Planlegger søksmål for over en halv mill. ** Klager på at eks-manageren videresolgte show-billetter ** Valens advokat: - Nok er nok! ** Styreleder: - Stygge anklager fremføres i media

FLERE KRAV: Komiker Kristian Valen er i strid med sin tidligere manager, Geir Hamnes. Nå må partenes møtes i Oslo Forliksråd. Foto: MATTIS SANDBLAD

Kristian Valen truer eks-manager med søksmål

(VG Nett) Komiker Kristian Valens (38) plateselskap har klaget inn eks-manager Geir Hamnes' (58) firma for Oslo Forliksråd. Nå kan det gå mot rettssak og offentlig skittentøyvask.

  • Marcus Husby
  • Andreas Arnseth

Artikkelen er over syv år gammel

Det var i september at Hamnes og Valen skilte lag etter ti år som samarbeidspartnere:

«Helt kort kan vi bekrefte at det ikke er noen som helst dramatikk i det faktum at Valen ikke lenger benytter seg av tjenester fra Best Company v/Geir Hamnes», skrev Valens advokat John M. Hammervoll i en e-post til VG.

Nå har saken tatt en dramatisk vending.

I klagen - som ble sendt til Oslo Forliksråd i går ettermiddag - hevder Kristian Valen at eks-managerens selskap Best Company (BC) ikke har hatt midler til å betale penger som tilhører ham.

Dette skal ha medført at BC har opparbeidet seg en gjeld på 543.118 kroner til Kristian Valens selskap Deepwater Records.

Varsler rettslig prosess

I det samme kravet hevder Valen at Hamnes og Best Company har tatt 40 billetter ut av salg og solgt disse videre selv. Dette skal beløpe seg til 15.800 kroner.

VALENS EKS-MANAGER: Tidligere missegeneral Geir Hamnes. Foto: MATTIS SANDBLAD

«Dette har ikke Best Company AS informert Deepwater Records AS om. Inntektene har Best Company AS beholdt. Det er selvfølgelig fullstendig uakseptabelt at Best Company AS på denne måten tilegner seg inntekter på bekostning av Deepwater Records AS», heter det i forliksklagen.

Best Companys styreleder, Bjørn Engberg, har ifølge brevet til Forliksrådet erkjent at det ble tatt ut 40 billetter som ble gitt videre til selskapet Warner.

Warner er selskapet som har distribuert og solgt flere av Kristian Valens DVD-utgivelser de siste årene.

«I forbindelse med en rettslig prosess vil de fullstendige regnskapene til Best Company AS provoseres fremlagt og gjennomgått. Uavhengig av dette vil Deepwater Records AS måtte vurdere om det skal gås til politianmeldelse for underslag/bedrageri», heter det i klagen om videresalget av billettene.

I klagen kommer det også frem at Valen er innstilt på å fremme sitt krav som et ordinært søksmål, hvis det ikke mottas noe konstruktivt svar.

Vet du noe om saken? Tips oss

Hamnes vil ikke kommentere

VG har vært i kontakt med Valens advokat, Truls Johannesen i Advokatfirmaet Hammervoll & Co DA.

Han har en kort begrunnelse til hvorfor Valen har gått til skrittet og sendt forliksklage til sin tidligere manager:

- Nok er nok; så enkelt. Kristian Valen er kun opptatt av at forholdet til Hamnes avsluttes en gang for alle, og at det gjøres på en riktig og rettferdig måte, sier han.

Johannesen hevder at Hamnes i lengre tid har satt Valens penger inn på sitt eget selskaps konto, og at han ikke har videre betalt penger til Valen som avtalt.

- Hamnes har brukt pengene på annet, og ikke vært i stand til å betale Valen. Hamnes har flere ganger lovet å gjøre opp dette, både ved betaling fra selskapet og om nødvendig med privat lån. Noe fullt oppgjør har ikke skjedd.

- Ved tidspunktet for avslutningen av samarbeidet mellom Valen og Hamnes skyldte selskapet til Hamnes kr 543 118 til Valens selskap. Dette gjelder krav mellom selskapene som er regnskapsført, og erkjent av Best Company. Nå er det på tide å gjøre opp regningen, sier Johannesen.

- Ifølge klagen har Best Company erkjent at det ble tatt 40 billetter ut av salg og solgt videre. Når ble dette oppdaget?

- Det ble oppdaget at Best Company hadde tatt billetter ut av salg da spillestedet i Bergen kontaktet oss. Spillestedet i Bergen visste da at samarbeidet mellom Valen og Hamnes var avsluttet. Spillestedet spurte oss om plasser som Best Company hadde holdt av skulle selges på nytt.

- På forespørsel innrømmet Best Company at 22 billetter var tatt ut og solgt videre til en kunde til full pris. Da vi undersøkte dette videre, oppdaget vi at det riktige var at denne ene kunden hadde kjøpt til sammen 40 billetter. Etter noe betenkningstid, innrømmet også Best Company at 40 billetter var blitt solgt til full pris, og at Best Company hadde beholdt pengene. Dette skjedde uten noen form for godkjenning fra Valens side, eller at Valen i det hele tatt hadde blitt informert, sier han.

Johannessen opplyser at Advokatfirmaet Hammervoll & Co er blitt engasjert for å gjøre videre undersøkelser i saken.

- Vi har bedt om innsyn i regnskapene til selskapet til Hamnes, og ser ikke bort fra at det vil være aktuelt å utvide den rettslige prosessen når ytterligere undersøkelser er gjort, sier Johannesen som mener det blir feil å kalle Hamnes Valens eks-manager.

- Geir Hamnes har aldri vært Kristian Valens manager. Hamnes har vært agent, og gjort enkeltoppdrag for Valen, sier han.

Hamnes sier til VG at han ikke ønsker å kommentere forliksklagen eller advokatenes uttalelser.

Vil ikke prosedere i media

Best Companys styreleder, Bjørn Engberg, skriver i en e-post at han er forundret over Valen og hans advokaters fremskritt i denne saken.

- Vi har sagt opp avtalen fra vår side, gjeldende fra årsskiftet. Valen kan ikke ha vært misfornøyd i ni år, skriver Engberg, og viser til at selskapet har hatt et mangeårig samarbeid til og fra siden 2003 og sammenhengende siden 2010.

Han er forundret over at VG har fått innsyn i forliksklagen som er sendt til Oslo Forliksråd.

- Riktignok ligger forliksrådet og VG rett ved hverandre. Men vi skjønner ikke hvordan eller hvorfor Valens forliksklage umiddelbart havnet i VG, sier Engberg som ikke ønsker å prosedere tvisten i media.

Angående påstandene om at Best Company skylder over en halv millioner kroner, viser Engberg til et eksempel med at hvis han summerer hva han har betalt for håndverkere gjennom tidene, uten å ta med verdien av arbeid og utlegg de har hatt for ham, kommer de til å skylde ham penger.

- Det er akkurat dette Valen har gjort. Han har summert sine fakturaer for sin del av avtalen uten å ta hensyn til mange fakturaer fra Best Company som vederlag for oppgavene vi har utført for Valen. De er ganske mange. Ikke engang direkte utlegg vil han refundere.

- Vår oppsetning viser tvert om at balansen går den andre veien, noe vi vil vise i forliksrådet, legger Engberg til.

Han mener de heller ikke har gjort noe galt vedrørende billettsalg.

- Når det gjelder omsetning av billetter er det en fast praksis for hvordan dette avregnes. Det er enkelt å dokumentere. Det skal vi ved behov gjøre overfor enhver instans som vil se på det, og sover godt om natten i forhold til dette. Vårt ubehag er knyttet til at stygge anklager fremføres i media fremfor i de instanser som Valen mener er rette sted, avslutter Engberg i e-posten.

Valens advokat mener Engberg regner feil, og viser til at 543.118 er differansen på samtlige krav.

- Dette er en differanse som har blitt opparbeidet over noen år. Da samarbeidet ble avsluttet skyldte Best Company kroner 1.769.929 til Deepwater Records. Deepwater Records skyldte Best Company kr 1.226.811. Alt er med.

- Så har Best Company, etter at samarbeidet ble avsluttet, fremmet en rekke krav som gjør at Best Company etter det regnestykket skal komme ut i pluss. Valen er ikke enig i at det er riktig, og kravene har derfor blitt bestridt, sier han.

Valens advokat opplyser om at de har tillatelse fra Valen til å uttale seg på egenhånd.

Flere artikler

  1. Kristian Valen sopte inn 19 millioner

  2. Politiet: - Start skylder oss 124.000 kroner

  3. Russ fortviler: Føler seg lurt av russefirma

  4. Etterlyser refusjon etter russetreff som aldri ble arrangert

  5. Mystisk miss fra Usbekistan i Miss World

Fra andre aviser

  1. Student slo Ruter i forliksrådet

    Aftenposten
  2. Norwegian-kunder i villrede: Rekker vi reisen vår i sommer?

    Aftenposten
  3. Fikk rekorderstatning etter reisetrøbbel

    Aftenposten
  4. Han hadde store beløp til gode hos oppdragsgiveren. Da han prøvde å få pengene ut, ble han møtt med gigantisk motsøksmål.

    Bergens Tidende
  5. I retten lovet mangemilliardæren å gjøre opp for seg – ombestemte seg etter at dommen falt

    Bergens Tidende
  6. Norwegian-kunder i villrede: Rekker vi reisen vår i sommer?

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder