FÅR REFS: Kronprinsesse Mette-Marit får kritikk for luksusgarderoben sin, her er hun iført en blomsterkjole fra Giambattista Vallie på vei til gallamiddag for dronning Beatrix av Nederland, sammen med kronprins Haakon tidligere i år. Foto:PA/NTB SCANPIX

Svensk kongeekspert: - De kongelige er motehusenes beste reklame

Aftonbladets kongeekspert Jenny Alexandersson synes det er problematisk at kronprinsesse Mette-Marit (39) og de andre kongelige får rabatter hos de store designerne.

Martine Haug Nysether
ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Kronprinsesse Mette-Marit har den siste tiden fått mye kritikk for sin garderobe etter at hun i et intervju med Dagbladet Magasinet uttalte at «når folk bare er opptatt av hvilke kjoler og sko jeg har på meg, er det noe fryktelig galt et sted».

Kapital-redaktør Vibeke Holth var kjapt ute med å svare på Twitter:

«Er det ikke også noe fryktelig galt et sted når Mette-Marit - som lever på statlige overføringer - bruker titalls millioner på kjoler?»

Dermed startet nok en debatt rundt Mette-Marits allerede mye omtalte garderobe, som blant annet er kjent for å inneholde designerkjoler fra Valentino, Pucci og Giambattista Valli. Flere er haute couture - også kjent som verdens mest eksklusive design - spesialsydd til kronprinsessen.

- Problematisk

- Denne debatten pleier å dukke opp regelmessig og det er fordi hun blir sett i virkelig dyre haute couture kjoler. Men det gjør alle dronninger og prinsesser, det er ikke unikt, sier Aftonbladets kongeekspert Jenny Alexandersson til Aftonbladet.

Alexandersson peker på at det er en stor kontrast til en prinsesse som snakker om å hjelpe utsatte barn når hun bærer slike dyre kjoler, og mener kronprinsessen må være forberedt på kritikken hun får.

- Det er vanlig å få rabatterte priser. De kongelige er motehusenes beste reklame, de vil gjerne kle opp prinsessener. Vi kan også se her i Stockholm at noen butikker gir prinsesse Madeleine betydelige rabatter. Men det blir litt problematisk, fordi på den ene siden er det bra hvis det reduserer antall skattepenger som går til kjoler, men på den annen side, er det om sponsing, sier Jenny Alexandersson til avisen.

Roger Lundgren, sjefredaktør for Kungliga magasinet mener kritikken bare rammer de kvinnelige kongelige.

- Det er ingen som bryr seg om menn i skreddersydde Armani-dresser som kan koste et hvilket som helst beløp. Det blir et sterkt kjønnsskille der, sier han til Aftonbladet.

Levende reklameplakat

I går ble det kjent at kronprinsessen ikke må skatte av luksusgavene fra motegigantene, og dermed trenger hun heller ikke oppgi nøyaktig hvor mye hun betaler selv, og hva som er sponset.

Det synes kongeekspert Carl Erik Grimstad er problematisk og mener det bør være kongehusets plikt å opplyset folket om når kronprinsessen opptrer som levende reklameplakat for merker som Valentino og Pucci.

FAVORITT-DESIGNERE: Kronprinsesse Mette-Marits lange Valentino-kjole (helt til venstre) dukket aldri opp på catwalken - bare i en kort versjon. Mette-Marits kjole er altså spesialsydd til henne og koster sannsynligvis mange titalls tusen. Blomsterkjolen er fra Giambattista Valli, den pastelfargede kappekjolen fra Pucci og den siste fra et ukjent merke. Foto: NTB Scanpix


- Kongehuset tiltrekker seg produsenter som fluepapir gjør med fluer. Disse designerne har alt å tjene på å «lime seg på» Mette-Marit, som da vil gi markedsføring på en helt unik måte. Og mens Mette-Marit kan holde det hemmelig hvem som betaler for disse klærne, må for eksempel Marit Bjørgen oppgi hvor hennes kommer fra. Altså er det åpenheten som er det store problemet her, sa han til VG.

Moteblogger Catherine Heienberg reagerte sterkt på at kronprinsessen ikke må oppgi hva hun får sponset, siden flere profilerte bloggere har fått «advarsler» fra forbrukerombudet, om at alle innlegg at alle innlegg basert på gratisgaver skulle merkes som reklame - noe annet er ulovlig markedsføring.

- Det hun driver med blir jo ren produktplassering og skjult reklame. Designerne sender ikke slike gaver til Mette-Marit for å være greie, det er jo reklameplassering vi snakker om. Jeg syns det er ganske drøyt og skuffende, sa hun til VG

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder