorden, er original og estetisk appellerende. Det faktum at hele strukturen er beboelig på den måten at bygget kan bli brukt til å spasere, sitte og gjøre sightseeing på, utvider byggets bruk utover dem som ville bli kalt et elitepublikum og gir det en mer sosial struktur. Bruken av materialer er spesielt effektiv; kontrasten mellom den coole hvite marmoren ute og varmen fra eiken inne er overraskende og appellerende. Hvorvidt bygget vil ha samme bygning for Oslo, som eksempelvis Guggenheim hadde for Bilbao er mindre sikkert. En opera er mindre tilgjengelig enn et museum, og kan ikke forventes å ha samme type innvirkning.

Tysk presse

Tysklands mest betydelige tyske aviser og weekendaviser mener dette om operaen:

«Under marmorklippen» er overskriften på Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitungs anmeldelse av den nye norske operaen: Det arkitektene i det norske Snøhetta har skapt der, fortjener uten overdrivelse ordet spektakulært, skriver anmelderen Peter Richter.

Richter beskriver ellers Oslo som Nordens Abu Dhabi: I alle fall er Oslo også litt Nordens Abu Dhabi - da det også her med mye ærgjerrighet reises kulturelle fyrtårn hvor inntrykket tidligere var preget av uberørt landskap.

Die Welts anmelder, Dankwart Guratzsch skriver i sin anmeldelse som har tittelen «Klingende isfjell»: - Et steinkast fra jernbanestasjonen virker arkitektkontoret Snøhettas byggverk som et syn fra en annen verden. Blendende hvitt, et strandet isberg som stiger opp fra vannet i Oslofjorden.

Der Spiegels anmelder, Dirk Meyhofer, skriver om operaen: - De norske arkitektene i Snøhetta lykkes i å bygge dyre prestisjefylte bygninger som er enkle og raffinerte, avantgardistiske, men jordnære. Det beste beviset; Oslos nye operahus.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder