ÅRETS SPELLEMANN: Ole Paus fikk prisen under lørdagens TV-show. Foto: Hallgeir Vågenes / VG

«Spellemann» lokket en million seere - får likevel kjeft

Til tross for at lørdagens «Spellemann»-show har fått sin dose motbør på sosiale medier, samlet nærmere en million nordmenn seg foran TV-skjermen.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Over 60 prosent av de som så TV på lørdag kveld, valgte å følge med da Anne Lindmo, i sin verktøy-kjole, ledet «Spellemann»-prisen der norsk musikkbransje ble hyllet.

Til sammenligning var det 850.000 TV-seere som så «Spellemann»-prisen i fjor.

Analysesjef Kristian Tolonen er svært fornøyd med de totale tallene.

- Dette er et program som varer i nesten tre timer, og det var 1,2 millioner seere innom på det meste. Med den lengden på programmet , og et gjennomsnitt på nærmere millionen, så må jeg si vi har all grunn til å være fornøyde, sier Tolonen til VG.

Årets «Spellemann» er dermed det tredje mest sette «Spellemann»-showet noen gang.

- I 2012 hadde vi et snitt på 1,2 millioner og det høyeste før det var i 2009 på TV 2, da med 953.000 seere. Med tanke på at vi hadde 992.000 i snitt nå, og hvordan TV-tittingen og medievaner har forandret seg de siste årene, så er dette veldig, veldig bra, sier han.

Men til tross for høy seeroppslutning: Programmet fått mye kritikk, blant annet på nettsamfunnet Twitter og i VGs egen protokoll under spørsmålet: «Hva synes du om Spellemann-showet?».

«Spellemann var tidligere ett av de programmene som i løpet av året samlet familien til en tv-fest... Programmet sendes fortsatt på tv, men var langt i fra noen fest i mine øyne og ører. Spellemann må tilbake til TV2... Thomas og Harald i Spektrum var et festshow», skriver Tommy fra Akershus, som gir programmet et terningkast én.

En overvekt av de som la inn sin stemme i VGs protokoll, mente programmet haddde for lite underholdende elementer.

«Helt grusomt kjedelig. Vi slo av etter 30 minutter. Vi må lære litt av Sverige når det gjelder underholdning», skriver en annen.

Positive til Lindmo

Også Glenn Støldal, tidligere pressesjef i TV 3 og nåværende partner i PR-selskapet «Mediamenn», mener programmet ikke fenget nok.

«Dårlig regi, dårlig manus, dårlig filming, kjedelige artister. Morna #spellemann. Hei DVD. God aften», skrev han på twitter.

Dagbladet-kommentator Marie Simonsen synes det er påfallende at programmet ikke hadde bedre innhold.

«Alltid like fascinerende hvor lite underholdende underholdningsbransjen er når den skal lage show. #spellemann», skriver hun.

Men selv om flere seere var kritiske: Så godt som samtlige hyllet programleder Anne Lindmo. Programmet ble produsert av «Eyeworks Dinamo».

- Ingen kommentar

Sjef i Dinamo, Dag Hvaring, ser ingen grunn til å kommentere de negative tilbakemeldingene.

- De negative tilbakemeldingene som har kommet på internett ser jeg ingen grunn til å kommentere. Det jeg kan si er at vi har fått utallige antall positive tilbakemeldinger både på TV-sendingen og alle arrangementene: «Spellemann»-dagene i forkant og alt det andre som skjedde på lørdag. Det at vi viste fra to saler, rød løper-arrangementet, festen og serveringen har vi også fått mye bra tilbakemeldinger om, hevder han.

Analysesjef Tolonen mener at det er interessant at seertallene ligger som høyest når bjeffingen på sosiale medier var som verst.

- Seertallene er høyest rundt etter Kveldsnytt. Sånn sett så har programmet de høyeste delen av tallene når det var mest bråk på Twitter.

- Hva tenker du om det?

- Dette er et spørsmål som passer bedre til de som produserer innhold, men det er ofte sånn at kritiske meninger på Twitter ikke er i samsvar med det folk velger å se på, sier han til VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder