Anne Marie Ottersen og Brit-Elisabeth Haagensli spilte i alle sesongene

MEGA-SUKSESS: «Fredriksson fabrikk» med Magnus Härenstam og f.v.: Brit-Elisabeth Haagensli, Elsa Lystad, Aud Schønemann og Anne Marie ottersen Foto: BJØRN DELEBEKK / VG Foto: ,

- Det var helt sykt å legge ned «Fredrikssons fabrikk»

Brit Elisabeth Haagensli og Anne Marie Ottersen blir nesten
daglig stanset av folk som vil snakke om «Fredrikssons Fabrikk», mer enn 20 år etter at den populære komiserien gikk på lufta.

  • Borghild Maaland

Artikkelen er over fire år gammel

Fredag kveld er duoen gjester på Nytt på Nytt. Dette intervjuet ble første gang publisert i 2014.

- Folk stanser oss og spør om serien ikke kommer i reprise igjen, sier Ottersen (70), som spilte den geskjeftige fagforeningsdamen Pia i serien.

- Jeg har til og med ringt Charlo Halvorsen i NRK for å spørre om det samme, men han hadde ikke noe godt svar på hvorfor det ikke sendes i reprise, fortsetter Ottersen - også kalt Otters.

Sammen med «Fredrikson»-kollega Haagensli (62) har hun ved jevne mellomrom de siste årene spilt i komedien «Gammel dame er vond å vende»; et stykke om to gamle damer som ufrivillig må dele rom, sorger og gleder på et sykehjem.

Duoen har særdeles god kjemi og har jobbet sammen tidligere. Men lite overgår treårs-perioden rundt 90-tallet da de sammen med Aud Schønemann og Elsa Lystad underholdt det norske folk med livet på Fredrikssons Fashion, der samtalene om kjærester, sønner, håpløse svigerdøtre og dårlige arbeidsforhold som regel overskygget evnen til å håndtere symaskinen. Serien gikk i perioden 1990-93, med reprise i 1997. Sentral i serien var også svenske Magnus Hærenstam som døde i juni i fjor.

- Sabla gøy

- Vi hadde det sabla gøy! Helt fra første leseprøve var tonen satt, understreker Haagensli.

- Vi spilte inn i bolker, og ble overhodet ikke lei. Da NRK bestemte seg for å legge ned serien etter tre sesonger, reagerte vi hoderystende. En lørdagssuksess med mellom 1,3 og 1,5 millioner seere! Ingen TV-kanal ville finne på å gjøre noe sånt i dag. Det var helt sykt av NRK.

Les også: Slik minnes de Fredriksson Fabrikk

- Vi ville gjerne fortsette, og regissør Bo Hermansson hadde flere manus klare. Men det ble stopp. Da NRK angret en del år senere, var det for sent. Da var vi spredd på mange andre gjøremål, sier Haagensli.

Hun tilføyer:

- Det er gøy å møte unge og ikke fullt så unge folke i dag som forteller at de bruker serien som aktivitet til vorspiel. Selv om serien teknisk sett kanskje er litt gammaldags, så er det en solid kvalitet i bånn. Så lenge troverdigheten holder, kan det godt være litt «honky tonk» rundt.

Schønemann styrte

Duoen Haagensli og Otters er muntre verbale mitraljøser som gledelig deler opplevelsen fra tiden på syfabrikken.

- Aud Schønemann kjente Bosse Hermansson, og Aud hadde nok en finger med i spillet når det gjaldt hvem hun ville ha med i serien. Det var vesentlig at vi funka godt sammen. Serien ble spilt inn med publikum i salen. Det var sit-com på sitt beste. Aud var så god og profesjonell til fingerspissene. Bosse var veldig klar på at vi måtte være med å forme typene våre selv.

- Elsa Lystad laget hele karakteren sin selv, den alltid klagende Oddveig, som konstant snakket om sin håpløse ektemann og ufordragelige svigerdatter. Regissør Hermansson klare ordre var «inte spela», poenget for skuespillerne var å være nedpå, få folk til å tro på alle tildragelsene på fabrikken, sier Haagensli og Ottersen

Men kritikken etter første episode var lunken. VG-anmelder Jan Ovind skrev blant annet: «Skal dette holde som lørdagsunderholdning i beste sendetid, må det bli fart på både syerskene og symaskinen neste lørdag. Ellers er vi redd det går mot en rask konkurs for den finansielt truede fabrikken».

- Vi var litt spente. Men Arve Oppsal og de andre fra Olsenbanden sa til oss på forhånd; slapp av, dere får sikkert slakt. Dette er ikke noe for åndseliten. Men det viste seg altså at serien ble kjempepopulær. Siste program i første runde ble sett av 2,5 millioner, sier duoen.

Sammen igjen

Nå har Haagensli og Otters vært samlet en stund igjen, som fin frue fra Frogner (Ottersen) og kokk fra Vålerenga (Haagensli); to eldre damer som holder hus på sykehjem. De er høyst ulike, men har noe felles - en intens opprørstrang mot sykehjemmets mat. Regissør Torfinn Nag har skrevet teksten i samarbeid med blant andre Per Inge Torkelsen og Pål Mangor Kvammen.

- Dette er en hverdagskomedie med høy gjenkjennelsesfaktor. Møtet mellom de to damene er rene kulturkollisjonen; de krangler og slåss, de har godt øye til samme mann - noe som selvsagt kan føre til problemer, og da sultestreiker de. Matforsyningen er deres felles fiende, forklarer Haagensli og Ottersen.

- Samtidig handler det om to kvinner som forteller litt om sine liv, om ensomhet og det at de ikke så altfor ofte får besøk av sine barn. Ting som angår mange av oss, sier Brit Elisabeth Haagensli og Anne Marie Ottersen.

-

Mer om

  1. Teater

Flere artikler

  1. Pluss content

    Brit Elisabeth Haagensli: – Jeg risikerte livet til ungen min

  2. Ny julekalender for barn

  3. Pluss content

    Bettan: – Det er kort vei inn til hjertet mitt

  4. Pluss content

    Ble mobbet for familiens fattigdom

  5. Pluss content

    Når et søsken er annerledes

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder