Møre-kongen

Norsk spel om kong Arthur fra Sunnmøre

RAMPELYS

Hollywood-filmen om kong Arthur har nettopp hatt norgespremière. Men få vet at Norge også er sterkt knyttet til historien om kong Arthur.

  • Marit Aaby Vebenstad
Publisert:

- Vi kom over at legenden om kong Arthur har en forbindelse til Sunnmøre. Så vi ville lage et annerledes spel i forbindelse med 2000-årsskiftet, sier Oddbjørn Hagen, regissøren av Kong Arthur-spelet som arrangeres på Sandsøya i Sande kommune til helgen.

Strides

Historikerne strides, men noen mener at kong Arthur var konge over Norge. Ifølge sagnet hadde han sitt sete i Mere (navn på Møre i tidligere tid). Den avdøde historikeren Svein Grody brukte 50 år av sitt liv til å skrive boken «Nasjonens Fabrikk - Det norske folks oldhistorie».

I boken hevder Grody at kong Arthur befant seg på Sunnmøre på slutten av sitt liv. Han hadde han sitt sete på Kongsvollen ved Earnaness (Ørneneset) ved Arihaugane (Ørnehaugane) på Dolsøya (Sandsøya). Kong Arthur lette etter den stjålne «Ringskatten» i hulen Dolshelleren, og ifølge sagnet skal han også ha blitt drept på Sandsøya.

- Svein Grodys bok er et spektakulært verk. Vi har brukt det i manuskriptet til spelet, forteller Oddbjørn Hagen.

Handlingen i det humoristiske Kong Arthur-spelet er lagt til 500-tallet, og det spinner selvfølgelig rundt historien om kong Arthur.

- Spelet inneholder svart humor i Monthy Pyton-stil, forklarer daglig leder for Kong Arthur Spelet, sier Nina M. Lødøen.

- Vi bruker artige vendinger både fra det gamle språket og fra sunnmørsdialekten, forteller Oddbjørn Hagen

Et annet virkemiddel som tas i bruk er technomusikk. Ideen er å ta tilbake den enkle musikkformen i år 500.

- Vi må være et av de få norske spelene som mikser techno og oldtid. Vi har fått mye ros for kombinasjonen, sier Nina M. Lødøen.

- Vi har valgt musikken fordi rytmen høres ut som hjerterytme, som en fast puls. Musikken understreker humoren i stykket, sier Oddbjørn Hagen.

Kong Arthur-spelet tar opp dagsaktuelle temaer fra lokalområdet. På en tingsscene diskuteres politiske saker.

- Så det blir også noe lokalt tilsnitt. Kunsten er å koble historien om kong Arthur med humor og det lokale språket. Mange øyer og fjell i området har keltiske navn, noe som er nok en link vestover, sier regissør Oddbjørn Hagen.

Lokale krefter

I Kong Arthur-spelet er det bare lokale krefter som deltar. Ingen kjente skuespillere er med. Av Sandsøyas 350 innbyggere er 80 med i spelet.

- Det er et lite samfunn, og vi er vant til dugnadsordninger. Dessuten er folk her veldig sosiale, så med spelet får de en unnskyldning til å være sammen. Det blir heller ingen krangling selv om flere av kommunens bygdelag er med, ler Nina M. Lødøen.

Kong Arthur-spelet er ekstra aktuelt nå som den amerikanske storfilmen «King Arthur» går på norske kinoer. I filmen har det romerske imperiet hatt herredømmet over Britannia i 500 år. Men da imperiet faller, trekker romerne seg og overlater landet og dets befolkning til de blodtørstige sakserne. Arthur og hans riddere får et siste oppdrag før de kan vende tilbake til Roma. De skal bringe en høytstående romersk familie i sikkerhet før sakserne får klørne i dem.

Selv om hverken Oddbjørn Hagen eller Nina M. Lødøen har fått sett kinofilmen om kong Arthur, tror begge det er store forskjeller mellom den og spelet.

- Vi tar en annen bit av myten til Norge og Møre, mens filmen handler om at kong Arthur skal befri et folkeslag, sier Nina M. Lødøen.

- Kong Arthur er jo veldig aktuell akkurat nå. I filmen hevder de jo at «This is a true story». Men med usikkerheten rundt Arthurs historie er jo vår historie like aktuell.

Kong Arthur-spelet har boltret seg i mytene, historien og det overnaturlige rundt kong Arthur.

- Både latteren og gråten sitter løst i halsen under spelet. Dette handler om lokal identitet, vi er stolte av kong Arthurs tilknytning til Sandsøya. Og selv om det hersker tvil om holdet i historien, velger vi å tro på den, sier Oddbjørn Hagen.