POPULÆRE PÅ NETT: Sophie Elise Isachsen (f.v.), Tone Damli og Marna «Komikerfrue» Haugen er tre av kjendisbloggerne som får kritikk fra Forbrukerombudet.
POPULÆRE PÅ NETT: Sophie Elise Isachsen (f.v.), Tone Damli og Marna «Komikerfrue» Haugen er tre av kjendisbloggerne som får kritikk fra Forbrukerombudet. Foto:NTB SCANPIX, FRODE HANSEN/VG,

Kjendisbloggere får reklamerefs

Se hele listen fra Forbrukerombudet

RAMPELYS

Tone Damli (27), Sophie Elise Isachsen (20), Marna «Komikerfrue» Haugen (34) og 18 andre av Norges største kjendisbloggere får kritikk fra Forbrukerombudet for at
de unnlater å merke sponsede innlegg som reklame.

Publisert: Oppdatert: 19.02.16 12:06

I mai gjennomførte Forbrukerombudet en omfattende tilsynsaksjon mot 40 av Norges største og mest populære bloggere for å avdekke skjult reklame på deres blogg og sosiale medier-profiler.

Bloggere som skriver om produkter de har fått og tjenester, er etter markedsføringsloven forpliktet til å opplyse leseren om at dette er reklame. Men mange av de største bloggerne i Norge slurver med dette og risikerer dermed store bøter.

Denne uken fikk 21 av de 40 bloggerne, som Forbrukerombudet førte tilsyn mot, e-post med kritikk for å ha vært for dårlige til å opplyse sine lesere om hva som er reklameinnlegg og annonsørsamarbeid på sine bloggplattformer.

VG har tidligere skrevet at Tone Damli har reklamert for nesten 40 forskjellige bedrifter og produkter på blogg og sosiale medier på under tre år.

VG+: Tone Damli: Vi må jo alle tjene til livets opphold?(krever abonnement)

Noen av innleggene er betalte, mens andre er lagt ut gratis, har Tone tidligere fortalt.

Popstjernen og TV-kjendisen er en av dem som Forbrukerombudet kritiserer for å ha lagt ut innlegg som ikke er merket annonse eller hashtaggen #annonse.

Ombudet reagerer blant annet på et blogginnlegg der Damli omtaler et antrekk og viser til hvilke konkrete butikker det kan kjøpes i.

«Er formålet med innlegget å vise frem antrekket fordi du har fått en fordel av en eller flere av de næringsdrivende, skal innlegget merkes øverst som reklame, det samme skal enhver henvisning til de ulike butikkene», skriver Forbrukerombudet.

Tone sier til VG at hun har tatt til seg det Forbrukerombudet påpeker og at hun bestandig merker innlegg som er sponset.

– Det ene skjørtet de nevner i den siste e-posten har jeg kjøpt selv på butikken Høyer. Dette var ikke et sponset innlegg i det hele tatt. Jeg føler jeg har kommet godt inn i reglene nå og kommer til å være nøye i fremtiden, sier hun.

Positiv til tilbakemeldinger

Lignende kritikk får også Sophie Elise Isachsen, som er Norges nest mest leste blogger ifølge blogglisten.no, og har over 204.000 følgere på billeddelingstjenesten Instagram. Hun får også kritikk for å unnlate å merke reklame på sin Instagram-profil.

«Vi registrerer at du ofte unnlater å merke reklame på instagramkontoen din. Reklame på Instagram må også merkes. Som det fremgår av Forbrukerombudets veiledning kan dette gjøres ved eksempelvis å skrive #reklame i nær tilknytning til bildeteksten», skriver ombudet.

VG har vært i kontakt med Isachsen, som henviser til bloggen sin for en kommentar vedrørende tilbakemeldingen om e-post-kritikken fra Forbrukerombudet.

Her understreker Isachsen at hun synes det er positivt at Forbrukerombudet passer på, men at det kan gå for langt noen ganger.

– Jeg ønsker ikke at bloggen min skal være kun basert på masse reklame og merking hit og dit, men nå virker det jo nesten som om jeg må skrive «ikke sponset» fremfor alt som ikke er sponset også, haha.. Det blir så rart.

Marna Haugen forteller VG at hun har rettet opp alle manglene hun fikk påpekt.

– Jeg kan ikke annet enn å beklage og skjerper rutinene mine fremover, sier Haugen.

Forbrukerombud Gry Nergård mener norske kjendisbloggere er blitt dårligere til å merke reklame i sine blogginnlegg det siste året.

– Da vi tok en lignende sjekk i september i fjor, så hadde bloggerne ganske gode rutiner. Men runden for to måneder siden var ganske overraskende og nedslående. Det virker som reklamemerkingen har sklidd litt ut, sier Nergård til VG.

Hun mener fortsatt det er bedre å veilede bloggerne om reglene, fremfor å true med sanksjoner og bøter.

– Men hvis det viser seg at det er store uenigheter om dette fremover, så kan det hende vi kan ta en av bloggene videre til Markedsrådet for å avgjøre hva som er riktig, sier hun.

Kritisk til nye regler

I brevet fra Forbrukerombudet kommer det også frem at bloggere må merke flere innlegg enn tidligere.

«En gjennomgående tendens er at bloggere unnlater å merke innlegg når de deltar på et arrangement i regi av en næringsdrivende. Typisk en kundekveld, lanseringsfest, konsert eller lignende. Den næringsdrivende har invitert deg som blogger dit med en forventning om at du omtaler arrangementet og/eller den næringsdrivendes produkter i sosiale medier. En slik omtale er å anse som reklame, og skal dermed merkes.»

Dette har blant annet fått mannen til Caroline Berg Eriksen, også kjent som «Fotballfrue», til å reagere.

I Facebook-gruppen «Stort og smått om sosiale medier i Norge» skriver Lars-Kristian Eriksen at han «stusser» over en god del av innholdet i brevet, blant annet at innlegg fra arrangementer bloggerne inviteres til må merkes som reklame eller annonse.

Les også: Fotballfrue-mannen: - Caroline har aldri vært syk av spiseforstyrrelser

Forbrukerombud Nergård har fått med seg kritikken, men synes ikke reglene er for innfløkte eller urettferdige overfor norske bloggere.

– Tidligere har vi fått høre at reglene har vært for generelle – og nå får vi høre at de er for strenge og konkrete igjen. Men dette er noe bloggerne må kunne vurdere selv, sier hun.

Her kan du lese mer om