OPPRØRT: Bjarte Hjelmeland, her på et bilde fra et par år tilbake, føler seg uthengt og tar bladet fra munnen i krast avisinnlegg.
OPPRØRT: Bjarte Hjelmeland, her på et bilde fra et par år tilbake, føler seg uthengt og tar bladet fra munnen i krast avisinnlegg. Foto:Hallgeir Vågenes,VG

Bjarte Hjelmeland raser: - Ren løgn

Hudfletter ledelsen ved Den Nationale Scene i debattinnlegg

RAMPELYS

En to år gammel personalsak ved Den Nationale Scene i Bergen har endt i offentlig skittentøyvask mellom eks-teatersjef Bjarte Hjelmeland (44) og ny teatersjef Agnete Haaland (54).

Publisert: Oppdatert: 30.10.14 12:22

Eksterne lenker

Den bitre personalsaken endte med forlik i rettsapparatet i vår. Den dreide seg rundt produksjonsteknisk leder Øyvind Eskildsen (60), som ble avskjediget etter 38 år i jobben.

Bjarte Hjelmeland, som var teatersjef fra 2008-2012, var sterk motstander av at hans arvtager Agnete Haaland og resten av teaterledelsen kvittet seg med det som etter hans mening var en høyst kompetent medarbeider, noe han også vitnet om i retten.

Selv om saken i og for seg er oppgjort, har den fått kraftig etterspill.

– Løgner

Avisen Bergens Tidende har nemlig i ettertid avdekket hvor mye penger DNS har brukt på prosessen, deriblant advokathonorar og forlik. Summen er angivelig på nærmere seks millioner kroner. Det får Hjelmeland til å se rødt – ikke minst fordi han mener den nye teaterledelsen bløffer når de sier at personalsaken allerede lå på bordet mens han regjerte som teatersjef.

Bergens Tidende presenterer i sin papirutgave i dag et illsint debattinnlegg fra Hjelmeland, under tittelen «Sundlands og Haalands løgner». Siren Sundland (43) er styreleder ved teateret og har vært det siden 2011. Hun og Hjelmeland jobbet altså sammen på slutten av hans åremålsperiode.

Nekter for kaos

Hjelmeland sier han vil ha seg frabedt at DNS-ledelsen forsøker å «tørke denne saken av på ham» ved å hevde at det var administrativt kaos under hans ledelse. Den tidligere teatersjefen er i tillegg i harnisk over «absurd høye summer» som er brukt på saken. Han føler at hans eget ettermæle blir forsøkt svertet og nekter bestemt for at han og hans ledergruppe har noe som helst skyld i det som har skjedd.

«Det er ren løgn», skriver Hjelmeland om Haalands påstander om at hun arvet denne personalstriden da hun overtok i 2012.

Derimot hevder Hjelmeland at teaterledelsen kan takke seg selv for at de befinner seg i det han omtaler som en håpløs situasjon.

Eks-teatersjefen påstår også i innlegget at styreleder Sundland faller ham i ryggen for å forsøke å redde sitt eget skinn. Han beskriver hennes håndtering av saken som «amatørmessig», og han synes den vitner om panikk fra hennes side.

«Det uomtvistelige faktum er at trioen Sundland, Ringstad (direktør Bente H. Ringstad, red.anm.) og Haaland har brukt ufattelige seks millioner kroner på å løse en sak som kunne og burde vært løst ved at man snakket sammen», skriver Hjelmeland i innlegget.

Han mener også at det er «toppen av frekkhet» når Sundland uttaler at DNS endelig har orden på økonomien når det nå mer blitt kjent hvor store summer som har gått med til personalsaken.

Haaland: – Jeg arvet den

Overfor VG holder Haaland fast ved at personalstriden lå på hennes bord da hun tok fatt på jobben som teatersjef etter Hjelmeland.

– Jeg kan bare si at dette er en personalsak som jeg arvet, og som jeg måtte håndtere. Jeg mener vi har løst det til det beste for både teateret og for skattebetalerne, sier en ellers ordknapp teatersjef.

– Bjarte Hjelmeland hevder at dere lyver?

– Det får stå for hans regning. Det er hans mening, svarer Haaland.

– Hva synes du om at en personalsak får sånne dimensjoner og ender som skittentøyvask i pressen?

– Jeg tenker at det er synd både for teateret og publikum.

– Skylder ikke på noen

Siren Sundland sier til VG at hun nok hadde ventet et annet format på kritikken fra Hjelmeland enn et innlegg i avisen.

– Alle som er glade i teateret, har et ansvar for ikke å holde konflikten gående, mener hun.

Styrelederen hevder at hun ikke legger skyld på hverken Hjelmeland eller andre.

– Fryktelig synd

– Når jeg legger frem økonomitallene fra 2010, er det nettopp for å forklare hvorfor styret har vært så opptatt av å få på plass et generasjonsskifte når det gjelder organisering, ansvarsfordeling og digitale styringssystem. Det har skapt gode resultat, og egenkapitalen har økt med 9 millioner fra 2010. Det betyr at teateret er blitt mer robust, og at det blir skapt mer kunst for hver krone, sier hun.

Sundland legger til at slike omlegginger ofte er krevende å gjennomføre.

– For DNS endte det dessverre med en personalsak med en sentral leder. Det er fryktelig synd for alle parter, og den høye summen speiler to ting: At teateret brukte svært lang tid på å finne en løsning utenfor retten, og at forlikssummen viser hvordan teateret strekker seg langt for å ivareta medarbeideren.

Overrasket over personangrep

– Hva tenker du om Hjelmelands påstander om at du faller ham i ryggen, at du har utført amatørmessig styrearbeid og handlet i et slags panikkanfall?

– Styret har åpent delt den informasjonen vi kunne dele i denne saken, men det er mye styret og teateret ikke har lov til å svare på, fordi forliket medfører taushetsplikt. Det gjør mediehåndteringen ekstra krevende. Styret var forberedt på at endringene ville skape støy, men omfanget og personangrepene overrasker meg, svarer Sundland – som legger til at Hjelmeland selvsagt skal få se all dokumentasjon han etterlyser.

Hjelmeland: – Ikke min sterkeste side

Da VG intervjuet Hjelmeland i 2010 – da det ble kjent at han ville gå av som teatersjef – uttalte han:

– Jeg er litt ustrukturert. Jeg har ikke ledererfaring, og jeg er dårlig på systemer.

Når VG konfronterer Hjelmeland med dette sitatet i dag, så føler han for å presisere. Han mener nemlig ikke at det er forklaringen på situasjonen som har oppstått.

– Det er riktig at struktur og system ikke er min sterkeste side. Derfor har man den delte ordningen med teatersjef og direktør. Min viktigste jobb var å legge et repertoar som både trakk folk og utfordret publikum. I tillegg var det en stor og viktig oppgave å få ensemblet motivert og til å tro på seg selv, skriver han i en tekstmelding til VG.

Hjelmeland mener at DNS som teater rykket opp en divisjon og gjenfant arbeidsgleden i løpet av hans år som leder.

– Når vi i tillegg økonomisk gikk i pluss og økte egenkapitalen hvert av mine fire år som sjef, skyldes det at jeg hadde svært dyktige folk rundt meg som ga meg gode råd og som jobbet hardt mot våre felles mål. Jeg har alt å takke min administrasjon og ledergruppe for, ikke minst i den perioden vi var uten direktør og vi fordelte direktørens arbeidsoppgaver mellom oss, sier han.

Hjelmeland, for tiden aktuell i oppsetningen «Hypokonderen» på Oslo Nye Teater, ønsker ikke å utdype debattinnlegget ytterligere.

Derfor sluttet han

Hjelmeland havnet i en rekke kontroverser i løpet av de fire årene han var sjef. Skuespillerens første år som teatersjef ble til en dokusåpe på TV 2, «Med Bjarte på rette staden». Da han valgte å slutte – etter eget ønske – var en av begrunnelsene at han savnet kjæresten og samboeren i Oslo, Terje Stenstad. Hjelmeland ønsket også mer tid til selv å være skuespiller.

FLERE NYHETER PÅ RAMPELYS

Her kan du lese mer om