NRK-kjendis på dypt vann

(VG) En baderomsleverandør hevder han leverte gratis tjenester til Dag Erik Pedersen (40). Betalingen var angivelig omtale i Se og Hør, der NRK-kjendisen plasker i badekaret i siste utgave av bladet.

Artikkelen er over 20 år gammel

- Litt av avtalen med å levere flisene og jobben gratis var at vi skulle få en omtale i Se og Hør. Vi har levert dette gratis på grunn av hans renommé, sier daglig leder Tony Lund i firmaet Roars Botrivsel i Larvik.

Firmaet ble kontaktet av selskapet Gustavsen VVS Varme & Bad, som er totalentreprenør for Pedersens bad. Roars Botrivsel har igjen hyret egne underleverandører til å levere og legge flisene.

Overfor VG blir verdien av tjenestene anslått til mellom 30 000 og 35 000 kroner. Totalt vil NRK-kjendisens luksuriøse bad trolig koste omkring 200 000 kroner.

Pedersen selv nekter at han har fått et gratis bad, eller inngått noen avtaler. Han har tvert imot fått «en koselig pris», gjennom sin gode kamerat Jan Erik Gustavsen i Gustavsen VVS Varme & Bad - og det bare fordi de er venner.

I Se og Hør-reportasjen koser den tidligere sykkelproffen og TV-journalisten seg i høyt såpeskum i et hjørnebadekar. I billedteksten har bladet ramset opp navnet på dem som har levert badet.

Ulike forklaringer

Pedersen, Gustavsen og Tony Lund har høyst ulike forklaringer på hvorfor leverandørnavnene er oppgitt i «Hjemme-hos»-reportasjen i Se og Hør.

For Tony Lund visste veldig godt at deres firmanavn ville stå:

- Gustavsen kontaktet oss, og spurte om vi ville være med. Vi spurte flisleggeren om han var villig til å legge flis, og vi spurte om vi kunne få avslag hos Arnesen & Wagle (flisleverandøren) mot omtale i bladet. Avslaget var innkjøpspris.

Lund sier de ikke har betalt flisleggeren. Betalingen skulle nemlig være omtale i Se og Hør. Det fikk imidlertid flisleggeren ikke.

- Det synes vi var for dårlig. Vi vil nok mest sannsynlig få en regning på flislegging fordi han ikke har fått omtale i bladet.

- Og da sendere dere den videre til Pedersen, vil jeg tro?

- Det har vi ikke diskutert ennå. Vi får se hvordan det blir. Når du går inn i en sånn sak, så er det alltid gode ord og du blir lovet ditten og datten, men du vet jo aldri hva en slik omtale vil gi.

- Og det er god reklame?

- Det er vanskelig å si. Sånt kan normalt ikke måles i kroneverdi, uttaler Lund, som sier at firmaet vil føre utgiftene opp under posten «markedsføring».

Jan Erik Gustavsen i Gustavsen VVS sier han og Dag Erik Pedersen har vært kamerater i flere år, etter at firmaet bygde NRK-kjendisens forrige bad i 1986. Samme år vant Pedersen sykkelrittet Italia Rundt, og Gustavsen fikk lov til å bruke bilde av Pedersen og badet i sin markedsføring.

Vannlekkasje

Denne gangen tok Pedersen kontakt med Gustavsen fordi han oppdaget en vannlekkasje på badet.

- Det var en vanskelig jobb. Jeg sa til Dag Erik at dette måtte vi ta på regning, så skal du heller få en rabatt av meg. Hadde det vært noe mer her, skulle Gustavsen VVS stått der svart på hvitt også.

- Det står Varme & Bad?

- Varme & Bad er en kjede. Det gir meg null respons. Hadde det vært en avtale, ville jeg vært skikkelig sint for det.

Gustavsen sier at det var mens de holdt på med fliser at Se og Hør dukket opp.

- Så kom de med at når man tar bilde av et bad, og det gjør man naturligvis når man gjør «hjemme hos», så fattet mange andre interesse. Jeg vet at flisleverandøren synes det var artig. Hvis de gav bort de flisene, skulle de få bruke det i reklameøyemed.

Gustavsen vil ikke si hvor mye han vil fakturere Pedersen for, ut over at NRK-kjendisen har fått en hyggelig rabatt fordi de er kamerater.

Flere artikler

  1. Koss feiret i Oslo

  2. Nytt håp for Electra og Rodman?

  3. Maccas nye kjæreste

  4. Reklamekupp for «Wesenstund»

  5. «Posh» ble blond

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder