FORNØYDE: Produktsjef Martin Jøndahl (t.h.) i VGTV og desksjef i VG Nett, Håvar Bremer, opplever kjempesuksess med superheltserien «Fanthomas». Foto: Tore Kristiansen

Fanthomas gir rekord for VGTV

Første episode med superheltserien «Fanthomas» på VGTV var i går kveld vist 230 000 ganger.

ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

Allerede fredag hadde 118 000 unike brukere fått med seg første episode av den animerte serien hvor Jan Thomas blir til superhelten Fanthomas. Mandag morgen passerte den 200 000 visninger.

- Det er fantastisk bra. Vi har aldri hatt en sånn trafikk på en egenproduksjon eller serie på VGTV noensinne, forteller produktsjef Martin Jøndahl.

VGTV:Se første episode av «Fanthomas» her!

En nerve

I fjor vinter hadde VGTV bra respons på de egenproduserte seriene «Julebruskongen» og «Snørrunger». Men «Fanthomas» slår alle rekorder.

- Både «Julebruskongen» og «Snørrunger» har hatt enkeltepisoder med tilsvarende trafikktall. Men ikke etter tre dager, og ikke på første episode, understreker Jøndahl.

Les også:Jan Thomas ante ingenting om «Fanthomas».

Ifølge analysesjef Geir Larsen på VG Multimedia kommer så mye som 20 prosent av trafikken fra andre kilder enn VG Netts forside.

- Det betyr at folk blogger om serien, sender mail og twittrer om den. Det er en indikasjon på at vi har truffet en nerve, sier Jøndahl.

VGTV:Se Jan Thomas sin reaksjon når han ser serien for første gang.

SUPERHELT: Fanthomas Foto: VGTV

Egen fanklubb

På nettsamfunnet Facebook har Fanthomas fått sin egen fangruppe - som allerede etter tre dager hadde over 4000 medlemmer.

Les også:Norge trenger en superhelt.

- Det begynner å eksplodere på Nettby også nå. Ingenting vi har gjort før har hatt like stor effekt, sier produktsjefen.

Ingenting VGTV har gjort før har vært like kostbart heller.

- Ja, det er rett og slett den største underholdningssatsingen vi har gjort regnet i budsjetter, sier Jøndahl, uten at han vil røpe noen sum.

- Et gjennombrudd

Også mediebyråledere er imponerte over trafikktallene på «Fanthomas».

Administrerende direktør i IUM, Arne-Inge Christophersen, kaller serien «et klassisk gjennombrudd».

Hva synes du om «Fanthomas»?Kast terningen her!

- Jeg skjønner at produksjoner som «Himmelblå» får stor oppslutning, men at en enkel, animert produksjon som «Fanthomas» får denne oppslutningen på få dager, det har jeg ikke sett før i norsk sammenheng, sier han.

Christophersen mener utfordringen for VGTV blir å lære seerne til at det kommer en ny episode hver fredag.

- Om første episode har nådd 200 000 visninger allerede, er det et veldig høyt tall, sier leder for multimedial avdeling i mediebyrået OMD, Anne-Lise Synnevaag.

Hun mener at annonsemarkedet for web-TV er i ferd med å modnes.

- Vi ser at annonsører er veldig interessert i å gå inn i slike formater. Det som er viktig er at brukerne er der. Er det mange unike brukere vil annonsørene komme etter. Når én slik serie lykkes, vil det bli enda lettere neste gang - det vil ha en smitteeffekt, understreker Synnevaag.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder