I RETTEN: Kunstneren Terje Brofos, kjent som Pushwagner, (t.v.) og hans advokat Lars Berntsen startet mandag sivil rettsak mot Morten Dreyer. Striden omhandler hvorvidt avtalen der Pushwagner overdro rettighetene til sine kunstverk til Dreyer, er gyldig eller ikke. Foto: SCANPIX

Pushwagner vil ha rettighetene til egne verk

Bildekunstneren Pushwagner kjemper for rettighetene til egne verk, og vil ha gamle avtaler kjent ugyldige. Mandag møtte han i retten.

Artikkelen er over ti år gammel

Pushwagner inngikk avtaler med sin daværende støttespiller Morten Dreyer i 1998 da han var langt nede som kunster og menneske.

Nå kan verkene være verdt opptil 15 millioner kroner.
Popkunstneren fikk først sitt internasjonale gjennombrudd i fjor etter et langt og hardt liv som kunster.

- Saken betyr liv eller død. Vinner jeg, faller ikke drømmen min om å få bildene mine tilbake og gjør livet mitt meningsløst, sa den 68 år gamle kunstneren.

Pressefolk og andre interesserte hadde fylt tilhørerdelen av sal 316 i tingretten til døren da den sivile rettssaken mellom Terje Brofos, med kunstnernavnet Hariton Pushwagner, og hans tidligere venn Morten Dreyer startet.

Krever 1,2 millioner

Pushwagner krever over 1,2 millioner kroner fra sin tidligere venn, samt at bilder i Dreyers besittelse tilbakeføres til kunstneren.

Striden står om gyldigheten av tre avtaler der kunstneren overfører sine bilder til Dreyer. Millionbeløpet som kreves i erstatning, skyldes at Dreyer har videresolgt noen av bildene.
Retten skal ta stilling til om kravet om å få gjort avtalene ugyldige er framsatt sent, og eventuelt om de likevel kan erklæres ugyldige.

Museum

Pushwagner ønsker at hans verk blir samlet på museum.

- Drømmen er at mine arbeider blir samlet under ett tak, med forsvarlig konservatoraktivitet, i tilfelle det var noe å samle på til ettertiden, men også å gjøre dem tilgjengelige for allmennheten her og nå, sier kunstneren til NTB.

Pushwagners advokater vil i retten forsøke å overbevise dommerne om at Dreyer grovt utnyttet den svake posisjonen som Pushwagner befant seg i på avtaletidspunktet i 1998.

Pushwagners advokat Lars Berntsen mener tvisten mellom de to tidligere samarbeidspartnerne har interesse for flere enn kun de to involverte.

- Kunstneren Pushwagner har fått en slik anerkjennelse at den samlingen det her er snakk om, er av interesse ikke bare for de to partene i denne saken, men også for det offentlige Kunst-Norge og ikke minst i kunsthistorisk sammenheng og i spørsmålet om hvordan dette skal håndteres i framtiden, sier Berntsen til NRK.

Rusproblemer

Dreyer hevder på sin side at det var Pushwagner som tok initiativ til avtalen, og at den fremdeles gjelder. Han vil også legge vekt på at avtalen ble inngått på en tid da kunsten ble verdsatt til helt andre beløp enn den blir i dag, og at kunsten nærmest var umulig å omsette.

De to samarbeidet i mange år, men i 1998 skiltes deres veier etter 17 år. I den forbindelse ble det signert to kontrakter der kunstneren overdro sin verker til Dreyer mot at han etterga gjeld på 400.000 kroner. I den samme perioden slet Pushwagner med rusproblemer og var uten fast bopel.

Striden mellom de to har også involvert en straffesak. I mai i fjor anmeldte Pushwagner Dreyer for bedrageri og forfalskning. Denne saken ble imidlertid henlagt av politiet.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder