VANT I RETTEN: Anette Young og Rodeny Omdahl Karlsen - her i lagmannsretten i 2004. Foto: Jan P. Lyanu
VANT I RETTEN: Anette Young og Rodeny Omdahl Karlsen - her i lagmannsretten i 2004. Foto: Jan P. Lyanu

Seiret på nytt over Se og Hør

RAMPELYS

Rodney Omdal Karlsen og Anette Young knuste til slutt Se og Hør. Høyesterett slår fast at flere av kjendisbladets reportasjer om paret, var ren sladder.

Publisert:

Sent i går kveld ble det klart at Høyesterett dømmer sjefredaktør Odd Johan Nelvik og hans medarbeidere til å betale «Big Brother»-kjendisene over 1,1 million kroner i erstatning og saksomkostninger.

Anette og Rodney deltok i det første «Big Brother» på TVNorge i 2001. De ble raskt et par og A-kjendiser. De to deltok i flere reportasjer med Se og Hør.

- Krenket personvernet

17. juni 2003 publiserte bladet den første av tre omstridte artikler: «Big Brother-Anette er blitt ungkarskvinne: Dramatisk brudd med Rodney.» Allerede to dager etter dette oppslaget sendte advokat Kyrre Eggen en faks til Se og Hør der han mente reportasjen krenket personvernet etter straffelovens paragraf 390. Det ble også presisert at påstandene om brudd var usanne.

Senere publiserte Se og Hør to artikler til rundt avslutningen av forholdet. Blant annet ble det hevdet at Rodney hadde et forhold til en kvinne fra Skien.

Rodney og Anette krevde oppreisning av Se og Hør. Søksmålet var rettet mot ansvarlig redaktør Odd Johan Nelvik, Se og Hør Forlaget som utgiver, journalist Jan-Petter Dahl og journalist Håvard Melnæs - som hadde skrevet den siste av de tre artiklene.

- Ikke akseptabelt

Høyesterett skriver følgende i sin kjennelse som ble klar i går kveld: «Det er ... ikke akseptabelt at en publikasjon går ut med en reportasje om at et forhold er avsluttet, der det ikke er på det rene eller der det er en usikker fase mellom partene. I en slik situasjon trenger privatlivet vern, også når det gjelder formidling av sanne opplysninger.»

I kjennelsen fortsetter høyesterettsdommer Karl Arne Utgård: «Men privatlivets fred trenger selvsagt også vern mot usanne opplysninger. Og reportasjen om et forhold til ei jente i Skien hadde klart ingen aktverdig grunn og var urettmessig, og det var uten hensyn til om opplysningene var sanne eller ikke.»

Høyesterett slår fast at den siste artikkelen i høyeste grad er å betrakte som sladder.

Landets høyeste domstol mener at omtale av at et samboerforhold er opphørt, må regnes som lite sensitivt. Men det samme gjelder ikke for slike påstander når det ikke er slutt og spesielt ikke på et tidspunkt der forholdet er problematisk.

- Publisering av dette vil direkte kunne påvirke forholdet mellom partene, skriver Høyesterett.

Erstatning

Høyesterett dømmer Se og Hør Forlag AS, Odd Johan Nelvik og journalistene Dahl og Melnæs til å betale 707 910 kroner i saksomkostninger til Omdal Karlsen og Young.

Forlaget må betale 160 000 kroner i erstatning til begge. Nelvik må ut med 30 000 kroner til begge. Journalist Jan-Petter Dahl må betale begge 10 000 kroner i erstatning, mens Håvard Melnæs må ut med 20 000 kroner til Rodney Omdal Karlsen.

Rodney Omdal Karlsen ønsket i går kveld ikke å uttale seg om høyesterettsdommen.

Her kan du lese mer om