OMDISKUTERT: Fotballspiller Lars Kristian Eriksen og blogger Caroline Berg Eriksen har fått mye omtale den siste tiden. Her er de på premierefezten til NRK-serien «Typen til». Foto:Fredrik Varfjell,NTB scanpix

DN klaget inn for PFU etter «Fotballfrue»-intervju

På lørdag publiserte Dagens Næringsliv et åtte sider langt intervju med blogger Caroline Berg Eriksen. Nå er avisen klaget inn for PFU. Årsak: Journalisten er personlig venn av bloggerens PR-rådgiver.

Kristine Hellem Aanstad
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Caroline Berg Eriksen har vært i hard vind den siste tiden etter flere avsløringer.

Forrige uke innrømmet ektemannen Lars-Kristian Eriksen overfor VG å ha skrevet en rekke kommentarer med falske navn på konas blogg. I desember ba bloggeren leserne sine om unnskylding for at hun har redigert seg tynnere på en rekke bilder.

Dagens Næringslivs intervju med Berg Eriksen var det første hun ga etter den ferskeste innrømmelsen. Nå viser det seg at journalist Jonas Forsang er en god venn og kollega av Magnus Rønningen – som er innleid av managementbyrået Frendly Entertainment, som har Berg Eriksens som klient.

Ifølge Dagbladet jobbet de to sammen i det tidligere mannebladet Alfa, hvor Rønningen var redaktør.

Til avisen forklarer Rønningen at det var Berg Eriksens manager Peter Peters som håndterte DNs intervjuforespørsel, siden han er venn med journalisten.

– Det eneste jeg gjorde på vegne av Peters, på grunn av hans Cuba-ferie, var å sette DN i kontakt med mannen til Caroline Berg Eriksen, forteller Rønningen til Dagbladet.

PÅ VGTV: Blogger Caroline Berg Eriksen, tidligere «Fotballfrue», ble intervjuet til INTERVJUET på VGTV før nyttår. Foto:Mathias Jørgensen,VG

Journalisten melder at det er i skrivende stund kommet inn en klage til PFU på reportasjen, samt varsel om enda en til.

– Vi har fått klager på spørsmålet om dobbeltroller og andre bindinger fra det jeg oppfatter som lesere, sier generalsekretær Kjersti Løken Stavrum til Journalisten.

DNs sjefredaktør Amund Djuve forteller til Journalisten at det var avisen som tok initiativet til intervjuet med Berg-Eriksen.

Underveis fikk avisen vite at Rønningen jobbet for Eriksens manager. Dette påvirket ikke artikkelen. Hva slags råd Rønningen eventuelt måtte ha gitt Eriksen, er DN ikke kjent med, skriver Djuve i en epost.

På spørsmål om den redaksjonelle ledelsen kjente til vennskapet mellom Forsang og Rønningen før publiseringen, svarte Djuve:

– Det er vel alminnelig kjent for dem som er interessert i slikt, at de var kollegaer i magasinet Alfa.

Sjefredaktør Djuve utdyper i en epost til VG:

«Avisens reporter har ikke en relasjon til Peters eller Eriksen som gjør ham inhabil. Journalisten og Peters er hverken venner eller har vært forretningsforbindelser. Forsang har intervjuet Peters en gang for bladet Costume.

Da vi bestemte oss for å forsøke å få et intervju med Eriksen, fant avisens reporter ut på nett at Peters var hennes manager. Han kontaktet Peters, som var på ferie, og fikk derfor kontaktinformasjon til Eriksens mann av Peters samarbeidspartner Magnus Rønningen. All kontakt siden har vært direkte mellom reporter og Eriksen. Vi, inkludert reporter, er ikke kjent med om Rønningen har gitt Eriksen råd i denne saken. I etterpåklokskapens klare lys ser jeg likevel at vi hadde fortalt en bedre historie hvis vi hadde tatt oss tid til å skrive om det apparatet som hjelper Eriksen. I den forbindelse ville det også vært naturlig å fortelle at Rønningen var en bekjent av reporter.

Vi skal etter hvert gå grundig gjennom pfu-klagen. Foreløpig nøyer jeg meg med å vise til avsnittet over, også som kommentar til klagen.»

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder