HARDT ARBEID: Artistene jobbet mye med låtversjonene de fremfører i «Hver gang vi møtes».

Her er historiene bak låtvalgene i «Hver gang vi møtes»

Her forteller artistene i «Hver gang vi møtes» om hvorfor de valgte akkurat disse låtene da det var Anne Grete Preus sin kveld.

ARTIKKELEN ER OVER ÅTTE ÅR GAMMEL

Les også artistene fortelle om ALLE låtvalgene i programmet i dagens papirutgave av VG.

Flere av låtene fra ÍHver gang vi møtes» har dominert på iTunes-lista de siste ukene. Vinnis versjone av Halvdan Sivertsens «Sommerfuggel i vinterland» ligger fortsatt på andreplass.

VGTV: Se Jan Eggum synge «Fake your Beauty»
VGTV: Se Bertine Zetlitz synge Jan Eggums «Telefon»

I kveld er det Anne Grete Preus sin tur til å motta versjoner av sine egne låter. Her er hva de andre seks artistene sier om Anne Gretes låter og hvorfor de valgte som de gjorde:

Bertine Zetlitz: «Sommerfuglvinger»
- På den første spillejobben jeg hadde som 15-åring på Cafe 33, spilte jeg denne låten. Jeg har et sterkt forhold til denne, det er en veeeldig fin låt. Jeg fikk sparken etter den jobben, men jeg fikk hyra mi og kjøpte meg korte cowboyboots med firkanta tå, så da var det greit. Jeg jobbet med NastyKutt (norsk beatmaker og DJ) med denne versjonen for å gjøre litt mer ut av den.

Jan Eggum: «Besøk»
- Denne ligger på min ti på topp-liste over Norges beste sanger. Det er en utrolig tekst om døden fra Jens Bjørneboe som Anne Grete har laget en fantastisk melodi til. Tekst og melodi er som hånd i hanske. Denne var en av de enkleste å jobbe med. Den kom naturlig, og jeg holder meg ganske nært originalen og legger den ned, slik hun har gjort.

Les også: - Jeg gråter veldig, veldig sjelden

Halvdan Sivertsen: «Månens Elev»
- Her bestemte jeg meg fort og stemte ned e-strengen til d, og fikk utrolig fin lyd i gitaren. Her kunne bare kompet gå, det ble en tøff rockelåt der jeg kunne legge inn fingerspill. Sangen har en morsom, men litt kryptisk tekst - som tiltaler meg. Jeg er jo en mer konkret person, så det var veldig morsomt å gjøre noe annerledes, litt mer mystisk og svevende.

Les også: Halvdan Sivertsen sa nei to ganger til å være med på «Hver gang vi møtes»

Øystein «Vinni» Sauvik: «Millimeter»
- Denne ble jeg spurt om å gjøre. Den er veldig rocka, og veldig lite hip hop, men i og med at hun er en tøffing, så tenkte jeg at her kan jeg ta meg litt friheter. Jeg lagde en steinhard kompromissløs hip hop-låt. Hvis det var et sted jeg kunne gi faen, så var det her. Jeg samplet originalen, men ikke fra selve originalutgaven. På youtube fant vi et opptak der hun spiller den alene med elgitar som vi brukte bruddstykker av og lagde tung, hard og utilgjengelig hip hop. Den ble veldig kul.

Les også: Vinni gikk ned ni kilo etter «Hver gang vi møtes»

Elvira Nikolaisen: «Fryd»
- Det var så gøy å høre gjennom alle låtene hennes og jeg brukte mye tid på å finne noe jeg kunne gjøre med troverdighet. Jeg ble så glad i Anne Grete og materialet hennes. Det som var så kult med «Fryd», er at den er en enormt oppløftende låt. Jeg ville beholde 80-tallspreget med synter og sånn - og ville gjøre den til en bilcruisinglåt.

Øystein Dolmen: «Gi meg en sjanse til»
- For mange, mange år siden, snakket jeg med Anne Grete på Club 7 i Oslo. Da spilte hun i Veslefrikk og var veldig ung og veldig frekk og påståelig. Så jeg ville dra opp en av de gamle låtene fra den tida der. Jeg har ikke snakket med henne siden, men er etter hvert blitt en stor beundrer. Det var artig å gå inn i låten og hennes rockeenergi som er helt annerledes enn min energi. Jeg mildna den ned og gjorde den søtere.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder