TIDLIGERE P3-PROFILER: Markus Neby, Silje Nordnes og Ronny Brede Aase har vært blant de fremste NRKP3-profilene de siste årene helt til de sluttet i P3 Morgen før jul i fjor. Kanalen har slitt med synkende seertall i første kvartal av 2020. Foto: Janne Møller-Hansen

P3 med negativ coronaeffekt

Har mistet 55.000 daglige lyttere siden årsskiftet.

  • Stein Østbø

Artikkelen er over 52 dager gammel, myndighetenes råd angående coronasmitten kan derfor være utdaterte. Du kan alltid holde deg oppdatert i vår spesial, eller gjennom FHIs nettsider.

Det viser statistikk fra Nielsen som siden i fjor har målt lytting av radioinnhold for NRK, P4-gruppen og Bauer Media. I 2019 hadde NRKP3 gjennomsnittlig 263.000 daglige lyttere, ifølge NRKs eget årsregnskap. I januar var tallet 250.000, mens for april måned er tallet helt nede i 207.000.

I enkelte uker har lyttertallene vært under 200.000.

les også

P3-profilene venter barn

Coronaviruset får skylden for lytterfrafallet.

– Hele Norge endret vaner da Norge gikk inn i coronamodus den 12. mars, sier Ida Jevne, redaksjonssjef radio og podkast i NRK P3, til VG.

– I den perioden har både NRK og andre aktører sett en vekst i podkastbruk, det gjelder også P3. Det er svingninger i markedet, og av NRKs kanaler er det NRK P1 og NRK Alltid Nyheter som virkelig har dratt lyttere. Nå er vi sakte, men sikkert på vei tilbake til normal hverdag, og det ser vi også på tallene, sier hun.

Selv om flere radiokanaler har vist en nedgang etter nedstengningen av Norge den 12. mars, har NRKP1 – Norges klart største radiokanal – hatt stabile lyttertall også i perioden etterpå med nær 1,2 millioner daglige lyttere i april – over 50.000 flere enn kanalen hadde ved utgangen av februar.

At det norske folk dras mot nyheter i eksepsjonelle tider, viser også de samme tallene for NRK Alltid Nyheter som hadde 108.000 daglige lyttere i februar mot 175.000 i mars.

les også

Legger ned «Kongen av Gulset»

P3Morgen er et av kanalens flaggskip. I september annonserte NRK at Ronny Brede Aase, Silje Nordnes og Markus Neby skulle gi seg som programledere. Fra januar 2020 er det Adelina Ibishi og Martin Lepperød som har ledet programmet.

Ida Jevne påpeker at det er utenfor NRK P3s målgruppe at tallene går ned.

– Ser vi på målgruppen vår er situasjonen en annen. Der holder vi så å si stand. Markedsandelen i 18-29-gruppa i denne perioden – fra uke 1 i 2020 til torsdag i uke 20 – er 16, 7, mot 17 prosent i fjor i samme periode. Det mener vi er imponerende når vi ser på den situasjonen Norge har vært i siden 12. mars, sier Jevne.

Hun legger til at de selvfølgelig følger NRKP3s målgruppe videre med argusøyne.

– Fornyelse og endring ligger jo litt i P3s natur, vi følger tett med på hvordan målgruppen responderer på grep vi tar og tilpasser oss.

Mer om

  1. Radio
  2. Coronaviruset
  3. NRK
  4. Podkast
  5. nyheter

Flere artikler

  1. P3-profilene venter barn

  2. Misnøye i NRK etter «Sommerbilen»-slipp

  3. Henrik Ingebrigtsen jubler over skadefri vår: – Endelig

  4. NAV: – Arbeidsledigheten vil ikke falle like fort som den økte

  5. Skyhøy overtidsbruk ved FHI: – Horrible tall

Fra andre aviser

  1. Subaru fikk 766.306 i kontantstøtte selv om omsetningen økte med 19,5 mill.

    Aftenposten
  2. Da krisen rammet landet, strømmet norske barn til NRK og Tiktok

    Aftenposten
  3. UDI: Kraftig nedgang i antall asylsøkere

    Aftenposten
  4. Nyboligsalget tar seg opp

    Fædrelandsvennen
  5. TV 2 sikret seg Champions League-rettighetene

    Bergens Tidende
  6. Rekordår for hytter i indre Oslofjord i fjor – nå dropper flere å selge

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder