FAKTISK.NO:  Polaris Media og Amedia går inn på eiersiden i Faktisk.no. Kristoffer Egeberg (i midten) er ansvarlig redaktør. Her er han sammen med deler av prosjektgruppen bak tjenesten. Jari Bakken, Kristoffer Egeberg, Silje Sjursen Skiphamn og Bjørn Reitzer. Bak: Gunn Kari Hegvik, Ola Strømman og Ingrid Reime
FAKTISK.NO: Polaris Media og Amedia går inn på eiersiden i Faktisk.no. Kristoffer Egeberg (i midten) er ansvarlig redaktør. Her er han sammen med deler av prosjektgruppen bak tjenesten. Jari Bakken, Kristoffer Egeberg, Silje Sjursen Skiphamn og Bjørn Reitzer. Bak: Gunn Kari Hegvik, Ola Strømman og Ingrid Reime Foto: Kristiansen, Tore

Polaris Media og Amedia blir eiere i Faktisk.no

RAMPELYS

Samarbeidet om faktasjekk av samfunnsdebatten i Norge styrkes når de to store mediekonsernene går inn på eiersiden.

Publisert: Oppdatert: 01.06.18 18:36

To av Norges største mediekonsern, Polaris Media og Amedia, blir medeiere i Faktisk.no, skriver Faktisk i en pressemelding.

Faktisk.no er en ideell organisasjon og uavhengig redaksjon for faktasjekk av samfunnsdebatten og det offentlige ordskifte i Norge. De skal også avdekke og forhindre spredningen av såkalte «falske nyheter».

Bredt samarbeid

Det er mediekonkurrentene VG, Dagbladet, NRK og TV 2 som står bak Faktisk.no, nå har altså Polaris Media og Amedia blitt med på eiersiden. Amedia er Norges nest største mediekonsern med 64 lokalmedier i Norge. Polaris Media består av 35 mediehus, blant annet Adresseavisen, Sunnmørsposten og Romsdals Budstikke.

– Vi er imponert over hvilken viktig rolle Faktisk.no har fått på kort tid, og vi ser frem til å bli en del av den videre utviklingen av Faktisk.no, sier konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media ifølge pressemeldingen.

Konserndirektør i Amedia, Anders Opdahl, er enig i at det Faktisk.no har fått til er imponerende.

– Faktisk.no bidrar betydelig til hygienen i den norske offentligheten i en tid hvor denne er utsatt. Vi er imponert over hva man har fått til på kort tid, og tror samtidig vår naturlige tilslutning kan bidra til å styrke prosjektet gjennom vår dype og sterke tilstedeværelse over hele Norge, står det i pressemeldingen.

Inspirerende

Han legger til at han syns Norsk mediebransje bør samarbeide der det er mulig, og at konkurranse er viktig.

– Det brede faktisk.no-samarbeidet indikerer at vi greier det første. Og det brede nyhetstilbudet i Norge taler for seg selv, understreker Opdahl.

Styreleder i Faktisk.no, Helje Solberg, er svært fornøyd med tilskuddet på eiersiden.

– Det er spennende og inspirerende å få Polaris Media og Amedia med inn i Faktisk.no. Deres sterke posisjoner i Norge vil gi Faktisk.no ytterligere tyngde og bredde, og vi ser frem til fortsettelsen, sier hun til VG.

Her kan du lese mer om