TROR PÅ KUNST: Sheikh Hamad bin Khalifa al-Thani av Qatar tror på kunst som dannelse. Foto: AFP.

Qatar er favoritt til å sikre seg «Skrik»

Gulfstaten vil bli verdens kunstmekka

Den søkkrike gulfstaten Qatars motiver for å kjøpe opp noen av verdens dyreste kunstverk handler ikke om å vise seg frem.

Henrik Ihme
ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Det hevder veteranauksjonarius Jean-Paul Engelen, som nylig tok over ansvaret for The Qatar Museums Authoritys (QMA) utstillinger og offentlige prosjekter.

Oljestaten har de siste ukene seilt opp som storfavoritten til å kuppe en av de fire versjonene av Munchs maleri, når det aksjoneres bort på Sotheby's i New York onsdag 2. mail.

Les også: Petter Olsen vil ikke savne «Skrik»

Jean-Paul Engelen sier til The Daily Beast at kongefamilien, spesielt emiren Sheikh Hamad bin Khalifa al-Thani og hans 29 år gamle datter, Sheikha Al Mayassa, lederen av QMA, anser kunst som en viktig del av folkets dannelse.

Doblet salgsrekord

MENER QATAR ER HETT TIPS: Hans Richard Elgheim i Grev Wedel Jarlsberg Auksjoner. Foto: Frode Hansen, VG.

Han nekter for at det handler om å vise seg fram for resten av verden.

- Jeg ville ikke vært her dersom det kun handlet om bling-bling, sier han i et intervju med det anerkjente nettstedet, gjort i forbindelse med «Skrik»-salget.

QMA har kjøpt en rekke store kunstverk av Cézanne, Mark Rothko og Damien Hirst de siste årene. I februar la de blant annet 250 millioner dollar for Cézannes «Kortspillerne».

Det var nesten dobbelt så mye som den daværende salgsrekorden. Qatars Rothko gikk for rundt 70 millioner dollar, mens deres Hirst kostet 20 millioner dollar. The Qatar Museums Authority (QMA) kommenterer ikke disse vidt siterte tallene, men benekter dem heller ikke, skriver The Daily Beast.

Utfordrer

Insidere i bransjen mener at gulfstaten Qatar, ønsker å legge til Munch på den imponerende listen, og ytterligere utfordre kunsthovedsteder som Paris og New York.

Les også: Kunstekspert: «Skrik» er det definitive statussymbol

- Det er ingen grunn til ikke å skulle ville skape en viktig kulturell institusjon, når man er et rikt land, sier Jean-Paul Engelen til The Daily Beast.

Ekspert på kunstsalg, Hans Richard Elgheim i Grev Wedel Jarlsberg Auksjoner, tror også på Qatar som kjøper.

- Jeg tror at maleriet kan ende opp utenfor USA, og da er Qatar et hett tips, sammen med russerne og Hong-Kong-kineserne, sier Elgheim til VG.

Elgheim sier at prisen på Munch har «no upper limit», ingen øvre grense, og kan komme til å sprenge prisrekorden på 250 millioner dollar, selv om han ikke vil forskuttere på dét. Imidlertid tror han at den nåværende auksjonsrekorden - som er på 106,5 millioner dollar - trolig er innen rekkevidde.

Prisantydningen før auksjonen er på 80 millioner dollar.

Bølge

QMA finansierte nylig den store Hirst-utstillingen i Tate Modern i London. Den finansierte også den luksuriøse Takashi Murakami-samlingen som nå henger i Doha - hovedstaden i Qatar - i en bygning på størrelse med en flyhangar.

Dette er et land som var lutfattig for bare noen generasjoner siden - før de startet å pumpe olje, og som nå fylles opp med den mer spektakulære kunstgjenstanden etter den andre.

- Det vi ser med Qatar er noe av det samme som japanerne drev med på slutten av 1980-tallet. Det er en bølge der absolutte toppstykker av europeisk kunst blir kjøpt opp.

Qatar er en nyrik nasjon, og dette er helt klart trofékjøp, men samtidig er det kunst og kulturformidling, og det rettferdiggjør det mer enn om de brukte pengene på palasser, sier Elgheim.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder