REPRESENTERER NORGE: Margaret Berger er klar for finale i Sverige etter seierien i norske MGP. Låtskriver Karin Park innfelt. Foto: MATTIS SANDBLAD/ VG Foto: Mattis Sandblad/Frode Hansen

Vinneren langer ut mot Grand Prix-kvaliteten

Overrasket over «lav kvalitet»

Nekter å opptre selv

(VG Nett) Karin Park skrev årets vinnerlåt i Melodi Grand Prix. Nå klager hun over kvaliteten til årets konkurrenter.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Den anerkjente låtskriveren gjorde suksess i Melodi Grand Prix-sirkuset, men er overrasket over det lave nivået på kvaliteten i MGP.

Til helgen står hun selv på scenen i et mørkt kjellerlokale og spiller for bransjen under by:Larm.

- Det overrasker meg hvor lav kvalitet visse sanger har i Grand Prix, når det tross alt er verdens største låtskriverkonkurranse, sier Karin Park til VG Nett.

I helgen vant låten hun har skrevet for Margaret Berger folket og alle stemmene, og gikk til topps i Melodi Grand Prix. Hun har selv flere ganger blitt spurt om å være med som MGP-artist, men sier hun ikke har hatt noe å vinne på det. Park trives som låtskriver, og i kulissene blir hun værende.

- Hadde det vært de beste låtskriverne i Norge som deltar hadde saken stilt seg annerledes. MGP har også et dårlig rykte fordi det er fokus på så mye annet enn kvalitet. Det er derfor jeg ikke ser meg selv i den sammenhengen (på scenen som artist, journ.anm), det er fokus på underholdning snarere enn låtskriving.

Uenige

KRITISK: Artist og låtskriver Karin Park. Foto: FRODE HANSEN/ VG

Prosjektleder for MGP, Stian Malme, uttalte til VG tidligere i år at «MGP er grunnfjellet i ny norsk musikk». Det er på ingen måte noe Karin Park kan si seg enig i.

- Da tror jeg kvaliteten må høynes 30-40 hakk først. Jeg håper MGP aldri blir grunnfjellet i norsk musikk, for ekte bra musikk handler ikke om konkurranse.

Hva synes du om kvaliteten på musikken i Melodi Grand Prix? Diskutèr i kommentarfeltet under saken!

Ifølge prosjektlederen er MGP et TV-show hvor mye fokus ligger på det visuelle.

- MGP presenterer ny norsk musikk, og ingen artister blir bedt om å være noe annet enn det de er. MGP skal presentere relevant musikk, og det gjør vi. Vi har skapt flere hits i år, og det viser at vi er relevante, så vi er godt fornøyd med musikknivået, sier Stian Malme til VG.

- Hva tenker du om at årets vinner går hardt ut mot kvaliteten på musikken?

- Det må hun stå for selv, men jeg er ikke enig med henne, sier Malme.

Deltar begge steder

Karin Park er en av tre artister som kom til finalen i det folkelige MGP-sirkuset og deltar på bransjetreffet by:Larm i Oslo. Også countrybandet Lucky Lips og brødreparet Erik og Magnus fra Sirkus Eliassen deltar under by:Larm.

For Karin Park passer det utmerket å delta begge steder.

- Det passer meg å være bakgrunnsdame i MGP, og på scenen i indieverdenen, sier artisten som lørdag står på scenen i det mørke kjellerlokalet til klubben Jaeger i Oslo.

- Er skillene i bransjen i ferd med å viskes ut?

- Jeg tror jeg delvis kan være med å påvirke dette litt. Fra miljøet jeg opprinnelig tilhører har jeg bare fått gode tilbakemeldinger. Så lenge låten er bra tror jeg det går an å bryte grensene litt. Det er det som er interessant, det er ingen grunn til å predike kun overfor de allerede innvidde, sier Park.

- Ville aldri stilt opp

Programsjef i by:Larm Joakim Haugland var ikke klar over at tre av artistene på bransjetreffet hadde deltatt i Melodi Grand Prix.

- Dette var nytt for meg. Jeg har aldri interessert meg for Melodi Grand Prix, men det er bare personlig.

- Tror du ikke det er mulig å finne god musikk der?

- Historisk sett har det ikke vært det. Med noen unntak, ABBA var vel med der.

- Er grensene mellom det store folkelige og bransjetreffet i ferd med å viskes ut?

- Nei, jeg tror ikke det. De skillene kommer alltid til å være der, men noen kan vel delta begge steder. Det har jeg ingen problemer med å forstå. Men hadde jeg vært artist ville jeg aldri stilt opp der selv, jeg skjønner ikke hvorfor de gjør det.

- Hvorfor det?

- Det er ikke det jeg definerer som musikk. Det er for mye sirkus og for mye annet som spiller inn.

- Malme-uttalelsen om at «MGP er grunnfjellet i ny norsk musikk» - noe du kan stille deg bak?

- Nei, overhodet ikke. For meg virker det som de som prøver seg der bare gjør det på moro, de tror kanskje det skal redde karrieren eller at ting skal skje. Det er mye oppmerksomhet i en kort periode, så forsvinner det. Men det spiller ingen rolle for meg om folk spiller både på MGP og by:Larm.

Får full frihet

Malin Pettersen i countrybandet Lucky Lips ser ikke noen konflikter i det å opptre både i MGP og på by:larm

- Det ene utelukker ikke det andre. MGP i år har fokusert både på etablerte artister, men også nye og ikke fullt så kjente artister. Vi har fått gjøre akkurat det vi selv har hatt lyst til å gjøre. Den musikken vi lager og skriver er den samme, uavhengig av hvilken plattform den vises på.

Pettersen berømmer NRK for å gi artistene full frihet i MGP.

- Måten MGP har jobbet på i år håper jeg fortsetter neste år og at flere uetablerte band ser mulighetene her. Det er et konsept som engasjerer i hele Europa.

FRIHET: Malin Pettersen i «Lucky Lips» synes det er greit å opptre både på MGP-scenen og by:Larm. Her på førstnevnte scene. Foto: ALF ØYSTEIN STØTVIG/VG

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder