RADIOSTASJON FUNNET SKYLDIG: Den australske radioverten Mel Greig forlater retten i London 11. september 2014, i forbindelse med sykepleier Jacintha Saldanhas død. Foto:Leon Neal,Afp

Sykepleier tok livet sitt etter tulletelefon - radiostasjon straffes

Australsk rettsvesen opprettholder kjennelsen om at en radiostasjon brøt loven da de direktesendte en tulletelefon til sykehuset som behandlet hertuginnen Kate.

Marthe Berg
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Radiovertene Mel Greig og Michael Christian lagde internasjonale overskrifter i 2012, etter en tulletelefonen til King Edward VII's Hospital i London, hvor hertuginne Kate var innlagt med alvorlig svangerskapskvalme.

Det som var ment som en spøk fikk trolig fatale følger da sykepleier Jacintha Saldanha etterpå tok sitt eget liv.

Utga seg for å være dronningen

ANGRER: Radiovertene Mel Greig (til venstre) og Michael Christian har tidligere beklaget spøken. Foto:Southern Cross Austereo,Afp

De to vertene fra radioprogrammet «Hot 30 Countdown», ved den australske radiostasjonen 2 Day FM, oppga seg for å være dronning Elizabeth og prins Charles for å få tak i intim informasjon om gravide Kate.

Kort tid etter at direktøren ved sykehuset gikk ut til internasjonal presse og beklaget lekkasjen av intime og taushetsbelagte avsløringer om hertuginnens helse, ble Saldanha funnet død.

Ifølge BBC News har Australsk High Court nå omgjort en tidligere avgjørelse som renvasket radiostasjonen.

2 Day FM risikerer nå å bli bøtelagt eller miste lisensen helt.

Radiostasjonen mener selv at onsdagens avgjørelse peker på at «det er en alvorlig feil i den australske kringkastingsloven».

De to programlederne har imidlertid selv tidligere fortalt at de angrer på telefonen som forårsaket den tragiske hendelsen, og at de føler med familien til Saldanh.

– Jeg er sjokkert og lei meg, vi forsøker fortsatt å få hodene våre til å gå rundt, å få oversikt over hele situasjonen. Det skulle bare være en liten spøk, som så mange andre har gjort før oss, sa Michael Christian i et tidligere intervju på australsk TV.

Statlige medietilsyn bestemmer

Retten mener i likhet med en tidligere vurdering gjort av Australian Communications and Media Authority (ACMA) at de to radiovertene brøt loven ved å ikke innhente samtykke fra noen av de involverte ved sykehuset til å sende samtalen på luften, skriver BBC.

Rapporten fra ACMA forelå allerede i november 2012, men radiostasjonen gikk til søksmål mot det statlige medietilsynet, med begrunnelse om at de ikke hadde fullmakt til å avgjøre om det var begått en straffbar handling. Det resulterte i at medietilsynet tapte og beslutningen ble opphevet.

Onsdagens rettsavgjørelse reverserer imidlertid den forrige dommen, og konkluderer med at ACMA har makten til å ta denne avgjørelsen likevel. Det vil nå bli opp til medietilsynet å vurdere om radiostasjonen skal straffes, i form av en bot eller suspendering av lisensen.

I 2013 konkluderte påtalemyndigheten i England med at det ikke finnes bevis som kan dømme de to radiovertene for uaktsomt drap.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder