BRAKSUKSESS: Programlederne Vegard (til venstre) og Bård Ylvisåker gjør stor suksess på YouTube med sin musikkvideo «The Fox». Foto: TVNorge

Ylvis-brødrene overstrømmes av «ekstreme tilbud»

«The Fox» rundet åtte millioner visninger natt til søndag

Bård Ylvisåker (31) forteller at Ylvis mottar platekontraktstilbud fra alle de store plateselskapene etter suksessen «The Fox».

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

«The Fox» er en låt produsert av Stargate for Ylvisåker-brødrene, der komikerduoen prøver å finne ut av hva slags lyd reven lager. Den tilhørende musikkvideoen - som er hentet ut av TVNorge-programmet «I kveld med Ylvis» - har fått mye oppmerksomhet i internasjonal presse etter at den ble publisert på YouTube tirsdag - etter videopremieren hos VGTV. Ifølge Bård Ylvisåker har også de store plateselskapene notert seg YouTube-hiten.

- Vi har fått noen ekstreme tilbud. Fullbookede turneer, platekontraktstilbud fra alle de store plateselskapene. Jeg har musikervenner som bare drømmer om dette. Det er helt vilt å våkne opp og plutselig få slike tilbud, sier Ylvisåker til amerikanske Billboard.

Han tror imidlertid ikke den norske komikerduoen kommer til å kaste seg på noen av tilbudene med det første - selv om det er fristende:

- På én måte så må vi gripe denne sjansen når den først byr seg, men samtidig er vi veldig glade i å lage det programmet vi lager nå. Nå går vi inn i en hektisk periode der vi jobber døgnet rundt. Vi er faktisk ikke helt sikre på hva vi skal gjøre.

- Over all forventning

- Det er umulig å forvente åtte millioner visninger på fem dager. Vi visste at de (Ylvis journ. anm.) har hatt suksess på YouTube tidligere, med den spredningsraten vi ser nå er over all forventning, sier mediesjef Hanne McBride i TVNorge til VG.

- Vi ønsket å bruke denne videoen til å promotere sesongpremieren av "I kveld med Ylvis", og du kan si at vi er fornøyd med effekten, fortsetter McBride.

Nye klikk på gamle klipp

TVNorge er et av flere norske mediehus som er såkalt YouTube-partner. Det vil si at videodelingstjenesten kan legge reklamesnutter i forkant av videoene TVNorge deler, mot at TV-kanalen får annonseinntekter. Dette bryr imidlertid McBride seg ikke om:

MEDIESJEF: Hanne McBride i TVNorge. Foto: TVNorge

- Det er helt underordnet for oss at denne videoen gir annonseinntekter. Det viktigste er at vi får vist fram Ylvis' enorme talent, og at vi får minnet folk på sesongpremieren av TV-programmet.

«The Fox» går inn i rekken av humoristiske musikkvideoer laget av Ylvisåker-brødrene de siste årene. Ifølge McBride vokser også interessen for brødrenes tidligere sketsjer og musikkvideoer:

- Vi ser at Ylvis' andre musikkvidoer og sketsjer har fått en formidabel økning i antall avspillinger de siste dagene.

Blant brødrenes tidligere låter finner vi «Stonehenge» - der det mystiske byggverket i Storbritannia er i fokus - og «Jan Egeland», en hyllest til den tidligere visegeneralsekretæren i FN.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder