- TEKNISK FEIL: Trine Grung eier rundt 200 ulike domener, og flere av dem leder inn til «trinegrung.no». Bildet er fra kontoret hennes i 2010. Foto: KNUT ERIK KNUDSEN/VG

Trine Grung kjøpte opp andres domenenavn og linket til seg selv

Ekspert: Et relativt grovt etisk merkevareovertramp

Blogger: En ugrei måte å oppføre seg på

Grung: Dette er beklagelig

(VG Nett) Medieutvikler Trine Grung (42) har kjøpt opp domenenavn til flere kjente norske bloggere, og linket direkte til sin egen private blogg.

  • Kristine Hellem Aanstad

I november 2011 kjøpte 42-åringen opp flere domener med navn til kjente blogger og personer i Norge.

Noen av domenene Grung har kjøpt er «elikari.no» (som henviser til værdamen Eli Kari Gjengedal), «jdbnorway.no» (som henviser til Norges største Justin Bieber-blogg), «larsbohinen.no» og «fashioncherry.no».

Sistnevnte et navn de fleste forbinder med bloggen til Hedda Skoug (30) som egentlig har adressen «fashioncherry.blogspot.no». En blogg som har eksistert i to år og seks måneder.

- Jeg synes det virker utspekulert av henne og setter spørsmålstegn ved Grungs intensjoner, sier Hedda Skoug til VG.

Uaktuelt å samarbeide

Flere av leserne hennes skal ha reagert på de tilsynelatende like adressene:

- Jeg synes det er en ugrei måte å oppføre seg på. Jeg kan ikke se noe annen grunn til at hun gjorde det enn å få ekstra klikk.

REAGERER: Blogger Hedda Skoug reagerter kraftig på at Grung har tatt domenenavnet «fashioncherry.no». Foto: JAN PETTER LYNAU/VG.


Skoug forteller at hun har vært i kontakt med Grung etter at hun fikk opplyst om fashioncherry.no-linken.

- Hun lurte da på om jeg var interessert i å ha et samarbeid med henne, eller om jeg ønsket å kjøpe domenet, men det er uaktuelt for meg.

Til VG opplyser Eli Kari Gjengedal at hun hadde snakket med Grung om et samarbeid rundt juletider, og at hun var klar over at domenet «elikari.no» var tatt. Gjengedal forteller at hun ikke har tenkt på det mulige samarbeidet domenet siden, og at hun vil vurdere om hun hun skal kjøpe det slik at siden blir tatt ned.

- En teknisk glipp

Forrige uke tok VG kontakt med Trine Grung og hun opplyste da at hun eier over 200 domener, og flere av dem peker inn til «trinegrung.no».

- At noen av disse domenene har samme navn som enkelte toppbloggere i Norge var kun for å se på muligheten for et kommersielt samarbeid på sikt. At de var sporet inn til min blogg var en teknisk glipp som er ordnet opp i nå. En misforståelse rett og slett, sier Grung.

Grung mener at feilen ikke har generert noe trafikk til hjemmesiden, siden domenenavnet ikke ble brukt av bloggeren selv. 42-åringen har også endret praksis slik at når man går inn på de ulike domenene, som tilhører kjendisbloggene, linkes de ikke lengre til hennes private blogg.

- Ønsker du å beklage overfor Skoug det som har skjedd?

- Som sagt er dette beklagelig, og en teknisk glipp som jeg rettet opp umiddelbart da jeg ble gjort oppmerksom på dette, sier Grung.

Hun opplyser at hun fremdeles eier domenene, men ønsker ikke svare på om hun har tenkt å gi dem tilbake til de som har rettmessig krav på dem.

KRITISK: Magne Uppman, daglig leder i digitalbyrået iProspect. Foto: Monica Holmvik Garrett

- Bør være ekstra forsiktig

Magne Uppman, daglig leder i digitalbyrået iProspect, synes det er bra at Grung har sluttet å linke til sin egen blogg, men mener at hun fortsatt gjør et etisk overtramp siden hun ikke har gitt domenene tilbake til bloggerne.

- Det er meget spesielt at en så profilert person som Trine Grung gjør dette. Hun livnærer seg jo i tillegg på å lære andre hvordan de skal markedsføre seg på nett, og bør da kanskje være ekstra forsiktig med hvordan hun oppfører seg på nett.

- Grovt etisk merkevareovertramp

Ifølge Uppman er det ikke vanlig at en person eller et selskap eier domener på merkenavn som ikke tilhører dem, men at det fra tid til annen skjer i den litt mer «shady» delen av Internett.

- I dette tilfellet har hun ikke bare kjøpt domenene, men sendte trafikken inn til sin egen blogg. Det gjør saken verre i mine øyne. Trafikkmessig så vil dette kunne bety en del. Grung får vist frem bloggen sin til flere, men det skjer ikke i en positiv setting. Hun villeder brukerne, sier Uppman og fortsetter:

- Men det verste er ikke trafikken disse bloggerne mistet, men at hun griper inn i hvordan navnet til andre bloggere blir brukt. For mange av disse bloggerne er deres eget navn ensbetydende med deres merkevare, og derfor er dette et relativt grovt etisk merkevareovertramp.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder