BRAKSUKSESS: Programlederne Vegard (til venstre) og Bård Ylvisåker gjør stor suksess på YouTube med sin musikkvideo «The Fox». Nå suser de også inn på Billboard-listen i USA. Foto: FRODE HANSEN

Ylvis inn på Billboard-listen i USA

Ylvis og deres YouTube-hit «The Fox» tar USA med storm og debuterer på den amerikanske Billboard-listen på en imponerende 29. plass.

Eivind Lindkvist Johansen
ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

På YouTube har videoen i skrivende stund blitt sett av over 18,5 millioner mennesker og nettfenomenet har allerede blitt omtalt i medier over hele verden.

Natt til onsdag norsk tid ble det klart at sangen debuterer på en knallsterk 29. plass på den gjeveste av Billboard-listene, nemlig Billboard 100-listen.

Musikknettstedet skriver at plasseringen nesten utelukkende skyldes interessen sangen har fått online. Den har faktisk kun blitt avspilt femti ganger på amerikansk radio. I tillegg er sangen den høyest-rangerte debut-singelen denne uken.

Billboard skriver at «The Fox» i uken de målte kun hadde 4,8 millioner amerikanske YouTube-visninger, noe som kan tyde på at singelen kan stige ytterligere i neste uke.

Hva synes du om «The Fox»? Si din mening nederst i saken!

Tredjeplass på streaming-listen

Billboard har også en egen liste for sangene som har blitt streamet mest i løpet av uken. Der havner Ylvis på en fantastisk tredjeplass.

Ifølge musikknettstedet har ingen sanger hatt en like god debut siden Baauers «Harlem Shake» og PSYs «Gentleman», som begge debuterte på førsteplass på listen.

Det skal riktignok sies at Billboard ikke inkluderte amerikanske YouTube-visninger i kalkuleringene sine før i mars i år, men tredjeplassen er uansett en bragd av dimensjoner.

Ikke første gang for Stargate

For Stargate-duoen Tor Erik Hermansen og Mikkel S. Eriksens del er en topplassering på Billboard ikke noe nytt, men de hadde nok ikke forventet at låten de produserte for Ylvis skulle bli så stor i USA.

Tidligere har nordmennene oppnådd stor suksess på Billboard-listene med artister som Rihanna, Jennifer Lopez, Ne-Yo, Beyoncé og Wiz Khalifa. Senest i april i år havnet den norskproduserte «Come & Get It» med Selena Gomez på en imponerende 6. plass på den samme listen.

Billboard 100-listen er kjent i USA for å være standarden for hvordan man måler en sangs popularitet. Musikknettstedet sammenfatter salgstall, radioavspillinger og antall lovlige nedlastninger for å regne ut hvilke sanger som er mest populære i landet fra uke til uke.

Ikke første nordmenn på listen

Ylvis-brødrene og Stargate er ikke de første nordmennene som markerer seg på Billboard 100-listen.

I 1988 sikret rockerne i Stage Dolls seg en 46. plass med låten «Love Cries».

Den norske popgruppen One2Many presterte i 1989 en respektabel 37. plass på listen med singelen «Downtown» etter at den tidligere hadde tilbragt fem uker på førsteplassen på VG-lista.

I 1999 nådde M2M-duoen Marit Larsen og Marion Ravn en sterk 21.plass på den samme listen med deres hit «Don't Say You Love Me».

Ti år senere, i 2009, klarte Tshawe og Yosef i Madcon en 85. plass med sin sang «Beggin'».

Men den aller største norske suksessen står A-ha for med sin monsterhit «Take On Me». I oktober 1985 nådde supergruppen den prestisjefylte førsteplassen på listen.

Det var første og hittil siste gang en norsk artist har klart å nå topplassen på Billboard 100-listen.

Det skal nok litt til for at Ylvis-guttene skal tangere A-has rekord, men statistikken til Billboard viser at «The Fox» fortsatt stiger i popularitet.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder