Chris Pizzello / Invision YouTube-stjerne i hardt vær – nå rømmer annonsørene
En av Hollywoods mest kjente YouTubere, David Dobrik (24), er i hardt vær etter en artikkel på nettstedet Insider denne uken.
Youtube: David Dobrik I artikkelen forteller en kvinne at hun ble utsatt for et seksuelt overgrep av at medlem av Dobriks «Vlog Squad».
«Vlog squad» er kallenavnet på gjengen Dobrik bruker å ha med i YouTube-videoene sine. Dobrik har 18 millioner abonnenter.
New York Times har også omtalt om saken.
Sakens kjerne er en video fra 2018 hvor Dobrik og andre «Vlog squad»-medlemmer vitser om å ha sex med en gruppe unge kvinner. Senere i videoen legger en av mennene, Dom Zeglaitis, ut om at han har hatt sex med én av dem. I slutten av videoen sier Dobrik:
– Vi ender i fengsel.
Kvinnen forteller til Insider at hun var veldig beruset - og omtaler hendelsen som et overgrep. En av de andre kvinnene som var tilstede bekrefter hennes versjon. Zeglaitis har ikke kommentert saken.
Kvinnen har ikke anmeldt hendelsen. Hun forteller at hun ba Zeglaitis om å få videoen fjernet. Ifølge New York Times ble den tatt ned etter at den hadde blitt sett mer enn fem millioner ganger.
Anklagene har fått Dobrik-fans reagere med sinne, og i løpet av uken har han mistet mer enn 100.000 abonnenter på YouTube-kanalen sin. Nå snur også annonsørene seg mot ham.
Fredag bekreftet en talsperson for HelloFresh, som driver med matkasser og som sponser Dobrik, at de ikke lenger samarbeider med Dobrik eller andre «Vlog squad»–medlemmer. De har heller ingen planer om å jobbe med dem igjen noen sinne. Det skriver New York Times.
Også Dollar Shave Club og EA Sports sier at de ikke lenger jobber med Dobrik eller «Vlog squad».
SeatGeek, som ifølge New York Times er en av Dobriks’ største annonsører, sa til Insider fredag at de evaluerer selskapets samarbeid.
24-åringen la tirsdag ut en video hvor han adresserer saken. Han avslutter med å si at han er lei seg hvis han har skuffet folk.